//
کدخبر: ۱۵۸۵۹۵ //

دیدنی های دریاچه گهر، دریاچه ای زیبا و تاثیرگذار

استان لرستان پر است از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا که در ایران بی نظیرند. این استان برای افرادی که به طبیعت و گردش علاقه دارند، بسیار مناسب است. یکی از این جاذبه های طبیعی، دریاچه گهر است.

 دیدنی های دریاچه گهر، دریاچه ای زیبا و تاثیرگذار
به گزارش فرتاک نیوز،

دیدنی های دریاچه گهر در استان لرستان و قسمت مرکزی منطقه اشترانکوه واقع شده است. موقعیت این دریاچه در دره ای به نام تنگ تا پله است و به همین دلیل دسترسی به دریاچه گهر کمی سخت است، اما با این حال افراد بسیاری برای دیدن این منظره و دریاچه زیبا، به این محل سفر می کنند. آب بدست آمده از ذوب شدن برف های اشترانکوه و همچنین آب های سرد طبیعی، منبع دیدنی های دریاچه گهر هستند. این آب ها برخی مواقع که بیشتر در فصول پائیز و بهار است، آنقدر زیادند که سرریز می کنند و به دریاچه پایینی که دریاچه بزرگتر است، می ریزند. در فصل های تابستان و زمستان آب این دریاچه به صورت راکد در می آید و در زمستان ها شاهد یخ بستن سطح آب سطح دریاچه هستیم که خود منظره زیبایی را به ارمغان می آورد، اگرچه این دریاچه در فصول دیگر سال نیز بسیار زیبا است. در خارج از ایران، این دریاچه به نام دریاچه ایران معروف است. همان طور که گفته شد در اینجا دو دریاچه گهر، یکی دریاچه بزرگ و دیگری کوچک وجود دارد. دریاچه بزرگ یا کله گهر از دریا 2400 متر فاصله دارد و مساحت آن حدود 100 هکتار (طول و عرض آن 1500 متر در 500 تا 800 متر) است. بیشترین عمق این دریاچه 28 متر است. دریاچه کوچک یا کره گهر، از دریا 2450 متر فاصله دارد و مساحت آن حدود 7 هکتار (طول و عرض آن 500 متر در 150 متر) هست. حداکثر عمق این دریاچه 4 متر است.

Hamgardi_0204gori17A

شکل گیری

طی تحقیقات انجام شده، در اثر زلزله مهیبی که این دره صورت گرفت، این دریاچه تشکیل شد. در حال حاضر نیز این دریاچه بر روی گسل بزرگی به نام زاگرس که در دورود قرار دارد، واقع شده است.

دسترسی

برای دسترسی به دریاچه گهر، دو راه کوهنوردی و عادی (راهی که عموم مردم استفاده می کنند) وجود دارد که هر کدام را، توضیح می دهیم.

راه عادی: در این مسیر قسمت اولیه آن با اتومبیل و ادامه آن پیاده روی است. در قسمتی که با اتومبیل آن را طی می کنید باید به ترتیب از درود به گردنه دوش دراز، امامزاده شاه پیروانی، دو راهی سراوند و چشمه تلمه زار گذر کنید، از اینجا به بعد باید مسیر را پیاده طی کرد. این مسیر به ترتیب به این صورت است: چشم دره، چشمه تلمه زار، گردنه گله چیره، بنار نر میون، گردنه پنبه کار دره نگار وو در آخر سفید آب و دریاچه های گهر.

راه کوهنوردی: اگر از شهر درود به سمت الیگودرز حرکت کنید، به روستای دربند که پر درختان سرسبز است، می رسید، بعد از این روستا و رد شدن از ریل راه آهن به روستای تیون می رسید. بعد از این روستا باید 2 ساعت و نیم تا پناهگاه اولیه پیاده روی کنید و بعد از آن تا پناهگاه دوم و چال کبود، دو ساعت دیگر باید پیاده رفت. پناهگاه دوم محل بسیار مناسبی برای گذراندن شب است و می توان از آن قله لایو را دید. بعد از آن برای رسیدن به دریاچه باید قله های سن بران و گل گل را طی کنید که هر کدام حدود 3 ساعت زمان می برند، بعد از قله گل گل باید به سمت قله لایو که در قسمت شرقی قرار دارد، حرکت کنید. بعد از 30 دقیقه پیاده روی در این مسیر به جایی می رسید که مانند حرف وی انگلیسی است، در اینجا می توانید تاریخچه دریاچه گهر را در سمت راست خود ببینید.

زیست بوم

پوشش گیاهی

در منطقه اشترانکوه که منطقه حفاظت شده به حساب می آید، 600 گونه گیاهی وجود دارد که از بین آن ها 68 گونه انحصاری است. گونه های مختلفی از درخت و درختچه در اینجا وجود دارند که به 53 گونه می رسد، از بین این درختان در تاریخچه دریاچه گهر می توان به گردو، ارژنگ، انجیر، گون، سیب وحشی و زرشک اشاره کرد.

جانوران

در این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی، پستانداران بزرگ بسیاری زندگی و در همن جا تولید مثل می کنند و تعدادشان افزایش پیدا می کند. در این منطقه شکارهای بسیاری انجام می شده که به دلیل وجود این پستانداران بوده است. از جمله این پستانداران می توان به آهو، گربه وحشی، روباه، گراز، خرس قهوه ای، بز، قوچ، خرگوش و پلنگ اشاره کرد. در این بین 195 گونه از پرندگان وجود دارد که در بین آن ها شاهین، کبک، دری و تیهو قرار دارند. از دیگر جانوران منطقه اشترانکوه، می توان به 5 گونه دوزیست و 30 گونه خزنده شامل گرزه مار و افعی اشاره کرد. در این دریاچه ها ماهی های مختلفی زندگی می کنند که قزل آلای رنگین کمان، خال قرمز و زردپر، بااهمیت ترین آن ها هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۵۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان