//
کدخبر: ۲۶۸۹۱۲ //

رفتارهای متفاوتِ کرونا / احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان / شرط برگزاری لیگ فوتبال

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است، گفت: برخلاف پیش بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس H۱N۱ با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد.

رفتارهای متفاوتِ کرونا / احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان / شرط برگزاری لیگ فوتبال
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی از امروز، گفت: وظیفه اجرای این موضوع را ارائه دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت. به این صورت که در ادارات مسئولان و روسای ادارات، در مترو مسئولان مترو و... و. مسئولیت اجرای این موضوع را برعهده خواهند داشت و در عین حال نکته مهم‌تر این است که به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمت انجام نمی‌ شود. از طرفی هم اگر کارمندی ماسک نداشته باشد، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می شوند.

افزایش ۲.۵ برابری درخواست عموم مردم برای استفاده از ماسک

وی افزود: اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک، خواست عمومی مردم است. در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین دو تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است. متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های ارائه دهنده خدمات و صنوف و همچنین در سطح کشور کاهش یافته بود. این درحالی است که همچنان فکر می‌کنیم که اکثر مردم رعایت متوسط یا بالایی را دارند. به هر حال درصد قابل توجهی از مردم خروج از منزل را محدود کردند، مهمانی و رفت و آمد ندارند، یک جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان و ۴.۵ میلیونی دانشجویانی که تعطیل شدند، ترددی ندارند و همه این موارد مهم است. دومین ضمانت اجرایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، تاکید مسئولان ادارات خواهد بود. نظارت این اقدام را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا برعهده دارد و با چهار لایه که ما طراحی کردیم در وزارت بهداشت هم این نظارت انجام می‌شود. بر این اساس ما ناظر می‌فرستیم و هم سامانه ۱۹۰ ما آماده گزارش های مردمی است و هم از طریق بارکدی که برای مشاغل مختلف تعریف شده، مردم می‌توانند نظارت را انجام دهند.

حریرچی ادامه داد: به هر حال کشور ما کشور بزرگی است و ۸۳ میلیون جمعیت دارد که وضعیتش با کشوری مانند هلند که از خوزستان کوچکتر است، متفاوت است. اکنون کشور آمریکا دچار قله یا پیک دوم شده و روز گذشته ۵۵ هزار مورد ابتلای جدید را شناسایی کرده بود. در منطقه ما کشور پاکستان و عربستان تعداد مواردشان به سرعت رو به افزایش است و تعداد موارد در عربستان به ۲۲۰ هزار نفر رسیده بود. در کشور ما بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کرمانشاه در اسفند و فروردین شرایط آرامی داشتند و اکنون موج اول را طی می کنند. در عین حال ما نگران استان هایی هستیم که هنوز موارد زیادی نداشتند و ممکن است در آینده نزدیک دچار موارد زیاد بیماری شوند. مانند استان فارس و ... بنابراین استان‌ها و کشورهای مختلف باید به تعبیری بدهی‌هایشان را به کرونا از نظر ابتلا بپردازند، اما کشور و استانی موفق است که بتواند این افزایش موارد را تا زمان کشف واکسن به تعویق بیندازد تا آسیب دیدگان به کمترین میزان ممکن برسد.

همچنان در موج اول کرونا هستیم

حریرچی همچنین گفت: اگر استان یا کشوری شش ماه را به صورت طبیعی و با میزان بیماری اندک طی کرده باشد، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود. یعنی یک چهارم از این دو سال را طی کرده است. استان‌هایی مانند فارس هستند که موج اول قابل توجهی نداشتند و امیدواریم همچنان بتوانند مدیریت کنند. بر همین اساس هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی کنیم و هنوز از نظر خصوصیات اپیدمیولوژیک در موج اول بیماری به سر می بریم. متاسفانه مدت زمان قابل توجهی است که میزان فوتی‌هایمان سه رقمی شده و حدود ۱۵۰ فوت است که همراه هر یک از این فوتی‌ها تعداد زیادی بستری و موارد سرپایی وجود دارد.

چرایی افزایش آمار فوتی‌های کرونا

وی ادامه داد: زمانیکه میزان فوتی‌ها دو رقمی شده بود، در حال برنامه ریزی برای رساندن میزان موارد فوت به زیر ۱۰ نفر بودیم. منتها دو اتفاق مهم رخ داد؛ یکی اینکه ما باید مانند سایر کشورها بازگشایی‌ها را داشته باشیم و روند بازگشت فعالیت های نزدیک به عادی را به خاطر معیشت مردم داشته باشیم که اکثر کشورها این را کار را انجام دادند و قابل قبول است. البته عوارض خودش را هم دارد. به این معنا وقتی بازگشایی انجام می‌شود، قاعدتا میزان مواجهه را به میزانی افزایش می‌دهد. این افزایش مواجهه تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش می‌دهد.

مجوز به ۹ استان برای اعمال محدودیت در مناطق قرمز

تهران در وضعیت هشدار

حریرچی همچنین گفت: تعطیلی یکپارچه کشوری به نفع نیست. در اسفند و فروردین هم که تعطیلی‌ها را داشتیم، استان‌های جنوبی ما درگیر نبودند، اما عوارض تعطیلی‌ها را تحمل کردند. بهترین الگو که در ستاد ملی کرونا تصویب شده، الگوی شهرستانی در قالب تصمیم‌گیری استانی است. در حال حاضر به  ۹ استان مجوز داده ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیت‌شان قرمز تشخیص داده شده،  مشاغل سطح سه و چهار را تعطیل کرده‌اند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند. بنابراین  ممکن است تعطیلی‌ها بازگردد. همانطوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما بسته به وضعیت استان‌ها و به صورت هفتگی تصمیم گیری می‌شود. شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار هم می تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد، به دلیل مخرج بالاتری که نسبت به استان های دیگر دارد. ضمن اینکه به دلیل تراکم فوق العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه بندی می شود، رقم های جزیی افزایش می تواند به صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده های شغلی در سطح سه و چهار در تهران هم وجود دارد.

ممنوعیت مراسم عروسی و عزا در ۹ استان

وی با اشاره به ابتلا به کرونا در مراسم‌های عروسی و عزاداری، گفت: در برخی استان‌ها و حداقل در ۹ استان انجام مراسم عروسی و مراسم ترحیم ممنوع شده است. متاسفانه در سه ماه بین ماه رمضان و محرم طبق فرهنگ برخی مردم این مراسم را انجام می دهند. در بخش آی سی یو قفسه صدری بیمارستان امام خمینی (ره) آقایی بود که دو روز بعد از عروسی‌اش مبتلا شده بود و حالا راه تنفسی او را از گلو باز کردند و در شرایط بسیار سختی قرار داشت و بسیار بدحال بود. برگزاری برخی مراسم ها هیچ توجیهی ندارد. استاندارد خوزستان اعلام می کردند که تعداد زیادی برای مراسم های ترحیم جمع می شوند. به هر حال فرهنگ مردم خوزستان، لرستان و... برای همدردی با یکدیگر بسیار بالا و غنی است، اما عوارض آن در این شرایط وجود دارد. باید توجه کرد که در حال حاضر بسیاری از مردم عالم بی‌عمل شدند. ۹۵ تا ۹۷ درصد مردم می‌دانند، اما عمل نمی‌کنند. ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم هم بینش درستی دارند.

احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا

حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: نکته کلیدی این است که پیر، میانسال، جوان، نوجوان و کودک از نظر ابتلا در معرض ابتلای یکسانی قرار دارند. در کودکان و نوجوانان و جوانان علائم بیماری کم یا بی‌علامت است، اما احتمال ابتلای آنها با سایر افراد برابر است، اما از آنجایی که متوجه بیماری نمی‌شوند، احتمال انتقال بیماری از سوی آنها بالاتر است. بررسی‌هایی که انجام دادیم از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و حتی در مواردی ۵۰ درصد در برخی استان ها که اپیدمی آن ها زودتر شروع شده، روند ابتلا را داشته ایم. آمارهایی در حد ابتلای ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت و عددهای ۱۵ تا ۱۸ میلیون، عجیب و غریب نیست، اما قبلا فکر می کردیم که افرادی که مبتلا می شوند، ایمنی طولانی تری دارند، اما متوجه شدیم که اینطور نیست. با توجه به اینکه اکنون ثابت شده که سطح سرمی آنتی بادی خصوصا در افراد کم علامت در عرض سه ماه کاهش می یابد، احتمال ابتلای مجدد افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تعداد فوتی هایمان در حد سه رقمی پایین باقی بماند و حتی کمی نزولی باشد، گفت: در عین حال افزایش فوتی ها تا رقم های ۲۰۰ مورد هم متاسفانه بعید نیست.

ابتلا به کرونا انگ نیست

حریرچی درباره مخفی کردن ابتلا به کرونا از سوی برخی مبتلایان، گفت: متاسفانه این موضوع ایجاد شده و برخی فکر می کنند که کرونا نوعی انگ و عار است. باید توجه کرد که کسانی که مبتلا می شوند، اکثرا قربانی هستند که از افراد دیگری بیماری به آنها منتقل شده است. وقتی تست فردی مثبت شود، به خانه او مراجعه می کنیم و گاهی با برخورد بد افراد مواجه می شویم. در برخی استان ها فردی فوت کرده اما در اعلامیه نوشتند که متوفی بیماری قلبی داشت و منظورشان این است که کرونا نداشت. مردم باید بدانند که این تصور منجر به تاخیر در درمان می شود.

شرط برگزاری لیگ فوتبال

وی درباره برگزاری لیگ فوتبال نیز گفت: ما پروتکلی در این زمینه داریم. طبق پروتکل اگر تعداد بازیکنان و اعضای یک تیم که به کرونا مبتلا شده اند از یک تعدادی بیشتر شود، آن تیم مسابقه نمی دهد و بازی به تعویق می افتد. اگر پایدارتر و طولانی تر شود، تصمیمات دیگری اتخاذ می شود.

حریرچی درباره وضعیت تامین ماسک نیز گفت: خوشبتانه تعداد تولید ماسک در کشور به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است و حتی گاهی مجوز صادرات را هم ارائه داده ایم. در حال حاضر ادارات و ارائه دهندگان خدمات وظیفه طلب استفاده از ماسک را دارند و وزارت صمت هم وظیفه تامین ماسک را بر عهده دارد. در عین حال مردم می توانند در خانه هایشان با چند تکه پارچه ماسک خانگی برای خودشان درست کنند. استفاده از هر نوع ماسکی که سه لایه باشد، اعم از پارچه ای و... موثر است. استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی ما محسوب می شود. دولت و وزارت صمت در حال تهیه است، اما مردم حتما از ماسک استفاده کنند.

رفتارهای متفاوت ویروس کرونا

نگرانی‌ها درباره آنفلوآنزا و تدارک وسیع واکسن

وی درباره جهش ویروس کرونا نیز گفت: ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است و به تعبیر وزیر بهداشت شتر، گاو، پلنگی است که پیچیدگی های خودش را دارد. ویروس جدید آنفلوآنزا و شبه آنفلوآنزایی در چین دیده شده که قابلیت ابتلای وسیع انسان را دارد، اما هنوز به این مرحله نرسیه است. در عین حال نگران ویروس H۱N۱ معمولی هم هستیم. بر همین اساس برای تامین واکسن و گسترش تزریق واکسن به گروه های پر خطر تدارک وسیعی دیده ایم.

تابستان داغ کرونا

وی گفت: برخلاف پیش بینی های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس H۱N۱ با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد. نکته کلیدی این است که راه حل مقابله با ویروس با بیمارستان و دارو نیست، اما راهکار مقابله با ویروس پیشگیری و اقدامات بهداشتی است و باید هوشیار بوده و تغییر رفتار دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۸۹۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان