//
کدخبر: ۱۵۹۳۶۲ //

کهن سرزمین آلاشت

با شنیدن نام آلاشت، چیزی که در ذهنم نقش می بندد سرزمینی است خیالی، در میان ابرهای سفید پنبه ای و آسمان بسیار نزدیک! آنقدر نزدیک که گویی گام هایم روی ابرهاست و دیگر روی زمین قدم نمی زنم. در آسمان که سیر می کنم، اطرافم را سرسبز با باغ های زیبا و طبیعتی بکر با آبشارهایی بلند و بی نظیرمی بینم! حال کمی دیوار خیال را پایین می آوریم، از بالای ابرها پایین می آییم تا برایتان از آلاشت زیبا بگوییم، تا ببینید که نقاش هستی عجب نقشی کشیده است.

 کهن سرزمین آلاشت
به گزارش فرتاک نیوز،

اینجا، آلاشت نام دارد، به معنای آشیانه عقاب! به علت عقاب های زیادی که به فراز کوه های این منطقه وجود دارد، این نام بر این منطقه نهاده شده است. آلاشت نام یکی از شهرهای شهرستان های سوادکوه در 35 کیلومتری پل سفید از استان سرسبز مازندران است. آلاشتِ 300 ساله، با خانه هایی خشتی و گلی، سقف های چوبی و کوچه های تنگ، زادگاه رضاشاه پهلوی است و در فهرست میراث ملی ثبت شده است. این شهر با آب و هوایی کوهستان، بقعه های امامزادگان، مسجد امام حسین (ع) با معماری منحصر به فرد، موزه مردم شناسی که یادگار 150 ساله از تاریخ است، بافت تاریخی ثبت شده، رصدخانه و درختان سیاه ریشه همچون گردو، فندق و گیلاس، در کوه های سلسله جبال البرز جای گرفته است. همانطور که اشاره شد، جاذبه های گردشگری آلاشت کم نیستند. درنهایت تنها می توان گفت از دیدنی های آلاشت و جاذبه های گردشگری آلاشت غافل نشوید! اینجا، هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است.

رصد آسمان آلاشت

رصدخانه آلاشت که یکی از دیدنی های آلاشت و سوادکوه و جاذبه های گردشگری آلاشت است، برای عاشقان آسمان، عظمت آسمان را به نمایش می کشاند. برای نزدیک تر شدن به آسمان، مهمان رصدخانه آلاشت باشید، از پلکان های زیادی که در رصدخانه وجود دارد بالا و بالاتر بروید. اگر شانس یاریتان کند و ابرها زیاد به شما نزدیک نباشند از دریچه ی آن، آرامش و عظمت آسمان را از خیلی نزدیک، لمس خواهید کرد. برای این میهمانی شما 50 متر صعود کرده اید، بر روی تپه ای ایستاده اید که از سه طرف خالیست و شما در اوجید. شما اینجایید برای لمس زیبایی! این مجموعه با در نظرگرفتن ساختمان اداری آن، 3000 مترمربع را به خود اختصاص داده که زیربنای آن 300 مترمربع است. دو تلسکوپ این رصدخانه با دقت 14 و 6 اینچی و قطر 4 متر، که در زیر سقف گنبدی آن، تعبیه شده اند، آسمان را برایتان آنقدر نزدیک می کنند که غرق شوید در عظمت آن! برای رسیدن به اینجا تنها کافیست وقتی از که به شهر وارد می شوید، تابلوی مرکز نجوم آماتوری را دنبال کنید. از دیگر تجهیزات این مجموعه میتوان از آسمان نما، ترازوی نجومی، اتاق رایانه و سالن همایش ها نام برد. اگر عاشق علم اخترشناسی و حوزه های مربوط به آن هستید، دیدن مجموعه کامل نرم افزار، عکس و پوسترهای اخترشناسی در این مجموعه را از دست ندهید.

اگرچه امامزاده شاه نور در مرکز شهر آلاشت قرار دارد، ولی نظر تمام گردشگران این شهر به مسجد امام حسین منعطف است. یکی از جاذبه های گردشگری آلاشت، مسجد امام حسین(ع) این شهر است که چشم هر گردشگری را مجذوب خود می کند. علاوه بر معماری خاص این مسجد، فضای سرسبز با درختان کاج در اطراف مسجد نیز خودنمایی می کنند. آغاز ساخت این مسجد به سال 1349 باز می گردد که طی 5 سال به اتمام رسید. این مسجد با گنبدی 12 وجهی و دو گل دسته خاص، هزار مترمربع مساحت دارد که شامل دو شبستان، صحن مسجد و صحن زنانه، با گچبری های چند وجهی است. جالب است بدانید که در کنار فضای سبز این مسجد، محل اسکانی برای مسافران نیز در نظر گرفته شده است. اشراف این مسجد به ضلع جنوبی شهر، زیبایی وصف ناپذیری را به فضای مسجد داده است.

موزه مردم شناسی آلاشت:

موزه مردم شناسی آلاشت، خانه ای 150 ساله است که رضا شاه پهلوی در24 اسفند 1256 در آن به دنیا آمده که خیلی ها به اشتباه آن را به عنوان منزل رضا شاه معرفی می کنند؛ اما این خانه در حقیقت منزل پدربزرگ رضا شاه (مرادعلی خان، کشته شده در جنگ هرات در سال 1234) و عموی او (مصطفی خان) است. جالب است بدانید که اینجا اولین بافت تاریخی استان مازندران محسوب می شود! این خانه به علت اینکه متعلق به خاندان پهلوی و زادگاه پهلوی اول است، خریداری و ثبت ملی شد. این ساختمان در سال 1348 بر اثر زلزله تخریب و در همان سال، به دستور وزارت فرهنگ، خریداری شد و به عنوان تنها بافت تاریخی استان، ثبت ملی شد. بازسازی این خانه و ساخت مسجد امام حسین این روستا که بعد ها تبدیل به شهر شد، همزمان با هم آغاز و به پایان رسید. نکته جالب در این بازسازی این است که هیج چیز در بنا تغییر نکرد و همان بافت قدیمی آن حفظ و ترمیم شد.در همان سال 53، خانه زادگاه رضا شاه به عنوان ساختمان فرهنگی و موزه رضا شاه پهلوی تاسیس و شروع به کار کرد و تا سال 58 نیز فعال بود. این موزه پس از انقلاب اسلامی، تنها برای یک سال به عنوان دبیرستان مورد استفاده قرار گرفته شد که بدترین و جدی ترین صدمه ها به ساختمان خانه در همان یک سال رسید. پس از آن یک سال مخرب، ساختمان خاندان پهلوی تبدیل به کتابخانه آموزش و پرورش شد تا آنکه در اواخر سال 1387 با همت مردم به موزه تبدیل شد و در نوروز سال 88 به طور رسمی مجددا به عنوان موزه، با هدف معرفی فرهنگ مردم و شیوه های زندگی این منطقه شروع به کار کرد.

دیدن این موزه، بازدید از یکی از برترین دیدنی های آلاشت و حتی استان مازندران است. دیدن این بنا یک تیر است با دو نشان! هم معماری روستایی و قدیمی این خانه را می بینید و هم آثاری که در آن به نمایش گذاشته شده اند. انواع ابزارهای ریسندگی، صنایع دستی (انواع جاجیم و جوراب)، منبرهای چوبی حسینه ها، سماورهای قدیمی، کتری مسی، آفتابه و لگن قدیمی، پارچ چوبی (جوله)، داس، تبر، ترازو، چرتکه، چراغ های نفتی، چراغ های گرد سوز و فیلتیله ای، ظرف های فلزی، شیشه ای و چوبی و هر آنچه که از گذشته زندگی مردمان مازندران باقی مانده است در اینجا به نمایش در آمده است. جالب است بدانید که بسیاری از اشیائی که در این موزه وجود دارند، توسط مردم به این مکان اهدا شده است! یکی از جالب توجه ترین آثاری که در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده اند و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده، گهواره رضا شاه و چکمه های پسرعموی وی (سرتیپ همت الله پهلوان) است! قدیمی ترین شی این مجموعه نیز، نوعی نردبانی است به نام کاتی که متعلق به 350 سال پیش است و از چوب تلکا یا گلابی وحشی ساخته شده است. به اینجا که رفتید حتما از خانم هایی که صنایع دستی منطقه را می بافند و می فروشند حمایت کنید و خریدی هرچند کوچک از آن ها داشته باشید.

Hamgardi_2429pdy4gC0

Hamgardi_2626adrow3A

Hamgardi_28162lzjyC8

کلام آخر

متاسفانه تنها و اولین بافت تاریخی استان مازندران این روزها رو به رو به تخریب است و هر روز بیشتر به دست فراموشی سپرده می شود. در حفظ آن کوشا باشید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۳۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان