//
کدخبر: ۳۴۸۲۷۸ //

آلودگی هوا و خطر افزایش ابتلا به کرونا

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض کربن سیاه و ذرات آلاینده با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر و ۲.۵ میکرومتر، با افزایش خطر مثبت شدن تست کووید-۱۹ در افراد مرتبط است.

آلودگی هوا و خطر افزایش ابتلا به کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

متخصصان موسسه "کارولینسکا" در این مطالعات، ارتباط میان قرار گرفتن خانه ۴۰۰۰ جوان ساکن استکهلم در معرض آلاینده‌های هوا و تست مثبت کووید که از آنها گرفته شده بود را بررسی کردند.

آنها دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده‌های مرتبط با ترافیک، خطر ابتلا به کووید را تا ۷ درصد افزایش می‌دهد.

"اریک مِلِن"، استاد متخصص اطفال و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ۷ درصد زیاد به نظر نمی‌رسد اما با توجه به اینکه تمام افراد کم‌وبیش در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، این ارتباط ممکن است برای سلامت عمومی بسیار مهم باشد.

متخصصان در این مطالعه، پروژه‌ای مبتنی بر جمعیت که بیش از ۴۰۰۰ شرکت‌کننده در استکهلم را از بدو تولد تحت نظر داشته با فهرست بیماری‌های واگیردار ملی سوئد موسوم به "اسمینت" (SmiNet) یا "سیستم نظارت بر بیماری‌های واگیر در سوئد" ادغام کردند.

آنها ۴۲۵ نفر را شناسایی کردند که بین مه ۲۰۲۰ تا پایان مارس ۲۰۲۱، آزمایش سندرم حاد تنفسی (سارس-کووید-۲) در آنها مثبت اعلام شده بود. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۲۶ سال و ۵۴ درصد آنان نیز زن بودند.

سپس متخصصان رابطه میان ابتلا به کووید و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا را در روزهای قبل از اعلام آزمایش مثبت شرکت‌کنندگان، در روز آزمایش و در روزهای کنترل بعدی مطالعه کردند. هر شرکت‌کننده در این موقعیت‌های متفاوت مسئول کنترل خود بود.  

در عین حال غلظت روزانه آلاینده‌های مختلف هوا در خانه‌ شرکت‌کنندگان از جمله کربن سیاه و اکسیدهای نیتروژن با استفاده از مدل‌های پراکندگی برآورد شد.

این مطالعه که در نشریه "جاما نتورک اوپن" منتشر شد، نشان داد که قرار گرفتن در معرض کربن سیاه و ذرات آلاینده با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر و ۲.۵ میکرومتر، با افزایش خطر مثبت شدن تست کووید-۱۹ در این افراد مرتبط است. بعلاوه هیچ ارتباطی هم بین خطر ابتلا و قرار گرفتن در معرض اکسیدهای نیتروژن وجود نداشت.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت،‌ "اولنا گروزیوا"، دانشیار موسسه پزشکی محیطی در موسسه کارولینسکا، گفت: نتایج ما به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نشان می‌دهد آلودگی هوا در بروز کووید-۱۹ نقش دارد و موید مزایای احتمالی بهبود کیفیت هوا به شمار می‌رود.

اکنون محققان در حال بررسی رابطه میان آلاینده‌های هوا و عوارض بعد از کووید در جوانان‌ هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۸۲۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان