//
کدخبر: ۲۷۲۷۰۶ //

اقلام بهداشتی- کرونایی خوابگاه ها و مراکز آموزشی باید تامین شود

معاون فرهنگی وزارت بهداشت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در فضاهای خوابگاهی تاکید کرد و گفت: باید اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به مقدار لازم در اختیار دانشجویان در کلاس‌های درسی و خوابگاه‌های دانشجویی فرار بگیرد.

اقلام بهداشتی- کرونایی خوابگاه ها و مراکز آموزشی باید تامین شود
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سیما سادات لاری در نشست مشترک مسئولان، مدیران و کارشناسان دو معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت بهداشت   گفت: این نشست مشترک به منظور بررسی موضوع آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم جهت حل این مشکلات برگزار شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که از اهمیت خاصی برخوردار است، موضوع « آغاز سال تحصیلی در ایام شیوع کرونا» و «بررسی مشکلات و اتخاذ تدابیر لازم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های آموزشی و فضاهای خوابگاهی» است.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: لازم است پیش از نزدیک‌شدن به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها به جمع‌بندی نهایی دست یابیم تا دانشجویان در زمان آغاز سال تحصیلی و ایام بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی، کمتر مورد آسیب قرار گیرند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تأمین تجهیزات و امکانات بهداشتی، در فضاهای خوابگاهی و آموزشی بتوان محیط آرام و امنی را برای دانشجویان محیا کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم تهیه و تأمین اقلام بهداشتی در فضاهای آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی و در اختیار قراردادن این تجهیزات به اساتید و دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: باید در شرایطی که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، بسته‌ها و اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به مقدار لازم در اختیار دانشجویان در کلاس‌های درسی و خوابگاه‌های دانشجویی باشد.

لاری افزود: ما هزینه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی متقبل می‌شویم اما به نظرم باید در زمینه تامین امکانات و اقلام بهداشتی، به صورت خاص عمل‌کنیم چرا که موضوع شیوع کرونا یک بحث جدی است و اگر امکانات و تجهیزات لازم در اختیار دانشجویان نباشد، به لحاظ پروتکل‌های بهداشتی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه دلسوزی و تعهد رزیدنت‌ها و دانشجویان علوم پزشکی در این ایام بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست، گفت: رزیدنت‌ها و دانشجویان علوم پزشکی از بدو شیوع بیماری کرونا، در مراکز درمانی و بیمارستانها، همپای کادر درمانی و پزشکان، مشغول به خدمت به بیماران کرونایی بودند و با متحمل شدن خطرات احتمالی به دلیل شیوع بیماری، از جان و دل مایه گذاشتند و جهادگونه عمل کردند، از این رو باید قدردان تلاش و زحمات بی‌منت آنها بود و حداقل امکانات و تجهیزات بهداشتی را در اختیار این عزیزان در محیط‌های آموزشی و خوابگاهی قرار دهیم.

به گفته وی، اشتیاق و میل خدمت رزیدنت ها  به بیماران در این ایام، در حدی بود که ما از نیروهای دانشجویی دانشگاه آزاد یا وزارت علوم استفاده نکردیم، از این رو نباید آنها را از حداقل امکانات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، محروم کنیم و باید در همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، بسترهای لازم جهت تامین این امکانات فراهم شود و هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.

لاری به برگزاری وبینار ‌با موضوع « پاسخگویی اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی در قبال نیازهای جامعه» اشاره کرد و گفت: مقرر است این وبینار از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت روز ۱۲ مرداد ماه در قالب مجازی برگزار شود که بدون شک برگزاری این وبینارها می‌تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر  کمک کند. ما نیز از برگزاری این وبینار استقبال می‌کنیم و قطعا برگزاری آن دستاوردهای زیادی خواهد داشت.

وی گفت: موضوع « پاسخگویی اجتماعی دانشگاه» در  قبال نیازهای جامعه در سالهای اخیر در یکی از بسته‌های تحول و نوآوری آموزش پزشکی تحت عنوان بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور در دستور کار معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است و اقدامات شایسته‌ای نیز در این راستا انجام پذیرفته است. از آنجا که نقش دانشجویان در تحقق این موضوع بسیار مهم بود و آشنایی آنها در زمان تحصیل با نیازهای جامعه وایجاد ساختارهایی برای پاسخگویی از زمان تحصیل، می‌تواند در نهادینه سازی موضوع، پس از فراغت از تحصیل آنان نیز راهگشا باشد.

لاری گفت: خوشحال هستیم که این وبینار با هماهنگی دو حوزه معاونت«آموزشی»و«فرهنگی و دانشجویی»وزارت بهداشت به صورت مجازی با حضور معاونان«آموزشی»و «فرهنگی و دانشجویی» دانشگاه‌های علوم پزشکی با ارائه موضوعات اولویت‌دار برگزار می‌شود و امیدوارم بتوانیم به اهداف و نتایج خوبی دست یابیم.

باید به بهترین نحو ممکن‌، خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان علوم پزشکی ارائه دهیم

معاون وزیر بهداشت همچنین به موضوع اهمیت سلامت‌روان دانشجویان علوم پزشکی تأذکید کرد وگفت: تامین امکانات مشاوره‌ای برای دانشجویان علوم پزشکی به عنوان طلایه‌داران نظام سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به بهترین نحو ممکن‌، خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان علوم پزشکی ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: موضوع استاد مشاوره و فعالیت آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای اهمیت فراوانی است و در خصوص این موضوع باید با برگزاری نشست‌های مشترک بین معاونت «آموزشی» و  معاونت «فرهنگی و دانشجویی» وزارت بهداشت به جمع‌بندی‌های نهایی دست یابیم و در راستای تقویت استاد مشاوره‌ها در دانشگاه‌ها اقدام کنیم. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه به تصمیم‌ نهایی دست یابیم و آنطور که دلمان می‌خواهد عمل کنیم، اما باید فرآیندهای خوبی برای آن طراحی کرد.

لاری همچنین به اهمیت ارائه خدمات مشاوره‌ای به رزیدنت‌ها و دانشجویان بالینی اشاره و خاطر نشان کرد: بسیاری از دانشجویان بالینی به دلیل مشغله زیاد و فشار کاری به واسطه حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و مواجهه با بیماران، نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای دارند که باید دراین زمینه نیز تلاش‌های لازم صورت گیرد.

ظرفیت خوابگاه‌های ما جوابگوی رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست

در ادامه این نشست مهندس رحمان خدابنده لو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت موضوع تأمین امکانات حفاظت فردی و بهداشتی در ایام شیوع کرونا گفت: ما حدود ۸۰ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی در سراسر کشور داریم و ظرفیت خوابگاه‌های ما جوابگوی رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست. متوسط ظرفیت اتاق‌های خوابگاه‌ها بین ۴ تا ۵ نفر است که باید در هر اتاق بر اساس رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دو نفر اسکان دهیم که اگر شرایط بحران کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا ادامه داشته باشد، با مشکلات متعددی مواجه خواهیم بود. از حدود ۸۰ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی، دراین شرایط با اعمال پروتکل‌های بهداشتی و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها می‌توانیم ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از دانشجویان را در خوابگاه‌ها اسکان دهیم که به هرحال این موضوع از دغدغه‌های بزرگ معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: باتوجه به ظرفیت‌های محدود در خوابگاه‌های دانشجویی و سلف سرویس‌ها، باید با برنامه‌ریزی‌های لازم به نتایج مطلوب دست یابیم و در این مسیر از راهنمایی و مشاوره‌های کارشناسان معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز بهره خواهیم گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۷۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان