//
کدخبر: ۳۲۳۵۲۵ //

انصراف تراکتور از لیگ قهرمانان چه تبعاتی دارد؟

انصراف از لیگ قهرمانان آسیا، تراکتور را در موقعیتی قرار خواهد داد که تاکنون هیچ یک از تیمهای ایران در چنین وضعیتی نبوده‌اند.

انصراف تراکتور از لیگ قهرمانان چه تبعاتی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

خبر شوکه‌کننده فوتبال ایران در ساعات گذشته، نامه باشگاه تراکتور به فدراسیون مبنی بر درخواست برای تعویق بازی این تیم با النصر یا قبول انصراف سرخپوشان تبریزی از لیگ قهرمانان آسیا بود.

این برای نخستین بار است که در تاریخ   لیگ قهرمانان آسیا، تیمی اقدام به انصراف از این رقابتها می‌کند. دو سال پیش و در پی گرفتن میزبانی از نمایندگان ایران، چهار تیم اقدام به انصراف کردند اما این موضوع در حد ادعا باقی ماند و هرگز عملی نشد چرا که تبعات آن به شکلی جدی فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد.

اما حالا در شرایطی که الوحده امارات فصل گذشته از لیگ قهرمانان کنار کشید و امسال نمایندگان استرالیا انصراف دادند، این بار نوبت به یک تیم ایرانی رسیده که البته با دلایلی عجیب و غریب که در ادامه بررسی خواهد شد، تصیمیم به کناره گیری گرفته است. اما این تصمیم چه تبعاتی خواهد داشت؟

در ادامه به تبعات این انصراف خواهیم پرداخت:

* آیین نامه AFC چه می‌گوید؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماده 5 آیین نامه لیگ قهرمانان به موضوع «کنار کشیدن از مسابقات» اشاره و به صورت مفصل جرایم و محرومیت‌های این ماجرا را واکاوی کرده است. ای اف سی می‌گوید: «همه باشگاه‌ها تا زمانی که حذف شوند، باید در مسابقات شرکت کنند و اکر کنار بروند یا کنار گذاشته شوند، کمیته برگزاری ای اف سی، مسئول تصمیم گیری در این خصوص خواهد بود و هیچ محدودیتی هم نخواهد داشت.»

در بخش دیگر نیز به شکلی واضح آمده است: «تمام تصمیماتی که کمیته رقابتهای ای اف سی در این مورد می‌گیرد، نهایی است و قابل تجدید نظر نخواهد بود.»

* جریمه مالی؛ از 10 هزار دلار تا n میلیون دلار

آنطور که ای اف سی می‌گوید «جریمه مالی» جز جدانشدنی از جرایمی است که باشگاه تراکتور در صورت انصراف، متحمل خواهد شد. حداقل جریمه 100 هزار دلار بابت کنار کشیدن از مرحله حذفی خواهد بود اما این تمام ماجرا نیست.

ای اف سی در قسمت 5.4.10 آیین نامه نوشته: «تیم انصراف دهنده ملزم به پرداخت هرگونه خسارتی خواهد بود که به شرکای ای اف سی و باشگاه‌های شرکت‌کننده وارد خواهد شد. این مقدار توسط کمیته اجرایی اعلام می‌شود.»

به عبارتی تراکتور علاوه بر 100 هزار دلار، باید خسارت وارده بر شرکت دارای حق پخش که قرارداد میلیارد دلاری دارد، اسپانسرهای کنار زمین و حتی باشگاه النصر که هزینه رزرو هتل و پرواز را پرداخت را نیز بپردازد؛ البته همانطور که گفته شد با تصمیم کمیته اجرایی.

* محرومیت؛ از دو سال تا ...

کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش 5.4.6 به صراحت نوشته: «باشگاه انصراف دهنده از شرکت در دو دوره رقابت‌ها محروم خواهد شد.» در ادامه آمده: «حتی اگر باشگاهی موفق به کسب سهمیه نیز بشود، نمی‌تواند در لیگ قهرمانان شرکت کند.»

این در حالی است که در قسمت 5.5 آیین نامه آمده که «پرونده هر باشگاهی که انصراف بدهد، به کمیته انضباطی و اخلاقی ارجاع داده می‌شود تا جرایم بیشتری در نظر گرفته شود.»

همچنین ای اف سی در قسمت 5.6 نیز تاکید کرده: «کمیته مسابقات ای اف سی می‌تواند هر حکمی که نیاز می‌داند یا ضروری است را صادر کند.»

* ضبط پاداش آسیایی تراکتور

بخش دیگر جرایم مربوط به پاداش آسیایی و درآمدهایی است که باشگاه انصراف‌دهنده به دست آورده است. در قسمت 5.48 آمده: «هیچ پولی از طرف ای اف سی به خاطر بازیها و نتایج به این باشگاه پرداخت نخواهد شد.»

این در حالی است که تراکتور تاکنون 285 هزار دلار درآمد به دست آورده بود و می‌توانست با پیروزی در مقابل النصر، این رقم را به بیش از 500 هزار دلار برساند که معادل طلب آنتونی استوکس است.

* تراکتور جریمه نمی‌شود، اگر...

اما تمام این جرایم ممکن است برای تراکتور در نظر گرفته نشود. ای اف سی در این باره نوشته: «برای باشگاه هایی که شرایط فورس ماژور داشته باشند و ای اف سی تشخیص بدهد که آنها حق انصراف دارند، این جرایم اعمال نخواهد شد.»

آیا تراکتور در موقعیت «فورس ماژور» قرار دارد؟ پاسخ به این پرسش دشوار است چرا که از دیدگاه هواداران تراکتور موقعیت این باشگاه فراتر از موقعیت اضطراری است اما این شاید از نظر ای اف سی درست نباشد. چرا که اگر تراکتور بدهی خود به آنتونی استوکس را پرداخت می‌کرد و پنجره اش باز می‌شد، می‌توانست 35 بازیکن در فهرستش قرار دهد که در این صورت ابتلای دو بازیکن به کرونا هم تاثیری در ماجرا نداشت.

با این حال، این یک نبرد حقوقی بسیار دشوار خواهد بود که تراکتور می‌تواند با ارائه مدارک تعداد کرونایی بیشتر، ادعای خود را اثبات کند که در این صورت، جریمه ای شامل تراکتور نمی‌شود.

در سالهای اخیر ای اف سی موقعیت الهلال، الوحده و نمایندگان استرالیا را باتوجه به شرایط کرونا فورس ماژور تشخیص داد و حالا باید دید اگر انصراف تراکتور نهایی شود، چه تصمیمی درباره نماینده ایران گرفته می‌شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۵۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان