//
کدخبر: ۳۱۶۹۵۶ //
پیش بازی انگلستان- ایتالیا

خوان آخر در ومبلی؛ تاریخ سازی انگلیسی‌ها یا دبل ایتالیایی‌ها؟

دیدار نهایی یورو 2020 بین تیم های انگلیس و ایتالیا فردا شب برگزار خواهد شد.

خوان آخر در ومبلی؛ تاریخ سازی انگلیسی‌ها یا دبل ایتالیایی‌ها؟

امین یزدانی؛ فکر نکنم صحبت کردن از تفکرات و اندیشه‌ها، سبک‌ها  و‌شیوه‌های بازی و همچنین تاکتیک‌های مانچینی و ساوتگیت دو سرمربی ایتالیا و انگلستان در بازی فینال،  سود‌ چندانی به حال خوانندگان محترم مطلب کند،زیرا تمامی فوتبال دوستان و دنبال کنندگان یورو ۲۰۲۰ تا اینجای کار به درکی از فوتبال در این رقابت‌ها رسیده اند که خود قادرند شکل وشیوه بازی دو تیم و تفکرات دو سرمربی را بخوبی تحلیل و آنالیز کنند.

دلیل؟ زیرا علاقه مندان صرف یورو ۲۰۲۰ تا اینجای کار، ازهر دو‌تیم پنج بازی را دیده‌اند و قطعا به نکات فراوان فنی از بازی هردو تیم دست یافته‌اند و‌ این شناخت به آنها کمک می‌کند تا آشناتر ازهمیشه به استقبال این دیدار بروند‌.

اما نکته مهم: بازی کردن در دیدار نهایی نیز تجربه خود را می‌طلبد که آتزوری آنرا بارها و بارها درکارنامه دارد؛اما انگلیسی‌ها  حداقل در۵۵ سال اخیر، بازی درچنین مرحله ای(فینال) را تجربه نکرده‌اند و این مورد می توان تاحدودی به سود شاگردان مانچو تمام شود.

 شاگردان ساوتگیت و مانچینی درحالی فینال یورو ۲۰۲۰ را در ومبلی برگزار می‌کنند که بیشتر کارشناسان فوتبال جهان، فرانسهِ پر مهره را بخت اول قهرمانی می دانستند،اما خروس‌ها خیلی سریع‌تر از آنچه تصور میشد به تعطیلات رفتند تا نهایتا  انگلیسی‌ها برای نخستین مرتبه درتاریخ فوتبال خود به دیدار نهایی یورو دست یابند تا درمقابل ایتالیایی قرار بگیرند که خود، یک بار قهرمانی در این تورنمنت را یدک می کشد.

تیم ملی انگلستان تا پیش از دیدارهای نیمه نهایی، محک جدی نخورده بود،هرچند تیم ساوتگیت بازی مقابل آلمان را تجربه کرده بود،اما آلمانی که از اصل خویش دور مانده بود.  

انگلسیی‌ها گرچه تا پیش از مقابله با ایتالیا آنهم روی یک شروع مجدد از دانمارک  عقب افتادند و استرس ناشی از سال‌ها عدم صعود به دیدار نهایی، ممکن بود در دو وقت اضافی کارشان را سخت کند ،اما به هرشکلی با هنرنمایی هری کین،خود را به دیدار نهایی رساندند.

اما مساله مهمی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده بود،شکل و‌نوع بازی انگلیسی‌ها در زمانی که ازحریف خود عقب می ماندند،نمود پیدا کرد.

شاگردان ساوتگیت هنگامی که برابر شاگردان هیولمند عقب افتادند،خونسردی و انسجام تیمی خود را همچنان حفط کردند و نقطه ضعف خط دفاعی حریف را بخوبی از پیش شناسایی کرده بودند و‌ پس ازچند بار حرکت از آن منطقه(سمت چپ خط دفاعی دانمارک و فصاهای خالی بین مدافعین مرکزی) سرانجام پاس عالی و بی نقص کین،تایمینگ عالی ترِ هری- ساکا، ارسال فوق العاده ساکا،اضافه شدن برنامه ریزی شده ی استرلینگ درعمق دفاع دانمارک،فشار رحیم و اشتباه اجتناب ناپذبر کیائر و بدین ترتیب گل تساوی بخش انگلیس رقم خورد.

گل دوم انگلیسی‌ها نیز ازهمان منطقه به بار نشست.حرکتی  که منجر به پنالتی مشکوک بر روی استرلینگ شد. سپس هری کین کار را یکسره کرد.

انگلیسی‌ها پس ازجام جهانی ۱۹۶۶ برای نخستین بار دریک تورنمنت معتبر اروپایی راهی فینال شدند؛ استرس و اضطراب ناشی از ۵۵ سال عدم صعود از مرحله نیمه نهایی کلیه ی رقابت‌های اروپایی و جهانی را به خوبی میشد در بازی آنها در برخی صحنه‌ها و دقایقی از وقت های اضافی دوم در  برابر دانمارکی ها دید.هرچند یاران هری کین درپنج دقیقه پایانی وقت اضافی دوم در میان خستگی مفرط وایکینگ ها،بخوبی باحفظ و گردش توپ،بازی راکنترل و مدیریت کردند تا گام به دیدار نهایی یورو ۲۰۲۰ بگذارند.

اما درآن سوی ایتالیایی‌ها قرار دارند که مقابل اتریش سخت کوش و بلژیک شاداب و باطراوت، مسیر سخت‌تری را نسبت به انگلیسی ها جهت راهیابی به مرحله نیمه نهایی طی کرده بودند.

آتزوری سخت ترین دیدار چند سال اخیرش را برابر لاروخا برگزار کرد.

شاگردان انریکه که بازی به بازی،هماهنگ‌تر، منسجم‌تر، منظم‌تر و متوازن‌تر در زمین ظاهر می شدند، چنان‌ عرصه را بر شاگردان مانچو تنگ کرده بودند که ایتالیایی‌ها، راهی جز عقب نشینی اجباری نداشتند.

 تمامی علاقه مندان فوتبال جهان در بازی اسپانیا و ایتالیا مشاهده کردند که این ماتادورها بودند که لاجوردی پوشان را وادار کردند تا به خویشتنِ خویش بر گردند، زیرا اسپانیایی بازی مالکانهِ خاصِ خود را برآنها تحمیل و دیکته کرده بودند تانهایتا این ایتالیایی ها بودند که درضیافت پنالتی‌ها ،اسپانیایی‌ها را روانه خانه کردند تا خود، درخوان آخر،مقابل انگلستان در ومبلی بازی کنند.

دیداری که طبق سوابق نمی‌تواند تمامی زیبایی‌های فوتبال را درآن مشاهده کرد،زیرا در بازی‌های نهایی (فینال) آنچه که برای مربیان در اولویت قرار دارد و درتاریخ فوتبال به یادگار می ماند،نتیجه بازی و‌کسب جام  است و نه زیبایی آن.

البته، امیدوارم در بازی یکشنبه شب این قاعده نانوشته، شکسته شود و همه علاقه مندان و عشاق فوتبال جهان شاهد استثنای دیگری در بازی فینال باشند تا دیداری را به تعریف بنشینند که علاوه برکسب نتیجه دلخواه، توام با زیبایی،شادابی و طراوت فوتبالی باشند،به شکلی که گذر زمان معنایش را برای مدتی ازدست بدهد.آیا چنین  خواهد شد؟امیدوارم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۶۹۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان