//
کدخبر: ۲۶۱۸۱۵ //

گرمای داخل خودرو عاملی برای از بین بردن کروناویروس

هرساله با گرم شدن هوا و ایجاد گرمای زیاد داخل خودرو با اتفاقات جانی و مالی بسیاری روبرو هستیم، اما در سال جاری نه‌تنها از گرمای ایجادشده از نور خورشید بر خودرو ناراحت نیستم، بلکه این گرما عاملی در از بین بردن کروناویروس، عامل بیماری کووید-19 شده است.


گرمای داخل خودرو عاملی برای از بین بردن کروناویروس
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس نتایج تحقیق منتشرشده در نشریه نیوانگلند، مدت‌زمان زنده ماندن کروناویروس بر سطوح متفاوت است و گفته‌شده بر روی سطوح مقوایی 24 ساعت و سطوح پلاستیک و استیل نیز بیش از سه روز زنده باقی می‌ماند. اما باید توجه داشت این نتایج بر اساس دمای تقریبا 70 درجه فارنهایت ارائه‌شده است.

پروفسور تراویس گلن که در این تحقیقات نقشی ندارد، نتایج بررسی‌های دانشگاه جورجیا ایالات متحده را تفسیر کرد و گفت: کروناویروس در دمای اتاق چند روز باقی می‌ماند، اما در دمای بالاتر زودتر از بین می‌رود. دمای 130 درجه فارنهایت 20 دقیقه زمان برای از بین بردن 99.99 درصد ویروس‌ها لازم دارد. این میزان در دمای 150 درجه فارنهایت و بالاتر فقط پنج دقیقه است. برای لباس‌ها می‌توان این میزان را با خشک‌کن‌ها تنظیم کرد، اما برای دیگر موارد باید از چه وسیله‌ای استفاده کرد؟

محقق هواشناسی، جان نول از گلدن گیت کالیفرنیا پیشنهاد می‌کند که خودروها می‌توانند عامل مفیدی برای کشتن ویروس روی برخی مواد باشند. دانشمندانی مانند نول و اندی گروندشتاین از دانشگاه جورجیا سال‌ها در مورد رها نکردن بچه‌ها، حیوانات خانگی یا لوازم الکترونیکی در خودروها هشدار دادند، اما در حال حاضر آن را روشی برای از بین بردن کروناویروس جدید می‌دانند.

جو و پنجره‌های شفاف خودرو در برابر اشعه موج خورشید کمی گرم می‌شوند و در صورت باقی ماندن طولانی‌مدت در آفتاب مواد به رنگ تیره خودرو (داشبورد، صندلی‌ها و اشیاء دیگر) به‌طور قابل‌توجهی گرم و سپس هوا از طریق فرآیندهای انتقال همرفت هدایت می‌شود، این اشیاء اشعه مادون‌قرمز (انرژی گرمایی) ساطع می‌کنند و این اثر "گلخانه‌ای" خودرو در از بین بردن کروناویروس مفید است.

میزان گرما و مدت‌زمان آزمایش‌شده در این تحقیق، 10 دقیقه در دمای 19 درجه فارنهایت، 20 دقیقه در دمای 29 درجه فارنهایت، 30 دقیقه در دمای 34 درجه فارنهایت، 60دقیقه در دمای 43 درجه فارنهایت، یک تا دو ساعت در دمای 45 تا 50 درجه فارنهایت، دو تا چهار ساعت در دمای 50تا 55 درجه فارنهایت بوده است.

محققان، بر اساس نتایج این تحقیق پیشنهاد کردن بهترین روش برای ضدعفونی کردن ماسک، قرار دادن آن داخل خودرو قرارگرفته شده در آفتاب است.

محققان هشدار دادند: این روش فقط برای ابزارهایی که به گرما حساس نیستند کاربردی است.

نتایج این تحقیق در نشریه Pediatrics منتشرشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۱۸۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان