//
کدخبر: ۱۲۴۶۷۱ //

کشف شهری فوق پیشرفته متعلق به تمدن مایا دانشمندان را شوکه کرد

تمدن مایا یکی از تمدن های مشهور دوران باستان است و این مردمان در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی زندگی می کردند. با این حال دانشمندان به تازگی شهری باستانی در کشور گواتمالا کشف کرده اند که متعلق به تمدن مایا بوده است. این کشف نشان می دهد که تمدن مایا بسیار گسترده تر از آن چیزی بوده که تا به حال فکر می کردیم و تا گواتمالا هم ادامه داشته است.

کشف شهری فوق پیشرفته متعلق به تمدن مایا دانشمندان را شوکه کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

محققین با استفاده از تکنیک های فوق پیشرفته نقشه برداری هوایی موفق شده اند یک شهر کامل متعلق به تمدن مایا را در دل جنگل های گواتمالا پیدا کنند. در این نقشه ها هزاران خانه، بنا، اهرام و ابزارآلات مایایی دیده می شوند و نشان می دهند که روزگاری میلیون ها نفر در این منطقه زندگی می کرده اند. این کشف باارزش ابتدای سال جاری میلادی اعلام شد و گروه هایی متکشل از باستان شناسان آمریکایی، اروپایی و گواتمالایی در حال تحقیق و بررسی در این مورد هستند. شهر مایایی کشف شده علاوه بر منازل مسکونی شامل زمین های کشاورزی بسیار وسیع و کانال های انتقال آب است و نشان از پیشرفت تمدن مایا در زمینه کشاورزی دارد. دانشمندان تخمین زده اند که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در این شهر مایایی زندگی می کردند و به همین دلیل نیاز به تولید مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی بالایی وجود داشته است.

تکنیک نقشه برداری پیشرفته

مارچلو کانوتو، استاد انسان شناسی دانشگاه تولین در مورد کشف شهر مایاها می گوید: «این تعداد جمعیت دو یا سه برابر بیشتر از میزانی است که تا به حال تصور می کردیم.»

محققین و باستان شناسان با استفاده از تکنیک نقشه برداری پیشرفته ای به نام لیدار (Lidar) موفق به کشف شهر مایاها شده اند. فناوری لیدار که به آن رادار لیزری هم می گویند تکنیکی برای سنجش از راه دور است و با استفاده از لیزر و آنالیز نور منعکس شده، فاصله های مختلف را اندازه گیری و ارزیابی می کند. تصاویر به دست آمده از لیدار نشان می دهد که وسعت و گستره این شهر بسیار بزرگ تر از چیزی است که تاکنون تخمین زده می شد. در حقیقت، ۹۵% زمین های اطراف تحت کشت و زراعت قرار داشته اند و کشاورزی صنعتی و ساختاریافته ای در این شهر باستانی انجام می شده است.

فرانسیسکو استرادا-بلی استادیار دانشگاه تولین در مورد کشف شهر مایاها و اهمیت کشاورزی در این تمدن باستانی این طور می گوید:

«صنعت کشاورزی آن ها بسیار متراکم و پایدار بوده و از هر سانتیمتر زمین هم برای کشت و زراعت استفاده کرده اند.»

شهری بسیار پیشرفته

دیوارهای دفاعی گسترده، خندق ها و کانال های آبیاری همگی نشان دهنده مدیری شهری بسیار منظم و پیشرفته در تمدن مایاست. کشف شهر مایاها نشان می دهد که کانال آبیاری منظمی جریان های طبیعی آب را به سمت شهر و مزارع کشاورزی هدایت می کرده است. مساحتی بالغ بر ۲۱۰۰ کیلومتر مربع مورد نقشه برداری هوایی قرار گرفته و نشان می دهد که تمام این منطقه وسیع روزگاری تحت سیطره و سلطه تمدن پیشرفته مایا بوده است. اوج شکوفایی تمدن مایا بین سال های ۱۰۰۰ قبل از میلاد و ۹۰۰ بعد از میلاد بوده است. جالب است بدانید که نوادگان مایاها هنوز هم در این مناطق زندگی می کنند.

نقشه برداری هوایی حدود ۶۰۰۰۰ خانه و سازه جداگانه را شناسایی کرده است که شامل چهار مرکز مهم برای برگزاری مراسم های آئینی به همراه میادین و اهرام مختلف است. توماس گریسون استادیار انسان شناسی کالج ایتاکا در نیویورک در رابطه با کشف شهر مایایی اینطور می گوید: «ما با استفاده از داده های به دست آمده از نقشه برداری لیدار توانستیم یکی از جاده های اصلی شهر را کشف کنیم. اگر تکنولوژی لیدار وجود نداشت و تصویر آن را در نقشه ها ندیده بودم نمی توانستم این جاده را در جنگل انبوه و متراکم گواتمالا تشخیص بدهم.» گریسون اشاره می کند که زمین ها، ساختمان ها و جاده های بسیاری از فرهنگ های باستانی توسط نسل های بعدی از بین رفته اند و نشانی از آن ها باقی نمانده است. اما در این منطقه یک جنگل کامل روی این شهر مایاها روییده است و به نحوی باعث حفظ و مخفی شدن آن شده است.

خانه های مایاها در گواتمالا

گریسون که در این پروژه با سایر باستان شناسان و دانشمندان همکاری می کند می گوید: «این جنگل از طرفی باعث شده بود که این شهر از نظر مخفی بماند و به زحمت و با استفاده از نقشه برداری هوایی پیشرفته بتوانیم موفق به کشف شهر مایاها بشویم. اما از طرف دیگر وجود جنگلی انبوه و متراکم کمک کرده تا شهر، زمین های کشاورزی اطراف، جاده ها و تمام تاسیسات به خوبی محافظت بشوند و به همان شکل باقی بمانند.

نقشه برداری لیدار همچنین سازه ای ناشناخته را در این منطقه نشان می دهد که به اعتقاد گریسون یک قلعه مایایی است. «این قلعه در حقیقت یک قلعه نظامی بر فراز تپه است که دارای خندق، استحکامات و برج و باروهای متعدد است. وقتی شخصا به این منطقه رفتم متوجه شدم که یکی از این برج ها حدود ۹ متر ارتفاع دارد!» سازه ای به این ارتفاع این همه مدت در دل جنگل مخفی شده بود و ما نتوانسته بودیم آن را پیدا کنیم. تنها با کمک نقشه برداری هوایی بود که سرانجام موفق به کشف شهر مایاها و استحکامات پیشرفته و نظامی آن ها شدیم. تحقیقات در مورد کشف شهر مایاها همچنان ادامه دارد و باستان شناسان و دانشمندان در حال بررسی و تجزیه و تحلیل زوایای مختلف این شهر باستانی هستند.

 

mayan-houses

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۶۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان