//
کدخبر: ۳۵۳۶۰۰ //

دلیل انتقادات علیه اعزام دو عضو صدا و سیما به کانادا چه بود؟

وظیفه ذاتی رسانه ملی ایجاب می‌کند که به بهترین شکل ممکن نسبت به پوشش، پخش و برنامه سازی از رویدادها اقدام کند.

دلیل انتقادات علیه اعزام دو عضو صدا و سیما به کانادا چه بود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در حالی جوسازی‌ها برای اعزام مجری و تهیه کننده برنامه فوتبال برتر به همراه تیم ملی فوتبال به کشور کانادا جهت پوشش برگزاری دو بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران ادامه دارد که با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که اعزام نیروهای صداوسیما به کشورها و تورنمت‌های مختلف به‌ همراه تیم‌های ملی و فدراسیون‌های مختلف، به ویژه تیم ملی و باشگاه‌های مختلف فوتبال مسبوق به سابقه بوده که دلیل این اقدام هم مبرهن است. 

روشن است که حق پخش بسیاری از مسابقات معتبر دنیا توسط صدا وسیما خریداری می‌شود. نمونه‌های آن کلیه مسابقات المپیک و پارالمپیک، جام‌های جهانی فوتبال، بازی‌های آسیایی، جام فوتبال ملت‌های آسیا در ادوار مختلف و اخیرا، مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بسیاری از مسابقات ورزشی در اقصی نقاط دنیا است.

در این صورت صدا و سیما با تامین هزینه نسبت به اعزام تیم‌های برنامه ساز خود، تیم‌های ۳۰-۴۰ نفره، جهت پوشش مسابقات و برنامه سازی از حواشی آن رویداد اقدام می‌کند ولی زمانی که مسابقه‌ای بدون حق پخش برگزار‌ می‌شود همین تیم‌ها جهت انجام امور پیش گفته با تیم‌های ملی، باشگاهی و ... حتی با تامین هزینه و سایر امور اعزامی (ویزا، ترنسفر و ...) همان تیم‌ها و باشگاه‌ها اعزام می‌شوند تا به صورت حرفه‌ای نسبت به وظیفه ذاتی و طبیعی رسانه ملی اقدام کنند که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

اعزام جواد خیابانی در دهه ۷۰ به همراه تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران به کره جنوبی

عادل فردوسی پور اعزام با باشگاه استقلال به اشتوتگارت آلمان برای بازی دوستانه استقلال اشتوتگارت در سال ۱۳۸۲، جام باشگاه‌های آسیا در اردن 

سال ۱۳۸۳ اعزام بهزاد کاویانی همراه با باشگاه پاس برای برنامه ۹۰ 

سال ۱۳۸۶ پیمان یوسفی برای برنامه فوتبال برتر، جام باشگاه‌های آسیا در کشور ژاپن

اعزام عادل فردوسی پور سال ۱۳۸۶ به مکزیک برای بازی دوستانه ایران و مکزیک 

دو اعزام همزمان بهزاد کاویانی و بهادر امیری برای برنامه ۹۰ در سال ۱۳۸۹ به شهرهای العین برای بازی‌های العین-سپاهان و ابوظبی برای بازی استقلال

اعزام محمدحسین میثاقی در سال ۲۰۱۵ به استرالیا و  بازی‌های جام ملت‌های آسیا از سوی برنامه ۹۰

سال ۱۳۹۷ اعزام تیم برنامه ساز برنامه ۹۰ به قطر جهت ارتباط با اردوی تیم ملی و سرمربی وقت تیم

اعزام جواد خیابانی درسال ۱۳۹۸ به ژاپن جهت گزارش بازی پرسپولیس کاشیم

اعزام کیومرث کرده (دوبار) به ژاپن و همچنین الجزایر جهت گزارش مسابقات والیبال

اعزام هادی عامل به دفعات در مسابقات جهانی و قاره‌ای کشتی و...

حتی فارغ از نمایندگان رسانه ملی بسیار دیده شده که از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، نشریات و ... نیز خبرنگارانی جهت انعکاس اخبار و حواشی اعزام شده‌اند. بسیاری از این موارد هم با تامین هزینه از سوی تیم‌ها، باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها همراه بوده و درمواردی هم فقط ویزا گرفته اند. 

در نمونه اخیر و با توجه به شرایط خاص سیاسی اجتماعی کانادا و موضع گیری‌های افراد مختلف حقیقی و حقوقی در این کشور روشن است که تیم اصلی پوشش دهنده مسابقات تیم ملی فوتبال باید از رسانه ملی به همراه تیم ملی اعزام می‌شدند تا با نظارت و رایزنی با رسانه پوشش دهنده میزبان به بهترین نحو ممکن پوشش مسابقات مربوطه را دنبال کنند. البته آنچه در مقایسه با غالب نمونه‌های فوق‌ به وضوح دیده می‌شود آن است که تامین هزینه این اعزام از سوی برنامه بوده، برنامه‌ای که در فصل جاری خود کلیه هزینه‌هایش از سوی اسپانسر تامین شده و حتی بابت حق پخش برای سازمان صداوسیما نیز درآمدزا بوده است.  اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث می شود که در شرایط حاضر این موضوع رخنمایی کند و عده ای از سر مقاصد مشخص و ... بی مهابا به آن بتازند !؟  پاسخ از دید نگارنده  به عدم شفافیت رسانه ملی و فدراسیون فوتبال و سهم خواهی افراد از رسانه ملی و فدراسیون ‌فوتبال برمی گردد.

پرواضح است که عده بسیاری متقاضی اعزام به کانادا بوده اند و وقتی با در بسته روبرو شده اند شروع به جوسازی ناجوانمردانه کرده اند تا به سهم خود برسند ، غافل از اینکه همواره این رسانه ملی ، خاصه شبکه سه و برنامه فوتبال برتر است که یار دوازدهم و پخش کننده اصلی مسابقات تیم ملی محسوب شده و می شود و طبعا وظیفه ذاتی او ایجاب می کند که به بهترین شکل ممکن نسبت به پوشش ، پخش و برنامه سازی از این رویداد اقدام کند ، اقدامی که در دوره های مختلف انجام شده و در ادامه نیز انجام خواهد شد 

طبعا وظیفه ذاتی رسانه ملی ایجاب می‌کند که به بهترین شکل ممکن نسبت به پوشش، پخش و برنامه سازی از این رویداد اقدام کند. اقدامی که در دوره‌های مختلف انجام شده و در ادامه نیز انجام خواهد شد. در آستانه رقابت‌های مهم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، نیاز است به فکر همدلی و همراهی با فوتبال کشور باشیم. نیازی که امروز بیش از هر زمان دیگری  احساس می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۶۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان