//
کدخبر: ۱۲۵۹۵۹ //

کشف شوکه کننده ماسکی از یک پادشاه مایایی، که فکر می کردند افسانه بوده

اگر در هر کدام از موتورهای جستجوی دینای اینترنت کلمه ی کلیدی مایا به تنهایی یا حتی به اضافه ی یک صفت دیگر مثل؛ تمدن مایا، سرزمین مایا، … و هزاران مثال دیگر را جستجو نمایید، بیش از هزاران مطلب در سایت های داخلی و خارجی خواهید دید که بعضا برخی شبیه به هم و برخی هم مطالب جدیدی هستند اما همه ی آن ها با هم یک نقطه ی اشتراک دارند، همه ی آن ها چندین سطر در رسای این نوشته اند که این تمدن یکی از شگفت انگیزترین و رازآلود تین تمدن های بشری است که بر روی زمین وجود داشته است. این مقدمه را گفتیم تا در این قسمت بگوییم که به تازگی کشف ماسک پادشاه مایایی ها، امروزه یکی از جنجالی ترین خبرهای جهان است. این ماسک متعلق به دوران کهنسالی این پادشاه است و یکی از تازه ترین اشیایی است که از مایایی ها کشف شده است.

کشف شوکه کننده ماسکی از یک پادشاه مایایی، که فکر می کردند افسانه بوده
به گزارش فرتاک نیوز،

به تازگی خبری در دنیای علم و تاریخی منتشر شده است که نظر همه ی افراد و حتی آن هایی که مخاطب اینگونه اخبار نیستند را به خود جلب کرده است. این خبر حاکی از این است که به تازگی باستان ‌شناسان در یکی از سایت های باستانی، ماسک یکی از پادشاهان مایایی را کشف کرده‌ اند که متعلق به قرن ۷ میلادی است.

بر اساس گزارشی که به تازگی از روزنامه ی دیلی ‌میل منتشر شده است، اخیراً در یکی از کاوش ها در یکی از سایت های باستانی؛ ماسکی بسیار کمیاب متعلق به قرن ۷ میلادی کشف شده است که چهره ی یکی از پادشاهان بسیار قدرتمند و معروف مایایی را نشان می دهد. در واقع این ماسک نایاب، متعلق به پاکال کبیر، یکی از معروف ترین پادشاهان مایایی را به تصویر کشیده است.

جنس این ماسک از گچ است و همانطور که گفتیم، یک اثر باستانی متعلق به قرن هفتم میلادی است. این ماسک باستانی، چهره از پاکال کبیر را به نمایش می گذارد که وی در سن پیری بوده است.

1-83

برای این که کمی بیشتر درباره ی قوم مایا و پادشاه اسرار آمیزش و کشف ماسک پادشاه مایایی بدانید، مختصری برای شما از آن ها توضیح خواهیم داد. مایاها، یکی از اقوام بسیار معروف و البته باهوش در قاره ی آمریکای جنوبی بودند که به دلیل دارا بودن علوم پیشرفته و عجیبی که در آن دوران پساکلمبی در زمینه ی ستاره ها، ریاضیات و هنر و معماری داشته اند هم اکنون در جهان بسیار مشهور شده اند.

مایاها در جهان به عناوین مختلفی مورد توجه هستند اما یکی از اتفاقاتی که باعث شهرت بیش از پیش این قوم شد، مطرح شدن یکی از پیش بینی های عجیب این قوم بود که در طی آن پیش بینی، مایاها پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ را پیش بینی کرده بودند که البته ما در حال حاضر در نیمه ی سال ۲۰۱۸ میلادی هستیم و از سال ۲۰۱۶، ۶ سال و اندی گذشته است و آن اتفاق نیفتاد و همانطور که می بینید جهان همچنان به کار خود و گردش ایام مشغول است. از دیگر گفته های مایاها این است که جهان در روز ۱۱ آگوست سال ۳۱۱۴ قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است.

البته مایاها تقویم های مختلفی دارند که همگی با هم در ارتباط هستند. قوم مایا معتقد است که بیشتر بخش های جهان ناشناخته باقی مانده است و آن قسمت ها نیز در زیر خاک مدفون شده اند. البته مایاها درباره ی این مکان ها، لیستی از مکان های مختلف دارند که بسیاری از این مکان ها در پالنکو در جنوب مکزیک و چیچن ایتزا در شمال، تا حدود بسیار زیادی حفاری شده است و برخی دیگر نیز مدفون باقی مانده است!

فرهنگ مایاها هنوز هم پابرجاست و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شده که حدود ۶ یا ۷ میلیون نفر از مایاها در حال حاضر در قاره ی آمریکا به صور پراکنده زندگی می کنند. بعضی از آن ها توانسته اند تا خودشان را با زندگی جدید همراه سازند و همچون انسان های دیگر عصر تکنولوژی زندگی کنند اما خیلی از آن ها هنوز هم طبق فرهنگ و سنت هایشان عمل می کنند و زبان مایایی را به عنوان زبان اول برای خود انتخاب نموده و در ارتباطاتشان از آن استفاده می کنند. درباره ی کینیچ جاناب پاکال امپراطور بزرگ و افسانه ای مایاها و  کشف ماسک پادشاه مایایی باید بگوییم که او در اواخر دوره ی کلاسیک و قبل از دوران پیشاکلمبی در آمریکای مرکزی می زیسته است.

354

دوره ی پاکال در واقع دوره ی شکوفایی فرهنگ و تمدن مایاها بوده است. پاکال در واقع او پس از مادر خود به نام ملکه ساک کوک به پادشاهی رسیده بود. در دوره ی حکومت وی، کتیبه‌ ها و سنگ ‌نوشته‌ های بسیاری ساخته شد که تا به امروز باقی مانده ‌اند.

بیشتر آثار هنری کشف‌ شده از این دوره، پادشاه پاکال کبیر را در دوران جوانی خود نشان می ‌دهد اما کشف ماسک پادشاه مایایی که تازه کشف‌ شده است، این پادشاه مایایی را با چین‌ و چروک صورتش و در سنین سالخوردگی نشان می دهد. پادشاه پاکال در سن ۱۲ سالگی به مقام پادشاهی رسید و تا زمان مرگش در ۸۰ سالگی به حکومت خود ادامه داد. این ماسک طی حفاری سایت باستانی پالنکه در جنگل‎ های مکزیک پیدا شد. حتما تا به الان برایتان سوال شده است که پالنکه کجاست؟ این مکان نام یک شهر باستانی از شهرهای مربوط به تمدن مایا است که امروز بقایای آن در جنوب مکزیک و در نزدیکی مرز گواتمالا  قرار گرفته است.

این شهر در قرن ۷ میلادی ساخته شده است و به دوره ی کلاسیک تمدن مایا مربوط می گردد. این شهر هم اکنون جزئی از میراث جهانی یونسکو است. این ماسک گچی ۲۰ سانتی‌ متر است و توسط تیمی از باستان ‌شناسان بین‌المللی در سیستم زه‌ کشی در این سایت کشف شده است. این ماسک از این حیث اهمیت دارد که برای اولین بار چهره ی پاکال را در سنین پیری نشان داده است. پاکال از سال ۶۵۱ تا ۶۸۳ میلادی بر قوم مایا حکومت کرد.

2-50

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان