//
کدخبر: ۱۷۴۵۰۴ //

آیین های نوروزی افغانستان و هند

خیلی از کشورهای دیگر به جز ایران، نوروز را گرامی می دارند. این کشورها به واسطه فرهنگ غنی و قدیمی خود جشن نوروز را برگزار می کنند. با نزدیک شدن به نوروز بد نیست که با این کشورها آشنا شویم و کمی از آن ها بدانیم.

 آیین های نوروزی افغانستان و هند
به گزارش فرتاک نیوز،

نوروز در افغانستان

جشن نوروز در کشور افغانستان نماد فرهنگ غنی این کشورِ. قدمت آیین های نوروزی به 3000 سال می رسد و در اسناد تاریخی آمده که در بلخ باستان بزرگترین جشن های نوروز برگزار می شده و حتی خاستگاه نوروز شهر بلخ هست! البته بین سال های 1991 تا 2001 بزرگداشت نوروز در افغانستان ممنوع بوده و برگزار نمی شده است. نوروز در این کشور نماد زندگی و طبیعت هست. از جمله آیین های این کشور در راستای بزرگداشت نوروز، برافراشتن پرچم حضرت علی (ع) در مزار شریف بوده که از منظر آن ها، هیچ منافاتی با آریایی بودن نوروز ندارد. با برافراشته شدن این پرچم، جشن های نوروزی در افغانستان شروع می شوند. البته برجسته ترین آیین نوروزی افغان ها همین پرچم بوده و اکثر بزرگداشت ها هم در مزار شریف برگزار می شوند ولی در کنار آن، جشن هایی مثل چهارشنبه اول سال، جشن ارغوان، بزکشی و سیزده به در هم در شهرهای مختلف برگزار می شود. مردم افغانستان در نوروز لباس های نو می پوشند، به دید و بازدید می پردازند و به تفریح می روند.

Hamgardi_5042lnk9514

نوروز در هند

جشن هولی هندی ها همون جشن نوروز ماست. جشن نوروز در هند به بهار رنگارنگ معروف هست و پنجاه روز طول می کشد. اصل آیین هولی دو روزست. غروب روز اول آتش بزرگی روشن می کنند، چهره هولیکا را با خیزران و بوریا می سازند و دسته جمعی با آوازهای محلی همراهیش می کنند و آن را وسط آتش می اندازند. در تمام این مراسم هم شعر و آوازهایی در ستایش هولی خوانده می شود. روز دوم معروف ترین جشن این مراسم برگزار شده که در آن همه روی هم آب و پودر رنگی می پاشند. روز سوم به بعد این بزرگداشت هم به صله ارحام، دید و بازدید می گذرد.

Hamgardi_4341rr5njB0

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۴۵۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان