//
کدخبر: ۳۸۲۶۰۷ //

تیم منتخب نیم فصل اول لیگ برتر

دور رفت نیم فصل با صعود گل‌گهر، صدرنشینی پرسپولیس و درخشش چندین و چند ستاره به پایان رسید.

تیم منتخب نیم فصل اول لیگ برتر
به گزارش فرتاک نیوز،

 درحالی‌که از چند روز بعد قرار است نیم فصل دوم با برگزاری هفته شانزدهم آغاز شود، امروز تازه نیم فصل نخست به پایان رسید. در آخرین دیدار، گل‌گهر در استادیوم خانگی آلومینیوم اراک، با این تیم به نتیجه تساوی رسید تا بالاتر از استقلال و سپاهان به جایگاه دومی لیگ برتر صعود کند.

چند روز پیش پرسپولیس با پیروزی پنج‌گله مقابل نساجی قهرمانی نیم فصل را به دست آورد و طبیعتا بیشترین سهم از ترکیب تیم منتخب را در اختیار خواهد داشت. البته در توضیح تیم منتخب "ورزش سه" از نیم فصل لیگ برتر، این نکته نیز گفتنی است که ترکیب 11 نفره با نفرات ذخیره، حاصل ساعت‌ها بررسی اعضای تحریریه در گفت‌وگو با مربیان و آنالیزورهای شاغل در فوتبال ایران است.

اما با وجود تمام این بحث و بررسی تمام نشدنی، بارها ترکیب تیم منتخب نیم فصل تغییر کرد و حتی انتخاب 26 بازیکن برای لیستی از بهترین‌ها از میان ستاره‌های لیگ برتر نیز کاری بسیار دشوار بود که حتی اختلاف نظرها را در میان تحریریه و نفرات انتخاب‌کننده نیز به همراه داشت. بنابراین طبیعی است که در میان مخاطبان نیز اختلاف نظرهای جدی در مورد این تیم وجود داشته باشد که البته هر دیدگاه می‌تواند استدلال‌های خود را هم به همراه داشته باشد.

 

 

با این حال، این تیمی است که شاید روی اکثر نفراتش، هواداران فوتبال ایران و نفرات شاغل در این حوزه اجماع داشته باشند. از علیرضا بیرانوند که با رای کاربران "ورزش سه" بهترین بازیکن نیم فصل شد، تا خط دفاعی سه نفره با حضور یک چهره از مس رفسنجان و سایر بازیکنانی که از میان شش تیم بالای جدول انتخاب شده‌اند.

این نکته نیز گفتنی است که یورگن لوکادیا احتمالا به واسطه نمایش خوب تا هفته یازدهم، نامزد جدی حضور در ترکیب اصلی بود، اما جدایی ناگهانی با شکل عجیب، او را از فهرست کاندیداهای ورود به لیست نفرات منتخب نیم فصل دور نگه داشت.

تیم منتخب نیم فصل لیگ برتر از نگاه "ورزش سه" را بررسی می‌کنیم:

تیم منتخب

* سرمربی:

یحیی گل‌محمدی (پرسپولیس)

در میان سرمربیان لیگ برتری، تردیدی نیست که جایزه بهترین به یحیی گل‌محمدی می‌رسد. او نه تنها به دلیل قهرمانی پرسپولیس در نیم فصل بلکه باتوجه به پشت سر گذاشتن تمام چالش‌هایی که در مسیر داشت، شایسته دریافت این عنوان است. او تیمش را پس از جدایی ناگهانی لوکادیا و مصدومیت دیاباته در آستانه دربی، رو پا و آماده نگه داشت و بدون باخت مقابل استقلال و سپاهان با کسب یک پیروزی بزرگ برابر گل‌گهر، صدرنشینی را تثبیت کرد. یحیی در این نیم فصل نشان داد که به مرز پختگی رسیده و می‌تواند یک تیم منسجم را سازماندهی و رهبری کند.

* خط دروازه:

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)

طبق آمار کلین‌شیت شماره یک تیم ملی با 10 بار بسته نگه داشتن دروازه‌اش بالاتر از دیگر گلرها در نیم فصل کار را به پایان رساند. مهمترین مولفه بیرانوند طی این فصل خروج‌هایش در مصاف‌های تک به تک، بازی‌سازی و حتی ایجاد موقعیت برای سرخ‌پوشان بود که او را به گلری قابل‌توجه در ترکیب این تیم تبدیل کرد. سرخ‌ها با نمایش این گلر توانستند نیم فصل را با صدرنشینی پایان دهند و اهمیت حضور او در جدال با ون پارس در جام حذفی و در ضربات پنالتی نیز کاملا نمایان شد تا در نهایت با نظر کارشناسان ورزش سه به عنوان گلر برتر نیم فصل شناخته شود.

* خط دفاعی:

رامتین سلیمان‌زاده (مس رفسنجان)

سلیمان‌زاده یکی از خریدهای محمد ربیعی برای تقویت خط دفاعی تیمش بود، اما احتمالا خود این مربی هم تصور نمی‌کرد این مدافع اینقدر خوب عمل کند. مس رفسنجان تا پایان نیم فصل اول در شرایطی تنها 4 بار گل خورده که 2 تای آنها از روی نقطه پنالتی بوده و یکی هم در موقعیت آفساید به ثمر رسیده است. این یعنی خط دفاعی سه‌نفره مس رفسنجان، البته در کنار دروازه‌بان‌های این تیم و همین‌طور خط میانی و خط هجومی، دفاع تیمی بسیار خوبی را انجام داده‌اند. با این حال در این بین می‌توان نقش محوری را به سلیمان‌زاده داد که پس از دو سال حضور در آلومینیوم اراک دوباره شاگرد ربیعی شد و در 34سالگی بهترین روزهای دوران حرفه‌ای خود را تجربه می‌کند. او در تمام 15 مسابقه نیم فصل اول از ابتدا در ترکیب حاضر بود و در دفاع سه‌نفره نقش دفاع مرکزی را ایفا می‌کند که این یعنی وظیفه رهبری خط دفاعی به او داده شده است.

آرمین سهرابیان (گل‌گهر)

یک مصدومیت جزئی در ابتدای فصل سبب شد تا سهرابیان در 3 مسابقه این فصل حضور نداشته باشد، اما به محض آماده شدن بار دیگر امیر قلعه‌نویی این بازیکن را در مرکز قلب خط دفاعی تیمش قرار داد و رفته رفته مسیح زاهدی به عنوان زوج او خودش را معرفی کرد. سهرابیان که از آکادمی باشگاه سپاهان رشد کرده و سپس در استقلال و سایپا به تجربیاتی گرانبها دست پیدا کرده، حالا در سومین فصل حضور در اردوی آبی‌پوشان سیرجانی بازیکنی تاثیرگذار در ترکیب این تیم به شمار می‌رود. سهرابیان نه تنها خیال امیر قلعه‌نویی در خط دفاعی را راحت کرده که حضوری فعال در بخش هجومی هم دارد و دو پیروزی گل‌گهر مقابل ذوب آهن و هوادار با 2 گل بسیار مهم این بازیکن رقم خورده است تا انتخاب او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان نیم فصل اول کار چندان دشواری نباشد.

* خط میانی، وینگر و وینگ بک:

روزبه چشمی (استقلال)

پس از یک فصل دوری از استقلال روزبه چشمی در لیگ بیست و یکم به ترکیب آبی‌پوشان پایتخت نشین بازگشت، با این حال نتوانست در فصلی که با فرهاد مجیدی منجر به قهرمانی استقلال شد، نقشی محوری در تیم پیدا کند. این دقیقا برخلاف مسئولیتی است که ساپیتو به چشمی داده. او در تمام 15 مسابقه لیگ برتر از ابتدا این بازیکن را در پست هافبک دفاعی مورد استفاده قرار داده و در مصاحبه‌‎های خود نیز همواره به تمجید این بازیکن پرداخته است. دو گل اخیر روزبه چشمی مقابل ولز و سپس پرسپولیس به خوبی نشان می‌دهد که او توانسته جواب اعتماد سرمربیان تیمش را بدهد و در استقلال لیگ بیست و دوم مهره‌ای غیرقابل انکار به شمار می‌رود؛ بازیکنی که وظیفه رهبری تیم در خط میانی به او سپرده شده و توپ‌ها با تفکرات او به مناطق مختلف زمین ارسال می‌شود.

دانیال اسماعیلی‌فر (پرسپولیس)

هرچند هواداران پرسپولیس برای در اختیار گرفتن او لحظه شماری می‌کردند، اما جانشینی رامین رضاییان یک فشار مضاعف برای این مدافع محسوب می‌شد. دانیال اما توانست رفته رفته جایگاه خود را در ترکیب پرسپولیس تثبیت کند و خصوصا در هفته‌های پایانی نیم فصل در قامت ستاره برای این تیم ظاهر شود. برای یک مدافع راست آمار 2 گل زده و 4 پاس گل می‌تواند کاملا ویژه محسوب شود و البته در فاز دفاعی نیز توانست کاملا نظر کادرفنی را جلب کند. دانیال طی بازی‌های نیم فصل در بیشتر جدال‌ها جزء پنج بازیکن برتر تیمش محسوب می‌شد و در رقابتی نزدیک با رامین رضاییان در نهایت توانست به تیم منتخب راه یابد.

میلاد زکی‌پور (سپاهان)

پیش از حضور ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی، روی نیمکت طلایی‌پوشان سپاهان، میلاد زکی‌پور به عنوان یکی از خریدهای جدید این باشگاه معرفی شد. بعد از این تصمیم، بسیاری از هواداران سپاهان پیش‌بینی می‌کردند این خرید بدون اطلاع مورایس انجام شده و این سرمربی احتمالا ستاره سابق خط دفاعی استقلال را نپسندد. اما دیری نپایید که چپ‌پای فانتزی‌باز سپاهان، در دیدار مقابل تیم سابق خود با دو گل حسابی درخشید تا خیال سپاهانی‌ها از داشتن یک دفاع چپ مطمئن به عنوان ذخیره نورافکن راحت باشد. زکی‌پور اما در ادامه نشان داد برای نیمکت‌نشینی نیامده و آنقدر خوب کار کرد تا مورایس را به انتقال نورافکن به خط جلوتر سوق دهد. میلاد به‌خصوص بعد از جام جهانی کاملا در ترکیب اصلی سپاهان جا افتاد، تا در نهایت به عنوان مدافع چپ، راهی ترکیب تیم منتخب نیم‌فصل شود.

ریکاردو آلوز (تراکتور)

هشت پاس گل در یک نیم فصل برای تازه‌وارد به لیگ ایران، یک آمار استثنایی محسوب می‌شود که ریکاردو آلوز توانست به آن دست یابد. ستاره سابق تیم غیرت قزاقستان در فصل جاری بهترین بازیکن تراکتور بوده و با ارسال‌های دقیق و همچنین پاس‌های دیدنی، مهاجمان این تیم را در موقعیت گلزنی قرار داده است. جالب است بدانید در دو بازی غیبت آلوز مقابل نساجی و مس کرمان، تراکتور تنها یک امتیاز به دست آورد. او در آخرین بازی لیگ نیز یک پاس گل به محمد قنبری داد تا او کار استقلال را بسازد و دست آبی‌پوشان را از قهرمانی نیم فصل کوتاه کند.

مهدی ترابی (پرسپولیس)

ستاره خوش‌تکنیک پرسپولیس اگرچه شاید شروع ایده‌آلی در این فصل نداشت، اما در همان روز با یک پاس تماشایی، گل سه امتیازی میلاد سرلک مقابل آلومینیوم را رقم زد. ترابی در ادامه و به خصوص بعد از جام جهانی تبدیل به یک ستاره تمام عیار در ترکیب پرسپولیس شد و در پست هافبک چپ و مهاجم سایه، نقش یک بازیکن کارآمد را ایفا کرد. دو پاس گل در بازی با استقلال از سوی او، باعث شد تا پرسپولیس از شکست فرار کند. در دیدار نساجی هم ترابی یک پاس تماشایی برای دانیال اسماعیلی‌فر ارسال کرد تا ارزش‌های خود به عنوان ستاره را به بهترین شکل نشان دهد. پرسپولیس با او شانس جدی تکرار قهرمانی نیم فصل در پایان لیگ برتر خواهد بود؛ ترابی به عنوان یک بازیکن شوت‌زن و خوش‌تکنیک و پاسور، شاید ویژگی‌های فوتبالیستی را داشته باشد که بتوان گفت در لیگ برتر ایران نظیر ندارد.

محمد محبی (استقلال)

بی‌گمان بهترین بازیکن استقلال در نیم‌فصل نخست، ستاره بوشهری و تازه‌وارد آبی‌هاست. محبی که با امید فراوان به حضور در جام جهانی از سانتاکلارا به استقلال آمده بود، با نمایشی درخشان توانست به اردوهای تیم ملی راه پیدا کند. محبی که دیدار هفته اول برابر سپاهان را از دست داده بود، از همان دومین دیدار مقابل ملوان نقش موثرش در ترکیب استقلال را پیدا کرد و در ادامه لیگ با عملکردی فوق‌العاده، تا پای رفتن به جام جهانی هم پیش رفت. محبی که یک بازی را به دلیل عدم حضور در لیست و یک بازی را به علت محرومیت از دست داد، در سیزده مسابقه دیگر استقلال در نیم‌فصل با چهار گل و یک پاس گل در شهرآورد تهران، نقش پررنگی در کسب امتیازات استقلال و حضور این تیم در بالای جدول ایفا کرد تا به عنوان یکی از دو وینگر شاخص لیگ، در تیم منتخب نیم‌فصل جای بگیرد.

* مهاجم:

شهریار مغانلو (سپاهان)

در برهوت فوتبال ایران در خط حمله، برخورداری از ستاره‌ای مثل شهریار مغانلو، هر تیمی را به یک مدعی جدی قهرمانی بدل می‌کند. حالا وقتی آن تیم سپاهان باشد و وینگرهایی مثل احمدزاده، علی‌نژاد، محمدرضا حسینی و کامسوبا هم این مهاجم را تغذیه کنند، یک معامله دوسر برد برای بازیکن و تیم جوش می‌خورد. شهریار مغانلو که در یک فصل حضور زیر نظر نویدکیا در ترکیب سپاهان جا افتاده بود، با حضور مورایس روی نیمکت این تیم، به بلوغ کافی در ترکیب طلایی‌پوشان رسید و با هماهنگی بالا با هم‌بازیان خود، نقشی تعیین‌کننده در حضور سپاهان در رده سوم جدول ایفا کرد. شهریار که در هر پانزده مسابقه سپاهان برای این تیم به میدان رفت، در مجموع با چهار گل و دو پاس گل به عنوان مهاجم نوک تیم منتخب نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم انتخاب شده است.

* نیمکت ذخیره:

فرمت "ورزش سه" برای انتخاب نفرات ذخیره، مانند فرمت جام جهانی است. به این شکل که 26 بازیکن در مجموع انتخاب می‌شوند و 11 بازیکن در ترکیب اصلی حضور دارند. بنابراین این تیم 15 نیمکت‌نشین خواهد داشت.

حامد لک و پیام نیازمند دو دروازه‌بان ذخیره این تیم هستند که در قفس توری مس رفسنجان و سپاهان درخشان ظاهر شدند. محمد دانشگر، رافائل سیلوا و سامان فلاح مدافعان مرکزی ذخیره خواهند بود و رامین رضاییان و امید نورافکن نیز در نقش مدافعان کناری آلترناتیو ظاهر می‌شوند.

در خط میانی چهار بازیکن با ویژگی تدافعی حضور دارند که حذف هیچ‌کدام کار آسانی نیست. علی علیزاده از گل گهر که گزینه جدی حضور در ترکیب اصلی هم بود، ایوب کلانتری که روی 7 گل اثر گذاشت، رضا اسدی که گل‌های مهمی برای تراکتور زد و آرش رضاوند با مشخصه دفاعی کمتر نسبت به این دو و به عنوان هافبک بازی‌ساز.

محمد علینژاد هم با درخشش در سپاهان، تیم جدیدش، به تیم منتخب راه یافته است. سیدمهدی حسینی از مس رفسنجان که توسط اسکوچیچ به اردوی تیم ملی اضافه شد هم دیگر بازیکن ذخیره خواهد بود.

خط حمله روی نیمکت ذخیره با مرتضی تبریزی و محمد عباس‌زاده پر می‌شود. به وضوح حتی در تیم منتخب نیز فقر بازیکنان هجومی لیگ برتر کاملا به چشم می‌آید.

در مجموع پرسپولیس با چهار نماینده در تیم اصلی بالاتر از سپاهان (2)، استقلال (2) و گل گهر، تراکتور و مس رفسنجان (2) رکورددار است اما در مجموع سپاهان 7 نماینده در فهرست دارد و صاحب رکورد خواهد بود. همچنین استقلال و پرسپولیس با 4 نماینده، گل‌گهر، تراکتور و مس رفسنجان با 3 بازیکن و نساجی و پیکان با یک عضو در جایگاه بعدی ایستاده‌اند.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ورزش3
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۶۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان