//
کدخبر: ۳۶۲۹۵۹ //

پشت پرده بحران آفرینی برای تیم ملی فوتبال چیست؟

تیم ملی فوتبال کشورمان که بایستی خود را برای حضوری شایسته در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده کند، دچار بحران هایی شده که دلالت بر عامدانه بودن آنها دارد.

پشت پرده بحران آفرینی برای تیم ملی فوتبال چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تیم ملی فوتبال کشورمان که در دور مقدماتی، تا آستانه عدم راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ پیش رفته بود، به یک باره توانست با حضور دراگان اسکوچیچ به نتایجی فوق العاده رسیده و حضور در قطر را تضمین کند. در آن روزها، حتی خوش بین ترین هواداران تیم ملی کشورمان نیز امید اندکی به صعود داشتند و همه آماده یک تراژدی شده بودند؛ اما سرانجام، بلیت حضور در این رویداد بزرگ را دریافت کردیم تا یکی از ارزان ترین و راحت ترین صعودها را تجربه کنیم.

آمار و ارقام دلالت بر این دارد که نتایج کسب شده در این مسیر، یکی از ماندگارترین عملکردها بوده اما به یک باره حاشیه هایی رخ داد که این تیم را دچار مشکلاتی ناخواسته کرده است. روی دادن اتفاقاتی کم نظیر و دخالت هایی که شائبه های عجیبی را در اذهان ایجاد کرده، موجب شده تا تیم ملی برای انجام ماموریت خود، با دشواری هایی روبرو شود. مروری بر این رویدادها و پشت پرده ها، دلالت بر این دارد که نمی توان عمدی بودن این رخدادها و سناریونویسی برای آنها را نادیده گرفت و بایستی بدان با دقت بیشتری نگریست؛ اگرچه فدراسیون و هیات رئیسه آن با هوشمندی، مقابل این ماجراها ایستاده و تلاش داشته تا از کیان تیم ملی دفاع کند.

پشت پرده بحران آفرینی برای تیم ملی فوتبال چیست؟

تیم ملی که در آستانه جام جهانی بایستی خط قرمز حاشیه سازی ها و سناریونویسی ها باشد، تبدیل به محل امتیازخواهی و تقسیم غنایم برخی در داخل و خارج از کشور شده است

نهاد ریاست جمهوری، عامل برهم زننده تیم ملی!

اگر در مسیر صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی، نهاد ریاست جمهوری و دولت وقت، نقش حمایتی کامل و حمایت کننده را ایفا کردند، اکنون ماجرا رنگ و بوی دیگری گرفته است. در واقع، وزارت ورزش و جوانان کنونی و برخی اجزای دولت نه تنها نتوانسته اند وظیفه ذاتی و ابتدایی خود را ایفا کنند که تا کنون، اخبار و شایعاتی به بیرون درز می کند که دلالت بر این دارد که عامل برهم زننده نظم و ساختار تیم ملی، ریشه در همین بخش ها دارد. البته، سکوت این نهادها و درز برخی اخبار، بر دامنه شایعات افزوده که شائبه انتفاع شخصی و گروهی را نیز در پی داشته است.

ریشه این ماجرا از حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در اردوی تیم ملی و دیدارهای غیرمتعارف با برخی بازیکنان شروع شد. در ادامه نیز اخباری مبنی بر مذاکره با کارلوس کی‌روش پیش آمد که نقش واسط را به برخی نزدیکان وزیر و اشخاصی داده بودند که در گذشته همکار این مربی پرتغالی بودند و اکنون در نهاد ریاست جمهوری مشفول به فعالیت هستند. البته، درباره این روابط و موضوعات جانبی، شایعاتی مختلفی وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتر است اما برخی مدعی اند که این تحرکات ریشه در روابط خاصی دارد که در هشت سال حضور کی روش در کشورمان، بر تیم ملی حاکم بوده است.

پشت پرده بحران آفرینی برای تیم ملی فوتبال چیست؟

این روزها، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به کانون رفتارهای غیرمتعارف، غیرحرفه ای و غیرمسئولانه در تیم ملی تبدیل شده اند که شائبه های زیادی درباره این ماجراها وجود دارد

در ادامه، رفتار غیرمتعارف و مداخله آمیز دیگری روی داد که تا کنون به صورت رسمی به آن واکنشی نشان داده نشده؛ دیدار دو بازیکن تیم ملی با برخی مقامات ارشد دولت در نهاد ریاست جمهوری. این ملاقات بر دامنه شایعات و حواشی افزود تا تیم ملی وارد بحرانی جدی شود که ناشی از رفتار غیرحرفه ای و مداخله آمیز چند شخص در نهاد ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان بود. در واقع، دولت که می بایست این روزها در تکاپوی آماده سازی تیم ملی برای آوردگاه قطر باشد، تیم ملی را تا آستانه فروپاشی پیش برد اما فدراسیون فوتبال در پی یک تصمیم ساختارمند و عقلی، مانع از روی دادن چنین اتفاقی شد.

حاشیه سازی ها به انتخابات ریاست فدراسیون هم رسید!

تیم ملی که از گزند سوء تدابیر و شاید برنامه ریزی های عامدانه برای حاشیه سازی گریخته بود، به یک باره چند بازیکن که محور تحرکات سابق بودند، وارد کارزار انتخاباتی فدراسیون فوتبال شدند. این موضوع که در کشورمان بی سابقه بوده، بار دیگر تیم ملی را وارد حاشیه کرد و البته این بار، موجب انتقاد گسترده ای شد. افکار عمومی این رفتار چند ملی پوش را که به نظر می رسد محصول یک اتاق فکر و با اهداف خاص است، مورد انتقاد گسترده خود قرار داد و حتی خواستار برخورد انضباطی و اخراج محورهای این ماجرا شدند.

نکته حائز اهمیت در این دو بحران، خروج شمار معدودی بازیکن ملی پوش از حیطه اختیارات و مسئولیت های خود است که عنوان می شود، با هدایت و حمایت یک اتاق فکر است. درباره صحت این دیدگاه و ابعاد آن می توان بحث و تبادل نظر بیشتری داشت اما شواهد گویای آن است که این بحران سازی های ادامه دار، حاصل یک طراحی و در جهت کسب منافع شخصی است. بی تردید، نمی توان باور داشت که عده ای میهن پرست و دلداده به کشور چنین اتفاقاتی را طراحی و اجرایی کنند.

پشت پرده بحران آفرینی برای تیم ملی فوتبال چیست؟

آتش افزایی و میدان داری رسانه های معاند و عوامل میدانی آنها در حمایت از بحران سازی های اخیر برای تیم ملی، گویای ابعادی خاص از این ماجراست!

اما بعد دیگر ماجرا که تامل برانگیز و قابل اعتناست، هلهله و آتش افروزی توسط رسانه های معاند و عوامل آنهاست. یک بررسی ساده و دم دستی نشان می دهد که رسانه های جریان غربی- عبری- عربی که از ظرفیت های تلویزیون ماهواره ای و فضای مجازی بهره می برند، چگونه به عنوان مکمل وارد این ماجراها شده و نقش آفرینی می کنند. اینکه چگونه می شود که چنین هماهنگی و همراهی صورت می گیرد، قابلیت بررسی بیشتر دارد اما دلالت بر این دارد که تیم ملی فوتبال کشورمان و حضور در جام جهانی، تبدیل به یک پروژه شده تا با بحران آفرینی و مشغول سازی، اهداف مختلفی را برای جریان های مورد نظر محقق کند. 

هر چه هست، این همراهی بایستی مورد توجه نهادهای امنیتی قرار گیرد که چه کسانی و با چه اهدافی، در حال صحنه گردانی و آسیب زدن به تیم ملی و منافع کشور هستند؛ چه آنهایی که در داخل در حال فعالیت هستند و چه آنهایی که در خارج این مرزها، در حال ایفای نقش و اقدام هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۲۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان