//
کدخبر: ۷۲۶۱۹ //

سعدیه شیراز و معماری مقبره سعدی | اوج هنر و معماری ایران زمین

شاعر بزرگ ایرانی، سعدی شیراز مشهور به شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی، در زادگاه خود شیراز و در مقبره زیبایش دفن شده است. حتی اگر به عنوان اولین بار کسی به سرزمین پررمز و راز ایران مسافرت کنید، بعید است که اسم شیراز را نشنوید. این شهر قدیمی ایران است و اطرافش پر از مکان های تاریخی، ساختمان ها و مقبره ها می باشد. مقبره سعدی یا سعدیه شیراز یکی از آن مکان های جذاب است که حتماً باید دیده شود. در سالیان دراز، ادبیات، و مخصوصاً شعر نقش بسیار پررنگی در انتشار فرهنگ تایرانی داشته است. این توجه زیاد به شعر و همچنین شعرهای روشن گرانه سعدی باعث می شود تا این مقبره نقطه ای دیدنی در شیراز باشد و معماری مقبره سعدی اوج هنر شیراز خواهد بود.

 سعدیه شیراز و معماری مقبره سعدی | اوج هنر و معماری ایران زمین
به گزارش فرتاک نیوز،

"استاد سخن" در سال 1209 و در خانواده ای فقیر در شیراز متولد شد. بعد از اینکه پدرش را درجوانی از دست داد، به بغداد رفت و تحصیلاتش را ادامه داد. مدتی کوتاه بعد ازآن ارتش متجاوز مغول به ایران و خوارزم حمله کرد و او مجبور به فرار شد. وی برای سی سال از شهری به شهری دیگر در سفر بود! او به آناتولی، سوریه، مصر و عراق سفر کرد و تمام خاطراتش را از تجربه هایی که داشت نوشت. او خاطراتش از ملاقات با هنرمندان، رهبران نخبه و صوفیان عارف را نیز نوشت. در واقع بعد از پیوستن به گروهی از صوفیان، دریکی از جنگ های صلیبی دستگیر شد و به عنوان برده زندانی شد و هفت سال را مشغول کندن تونل بود! سرانجام با پرداخت خون بهای اسیران مسلمان، سعدی آزاد شد و شروع به بازدید از شهرهای دیگری مثل یورسلیم، مکه و بخش های دیگر شبه جزیره عربستان کرد.

 

وقتی در مورد شهر فرهنگی و تاریخی شیراز جستجو می کنیم، بیشتر خاطرات توریست ها و بازدیدکنندگان حول معماری مقبره سعدی است. شیراز پر از نمونه های عالی از سبک معماری ایرانی در دوره های مختلف است. سعدیه شیراز نمونه ای از این مجموعه وسیع است! زادگاه و محل دفن سعدی یعنی شهر شیراز، رویایی ترین مکان برای یک شاعر صوفی است.سعدیه به این خاطر جذاب است که نمونه های بسیار متفاوتی را در مکانی کوچک جمع کرده است. دیوار جلویی با طاق هایی تزیین شده است که به 8 ستون نازک هدایت می شوند و این ستون ها سقف جلویی را که ورودی اصلی را شکل می دهند، نگه می دارند. طرحی بسیار جلوتر از زمانه اش در پشت طاق ها و ستون ها  و درون ورودی اصلی با یک گنبد پوشیده شده است. اگرچه این ساختمان از بیرون فرمی مستطیلی و بسیار ساده دارد ولی بعد از گذشتن از اولین پله ها و ورود به مقبره دهان همه به خاطر زیبایی آن باز می ماند. طراحی زیبا و پیچیده آن تمام فضا را از پایین تا بالا می پوشاند. کاشی کاری ها و گچ کاری های زیبای آن چشم بازدیدکنندگانی که بالاخره به این محل رسیده اند را نوازش می کند. وقتی در شیراز هستید، حتماً بازدید از سعدیه را در لیست خود قراردهید، دوربین را بردارید و بروید! انرژی شاعرانه و بهشتی را که تمام فضای سعدیه را تسخیر کرده است را تجربه کنید!

 

آدرس سعدیه شیراز : شیراز/آدرس: مقبره سعدی- بلوار بوستان- بلوار هفت تنان/ روزهای بازدید: هرروز/ ساعات بازدید: 8 صبح تا 6 عصر

1__hamgardi_Saadi-tomb-goingIRAN

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۶۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان