//
کدخبر: ۱۲۲۵۲ //

در سفر به تهران، از چه مکان‌ هایی دیدن کنیم؟

کلان‌شهری پرجمعیت و پایتخت ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد.

در سفر به تهران، از چه مکان‌ هایی دیدن کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تهران، یکی از شهرهای مهم ایران است که از زمان حکومت قاجاریان، به دستور آقامحمدخان قاجار، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و تاکنون نیز این عنوان را حفظ کرده است. سرزمینی با وسعتی کلان و جمعیتی بسیار که از آن چون کلان‌شهری در قلب ایران یاد می‌شود.

این نقطه از کشور، با حضور جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی جهت گردش و مسافرت در نظر گرفته شود و با یک برنامه‌ریزی خوب و مناسب، یک تهرانگردی جالب و هیجان‌انگیز را تجربه کرد.

۱. میدان و برج آزادی

از اصلی‌ترین و معروف‌ترین نمادهای تهران، میدان و برج آزادی است که در سال ۱۳۴۹ برای بزرگداشت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی ایران احداث شد. میدان به صورت بیضی و در مرکز آن نیز برج آزادی توسط مهندس حسین امانت با الگوبرداری از سقف مسجد شیخ لطف‌الله طراحی و ساخته شده است و به ترتیب دارای مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع و ارتفاعی حدود ۴۸ متر است.

۲. برج میلاد

46380886-f877-44bb-ad58-c1ff73fcd566

در شمال غرب شهر تهران، برجی مخابراتی چند منظوره قرار دارد که  برج میلاد نام دارد و می‌توان آن را ششمین برج بلند مخابراتی جهان معرفی کرد.

برج میلاد، ششمین برج بلند مخابراتی در جهان است

بنایی که پروسه‌ی ساخت آن ۱۱ سال به طول انجامید، امروز به دلیل ارتفاع زیاد و نمای بیرونی‌‌‌اش، از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای تهران یاد می‌شود که از نظر وسعت کاربری سازه راس بنا، با ۱۳ هزار متر مربع، لقب وسیع‌ترین ساختمان را در بین تمامی برج‌های مخابراتی جهان، به خود اختصاص داده و میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

۳. کاخ‌ های نیاوران

مجموعه‌ای از بناهای کهن و تاریخی که قدمت آن‌ها به دوران حکومت قاجار و پهلوی باز می‌گردد از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که به کاخ‌های نیاوران شهرت یافته است. این اثر در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار و متشکل از باغ (به دستور فتحعلی شاه قاجار در این محوطه باغی ساخته شد)، کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه (به دستور ناصرالدین شاه احداث شده است)، کوشک احمدشاهی، چند گلخانه ‌و مدرسه‌ی اختصاصی پهلوی است. البته پس از به سلطنت نشستن محمدرضا پهلوی و به دستور وی، تعدادی از بناهای آن تخریب و پس از آن به بازسازی و ساخت کاخ به سبک مدرن اقدام شد. وی این کاخ را برای سکونت خود و خانواده‌اش در نظر گرفت. امروزه بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی برای عموم آزاد است.

۴. کاخ گلستان

عمارتی با پیشینه‌ای حدود ۴۴۰ سال و متعلق به دو حکومت زندیه و قاجاریه، در شهر تهران وجود دارد که به کاخ گلستان شهرت یافته است. جالب است بدانید که پروسه‌ی ساخت آن از زمان سلطنت آقا محمدخان قاجار آغاز شده و در زمان پادشاهی فتحعلی شاه به پایان رسیده است. البته «گلستان» نام یکی از تالارهای این مجموعه است که به نظر می‌رسد در دوران حکومت شاه عباس صفوی شروع شده و پس از گذشت چندین سال به پایان رسیده است. شمس‌العماره، ایوان تخت مرمر، کاخ ابیض، حوض‌خانه، خلوت کریم‌خانی، عمارت بادگیر، تالار آینه، تالار سلام، تخت مرمر، تالار الماس، تالار برلیان، تالار عاج و حوض‌خانه‌ی عمارت بادگیر از بخش‌های مختلف این کاخ محسوب می‌شود.

۵. عمارت مسعودیه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، می‌توان به عمارتی بازمانده از دوران حکومت قاجاریان اشاره کرد که به فرمان مسعود میرزا از حاکمان وقت در اصفهان احداث شد و از این رو به نام عمارت مسعودیه شهرت یافت. این بنای قدیمی در اواخر قرن ۱۳ هجری قمری به معماری استاد شعبان معمارباشی و نظارت رضا قلی‌خانی طراحی و ساخته شد.

اولین موزه‌ی ملی ایران و نخستین کتابخانه در قسمتی از عمارت مسعودیه احداث شده است

از ساختمان‌های اصلی این اثر می‌توان به عمارت دیوان خانه، عمارت سید جوادی، عمارت سفره‌خانه، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت سردر پیاده‌رو، عمارت سردر کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه، حیاط مشیری، حیاط سید جوادی و عمارت مشیرالدوله اشاره کرد. جالب است بدانید که اولین کتابخانه‌ و موزه‌ی ملی ایران در قسمتی از عمارت مسعودیه‌ احداث شد و نیز در سال ۱۳۴۵ به عنوان اولین وزارت‌‌خانه‌ی آموزش و پرورش نیز لقب گرفت.

۶. موزه ملی ایران

مجموعه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند و مهم تاریخی و ماقبل تاریخ ایران در دو عمارت جدا از هم به نام‌هام موزه‌ی ایران باستان و موزه‌ی دوران اسلامی نگهداری می‌شود که در کنار هم به نام موزه‌ی ملی ایران شناخته می‌شود. موزه‌ی ملی ایران، نخستین موزه‌ی رسمی ایران است که از آن به عنوان موزه‌ی مادر یاد می‌شود و پروسه‌ی ساخت آن از سال ۱۳۲۳ شروع و سرانجام در سال ۱۳۲۹ به پایان رسید و با ایجاد وقفه‌ای چند ساله، سرانجام در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.

موزه‌ی ملی ایران، نخستین موزه‌ی رسمی ایران است

جالب است بدانید که این موزه مهم‌ترین و باارزش‌ترین موزه‌ی کشور در زمینه‌ی نگهدای، پژوهش و نمایش مجموعه‌های باستان‌شناسی ایران است و بنای ساختمان موزه نیز از دید معماری جذاب است. به گونه‌‌ای که نظر بسیاری از توریست‌های خارجی و گردشگران داخلی را برای بازدید به خود جلب کرده است.

۷. مجموعه‌ سعد آباد

مجموعه‌ای از کاخ‌ها و ساختمان‌های شاهان ایرانی که از قدمتی متعلق به دوران حکومت قاجاریان برخوردار است، در یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق تهران و شمالی‌ترین نقطه این شهر ساخته شده است. در این محوطه‌ی تاریخی پس از به سلطنت رسیدن پهلوی، حدود ۱۸ کاخ احداث شد که هر کدام متعلق به یکی از اعضای این خاندان بود. کاخ بهمن، کاخ مادر، کاخ احمدشاهی، کاخ اختصاصی، کاخ ملکه مادر، کاخ سبز، کاخ موزه‌ی سفید، موزه‌ی فرشچیان، موزه‌ی نگارستان، موزه‌ی مینیاتور استاد آبکار، تنها قسمت‌هایی از این مجموعه‌ی عظیم است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

۸. موزه فرش ایران

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران، عمارتی است با مساحتی حدود ۳۴۰۰ متر مربع که نمای بیرونی آن با الگوبرداری از دار قالی طراحی و ساخته شده است. این بنا به دستور فرح پهلوی و به عنوان موزه‌ی فرش ایران احداث شد که می‌توان قالی‌هایی ارزشمند و تاریخی از قرن نهم هجری قمری تا عصر حاضر را در آن مشاهده کرد.

نمای بیرونی موزه‌ی فرش، به صورت دار قالی طراحی و ساخته شده است

طراح این ساختمان «عبدالعزیز فرمان فرمانیان» است که آن را به صورت دو تالار طراحی کرده است. گردشگران در بازدید از این موزه‌ی جالب، به تماشای ۱۵۰ قطعه فرش در طبقه‌ی همکف، بازدید از نمایشگاه‌های فصلی و موردی و دیدن از کتابخانه‌ی موزه با حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های آلمانی، عربی، فرانسه و فارسی می‌پردازند.

۹. پیست اسکی دیزین

یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسکی در ایران و خاور میانه، پیست اسکی دیزین است که لقب نخستین پیست اسکی ایران را به خود اختصاص داده و از سوی فدراسیون جهانی اسکی، تاییدیه‌ای جهت برگزاری مسابقات رسمی دریافت و عنوان پیست اسکی بین‌المللی را اخذ کرد. این منطقه‌ی تفریحی پس از تفکیک استان البرز از استان تهران، در محدوده‌ی استان البرز، در کوه‌های البرز و حد فاصل ۱۲۳ کیلومتری از تهران، احداث شده است و میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. وجود ۲۳ پیست اسکی، ۴ تله‌کابین شاله، قله، دره، چمن، ۲ تله‌سیز قله و چمن، ۷ تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی از ویژگی‌ها و امکانات متنوع این منطقه‌ی گردشگری محسوب می‌شود. استفاده از این مکان از اواخر پاییز (اوایل آذرماه) تا پایان اردیبهشت ماه برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر است. جالب است بدانید که در فصل تابستان نیز امکان استفاده از اسکی روی چمن برای دوستداران به ورزش‌های هیجان‌انگیز فراهم شده است.

 

منبع: بهداشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۲۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان