//
کدخبر: ۲۵۳۷۴۳ //
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت:

فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بر اساس ارزیابی خطر اجرا می‌شود

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، بر اساس ارزیابی خطری که تا ۲۰ فروردین انجام می‌شود، تردد افراد مبتلا و مشکوک رصد می‌شود و بر این اساس می‌توانیم کاهش برخی محدودیت‌ها را ابلاغ کنیم.

فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بر اساس ارزیابی خطر اجرا می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس افزود: اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند مبتنی بر ارزیابی خطر در روزهای پایانی و نزدیک به ۲۰ فروردین خواهد بود.  زمینه فناوری و تکنولوژی آن فراهم است و سامانه‌های هدایت و راهبری آن هم آمادگی کامل دارند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: از هفته اول شناسایی بیماری کووید ۱۹ در کشور، فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا شد. در مرحله اول که فاصله گذاری اجتماعی معتدل اجرا شد، قسمت عمده به صورت داوطلبانه بود که به تبیین و قانع کردن عمومی انجام شود. در مرحله دوم و در آغاز سال جدید، اجبارهایی به آن اضافه شد. در مرحله بعد بر اساس ارزیابی خطر، اگر فرآیند مدیریت بیماری به سمتی رفته باشد که مدیریت بیماری اتفاق افتاده باشد می‌توانیم وارد مرحله فاصله گذاری اجتماعی هوشمند شویم. در این مرحله هم فناوری اطلاعات مبنا خواهد بود و هم برخی محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت.

کاهش حضور مردم در تفرجگاه‌ها در سیزده به در

جهانپور گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها حضور مردم تقریبا در همه شهرها در خارج از منازل محدود بوده و انتظار هم همین بود. با توجه به تشدید محدودیت‌ها، نوعی استقبال عمومی را هم شاهد بودیم. در این زمینه باید گزارش‌ها را دریافت کنیم. کمترین برخورد قانونی با افرادی که تخطی کرده‌اند را در سراسر کشور شاهد بودیم.

تاثیر فاصله گذاری اجتماعی و مدیریت کووید ۱۹

جهانپور گفت: راهبرد اتخاذ شده در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد که موضوع فاصله گذاری اجتماعی یا فاصله گذاری فیزیکی می‌تواند با جلب مشارکت اجتماعی خوب مردم و حمایت بین بخشی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به قرنطینه اجباری یا حکومت نظامی در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ داشته باشد. در مرحله بعدی که فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اجرا می شود، امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و همزمان با در نظر گرفتن الگوهای فرهنگی و ساختار اجتماعی و مباحث ویژه کشوری به شکلی مدیریت شود که در هفته‌های بعد شاهد مهار بیماری باشیم. همچنان اعتقاد داریم که با وجود مشارکت عمومی و اقدامات انجام شده، خروج از این بحران زمانی اتفاق می‌افتد که این اقدام به عنوان یک مسئولیت اجتماعی انجام شود. در غیر این صورت اگر هر کشوری از این بحران خارج شود هم ممکن است که به خاطر ابتلای سایر نقاط جهان به این بیماری،   باز هم با طغیان بیماری روبه‌رو شویم. همه اقدامات باید با اقدام مشترک بین المللی انجام شود تا بتوانیم از این پاندمی خارج شویم.

تجویز دارو در لایو اینستاگرام حرفه‌ای نیست

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: مقررات و آیین نامه‌های حاکم بر ورود یک دارو به فهرست دارویی کشور و مطالعات لازم مشخص است. نظام دارویی و درمانی در کشور وجود دارد. در نتیجه کسی که هیات علمی یک دانشگاه هست هم با این قوانین آشنایی دارد. در هیچ جای دنیا در لایو اینستاگرام یک دارو را تجویز نکرده و درخواست ورود دارو به فهرست دارویی را انجام نمی‌دهند. این رفتار در هر جای دنیا اتفاق بیفتد، غیر حرفه‌ای است. برخی از این رفتارها به خاطر فشارهای کاری اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: دارویی که یکی از اعضای هیات علمی مطرح کرده جدید نیست. این دارو قبلا برای برخی بیماری‌های ویروسی در کشورهای دیگر تجویز شده است. این دارو در ایران هم در کنار سایر داروها مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از داروی مطرح شده برای تحقیقات بالینی وارد شد. اگر دارو هزینه اثربخشی مطلوب داشته باشد، کمیته درمان این دارو را وارد پروتکل می‌کند. برای تولید هم تمهیداتی اندیشیده شده است. همه این موارد منوط به مطالعات حوزه بالینی است. ارائه گزارش یا روال منطقی آن قطعا در اینستاگرام مطرح نمی‌شود. هیچ پزشک متخصصی دارو را با فریاد زدن در اینستاگرام وارد پروتکل دارویی نکرده است.

جهانپور همچنین درباره طب سنتی گفت: طب سنتی در ایران تحت عنوان طب ایرانی جزو محافل آکادمیک است و اگر طب مکمل توصیه‌هایی برای درمان بیماری کووید ۱۹ داشته باشد باید در کارآزمایی بالینی، سودمندی خود را نشان بدهد و پس از آن تجویزش بلامانع خواهد بود.

نظام سلامت الکترونیک

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: در یک سال اخیر هدف گذاری اصلی وزارت بهداشت این بوده که موارد بر جای مانده در زمینه نظام الکترونیک سلامت محقق شود. این کار در گام اول با استقرار پرونده الکترونیک سلامت اجرا شد و گام‌های بعدی شامل نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و نظام ارجاع الکترونیک است. البته در بحران کرونا فعلا این موارد محوریت ندارد، هرچند در شرایط فعلی هم این موارد مورد نیاز است و اگر زودتر محقق شده بود، می‌توانست کمک بیشتری کند. امیدواریم در ماه‌های باقی مانده از دولت بتوانیم این موارد را محقق کنیم.

آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا به ۹۰ مورد می‌رسد

جهانپور بیان کرد: نظام آزمایشگاهی برای تشخیص کووید ۱۹ از ابتدای بهمن ماه مورد مطالعه قرار گرفت و در حال حاضر بیش از ۶۰ آزمایشگاه تایید شده برای انجام آزمایش داریم که به زودی به ۹۰ آزمایشگاه خواهد رسید. تعداد تست روزانه نیز در حال حاضر ظرفیت ۱۰ هزار تست را دارد و ممکن است به زودی به ۲۰ هزار تست برسد. همزمان تولید کیت آزمایشگاهی نیز در کشور آغاز شده است. از طرفی کیت‌های آزمایشگاهی که از سازمان جهانی بهداشت اهدا شده یا خودمان خریدیم نیز وجود دارد. این نظام تشخیصی آزمایشگاهی تقریبا در منطقه خودمان مثل و مانند ندارد. به زودی به عنوان کشور صادر کننده کیت تشخیصی کووید ۱۹ هم تبدیل می‌شویم.

عواقب بدتر کرونا برای سیگاری‌ها

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعات در کشورهای دیگر، مصرف کنندگان دخانیات در صورت ابتلا به کووید ۱۹، پیش آگهی بدتر و عواقب و پیامدهای ناگوارتری خواهند داشت.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۳۷۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان