//
کدخبر: ۲۷۶۱۳۴ //
یادداشتی از نادر دارستانی سردبیر فرتاک ورزشی؛

یک توصیه مهم به ربیعی و مدیران مس رفسنجان؛ بازی دو سر برد، تبدیل به دوسر باخت نشود!

مس رفسنجان با صعود به لیگ برتر به یک افتخار بزرگ دست یافته و انتظار 14 ساله را با سرمربیگری محمد ربیعی به سرانجام رسانده است.

یک توصیه مهم به ربیعی و مدیران مس رفسنجان؛ بازی دو سر برد، تبدیل به دوسر باخت نشود!

نادر دارستانی؛ رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور با تمام فراز و نشیب‌هایش در نهایت با قهرمانی مس‌رفسنجان و صعود این تیم همراه با آلومینیوم اراک به لیگ برتر به پایان رسید تا پرونده آن بسته شود.

با نگاهی به شرایط تیم‌ها قبل از آغاز مسابقات فصل قبل رقابت‌های لیگ دسته اول، به هر کارشناسی می‌گفتید به نظر شما چه تیم‌هایی این شرایط را دارند که به لیگ برتر صعود کنند، کم‌تر کسی پیدا می شد که نامی از مس‌رفسنجان و شاگردان محمد ربیعی ببرد، چرا که دلایل خاص خود  را داشت که مهم‌ترین آن توافق دیر هنگام ربیعی با این تیم و عدم آماده سازی مناسب پیش از آغاز فصل بود و این که در آخرین روزهای نقل و انتقالات بازیکنان مورد نظر سرمربی به سختی می‌توانستند به این تیم ملحق شوند و روند جذب بازیکنان باید با سرعت بسیار بیشتری صورت می‌گرفت واین گونه بود که مدیران باشگاه مس رفسنجان با علم به این موضوع توقعی برای صعود نداشتند و حضور در جمع هشت تیم نهایی را یک موفقیت برای خود و سرمربی قلمداد می‌کردند.

آغاز بازی‌های لیگ دسته اول نیز گواه این مطلب بود چرا که شاگردان محمد ربیعی در دو بازی اول برابر تیم‌های سپیدرود رشت و استقلال خوزستان نتیجه‌ای بهتر از تساوی کسب نکردند تا برخی از منتقدین خیلی زودتر از آن چه که فکرش می‌شد، اعتراض خود را نسبت به حضور این سرمربی در رفسنجان اعلام نمایند .

اما آغاز هفته سوم و رقابت با تیم قشقایی شیراز استارت این تیم برای قهرمانی بود و آنها توانستند در چهار بازی متوالی از سد تیم‌های قشقایی شیراز، نیروی زمینی ، هوادار تهران و شهرداری تبریز عبور نمایند و نشان دهند که در قامت یک تیم مدعی خواهند بود اگرچه هنوز خیلی از تیم‌ها و منتقدین آن را باور نداشتند و بر این اعتقاد بودند که روزهای سخت ربیعی و شاگرداشن فرا خواهد رسید.

 در هر حال روند رو به رشد ربیعی و شاگردانش تا پایان لیگ ادامه داشت و ضمن کسب صدرنشینی در نیم فصل اول، در ادامه راه و تا پایان لیگ نیز این صدرنشینی ادامه داشت تا هیچ کسی استحقاق آنها را برای صعود به لیگ برتر زیر سوال نبرد .

 

بررسی دلیل موفقیت مس رفسنجان

اما بدنیست به برخی از دلایل موفقیت این تیم در این نوشتار بپردازیم و ببینیم چگونه شد که مس رفسنجان که حتی خود مدیران این باشگاه تصور صعود آن را نداشتند، انتظار 14 ساله هواداران را پایان داد و بعنوان تیم اول راهی لیگ برتر شد.

 

انتخاب ربیعی اولین فاکتور موفقیت

 مهم‌ترین فاکتور موفقیت این تیم در آن‌جایی نهفته بود که مدیران باشگاه مس رفسنجان با شناخت عمیق دست به انتخاب سرمربی زدند ، مربی‌ای که شناخت کامل و دقیقی از نقاط ضعف و قوت تمامی تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول دارد و علاوه بر آن از دانش بالایی در بین مربیان لیگ یک برخوردار می‌باشد.

انتخاب ربیعی اولین اصل موفقیت بود که مدیران مس‌رفسنجان مسیر درست را انتخاب کردند که قبل از تبریک به ربیعی و شاگردانش بابت این صعود موفقیت آمیز، بایستی به مدیران باشگاه تبریک گفت گه به دور از هیاهو به انتخاب سرمربی تیم اقدام نمودند.

 

دومین فاکتور شناخت عمیق ربیعی از نقاط ضعف و قوت تیم‌ها و بازیکنان

دومین فاکتور مهم، شناخت از نکات ضعف و قوت تیم ها بود که ربیعی با جذب تعدادی از بازیکنان سعی کرد نقاط ضعف مس رفسنجان را به حداقل رسانده و نقاط قوت را تقویت نماید که در نهایت این شناخت عمیق توانست شرایطی را فراهم نماید که مس رفسنجان علاوه بر کسب مقام قهرمانی و صعود به لیگ برتر، از لحاظ تعداد گل زده و میانگین امتیاز از تمامی قهرمان‌های لیگ دسته اول شرایطی بهتر داشته باشد تا بدانیم که این امر اتفاقی نبوده است.

 

photo_2020-08-17_12-41-58

سومین فاکتور همدلی و همراهی بین مدیریت و کادر فنی

 یکی دیگر از فاکتورهای مهم موفقیت مس رفسنجان، همدلی بین کادر فنی و مدیریتی بوده است به طوری که مثلث مجید زین الدینی مدیرعامل، علی علیزاده مدیر فنی و علی حیدر رضایی سرپرست تیم، نهایت همراهی را با محمد ربیعی داشتند و به خوبی شرایط یکدیگر را در ک میکردند و این امر موجب گردید آنها در سخت‌ترین شرایط اختلافی نداشته باشند تا در نهایت شاهد قهرمانی و صعود لیگ برتر باشند و کارنوال شادی را در رفسنجان راه اندازی نمایند. 

 

آخرین فاکتور توانمندی بازیکنان و اجرای دقیق تاکتیک‌ها

آخرین فاکتور موفقیت این تیم حضور بازیکنانی بود که با تمام وجود در تلاش بودند که به بهترین نحو ممکن فرامین و تاکتیک‌های صادر شده از سوی کادر فنی را به خوبی در مستطیل سبز پیاده نمایند چرا که هر سه عامل فوق در صورتی به نتیجه مناسب ختم می‌شد که در زمین مسابقه و در رقابت با دیگر تیم‌ها، بازیکنان بتوانند مو به مو برنامه‌های کادر فنی را اجرایی نمایند و گرنه تمامی عوامل موفقیت اگر قرار بر این بود در زمین خود را به خوبی نشان ندهد، نتیجه غیر ممکن بود.

IMG_1707

مسیر بعد از قهرمانی بسیار شوارتر از قهرمانی

اما نکته‌ای که همواره شاهد آن بوده‌ایم در این جا نهفته است که بعد از صعود به لیگ برتر یک سری توقع‌ها و حتی پیشنهادات مطرح می‌شود که هر یک از طرفین ماجرا را ممکن است وسوسه نماید و این وسوسه‌ها کاشتن اولین تخم نفاق و اختلافی خواهد بود که اگر مدیران باشگاه و ربیعی به آن آگاه نباشند، چه بسا شرایط جدایی را فراهم نماید.

 طبیعی است که لیگ برتر فضای متفاوتی دارد و بایستی با تمامی امکانات و آمادگی کامل گام در آن نهاد و گرنه مس‌رفسنجان نیز دچار آن بحرانی‌هایی خواهد شد که دیگر تیم‌های صعود کننده از لیگ دسته اول گریبانگیر آن خواهند شد.

مدیران مس رفسنجان به دلیل این که در لیگ برتر حضور نداشته اند، بسیار طبیعی است که دچار اشتباهاتی شوند اما امید است آنها در مسیر پیش روی خود با کم‌ترین اشتباه وارد مسابقات شوند چرا که می‌تواند بزرگترین آفت پیش روی آنها باشد.

 

انتخاب قطعی سرمربی و ورود هر چی سریع‌تر به نقل و انتقالات

یکی از بزرگترین موانع تیم‌هایی که به لیگ برتر صعود میکنند، غرق در جشن قهرمانی و فضاهای پرهیاهوی آن است که خیلی اوقات مدیران را در خواب آن چنان فرو می‌برد که متوجه گذشت زمان نمی‌شوند و همین موجب می‌شود که در امر بودجه‌بندی، انتخاب سر مربی، جذب بازیکنان مورد نیاز، آماده سازی قبل از مسابقات و... تاخیر صورت بگیرد  که می تواند آسیب بسیار جدی بر پیکره تیم وارد نماید و این هشدار را نباید بی تفاوت از کنارش عبور کرد.

 

بازی دو سر برد ، تبدیل به دوسر باخت نشود!

انتخاب مجدد محمد ربیعی یک بازی دو سربرد برای مدیران و ربیعی محسوب می‌شود چرا که به اندازه کافی از یکدیگر شناخت فنی و اخلاقی و مدیریتی از یگدیگر پیدا کرده‌اند و در این زمینه نیازی به گذشت زمان ندارند و یک گام از خیلی تیم‌های دیگر جلوتر خواهند بود .

این انتخاب می‌تواند مسیر جذب بازیکنان و آماده سازی پیش فصل رقابت‌ها را سرعت بخشد و رفسنجانی ها بدور از هیاهوهای رایج خود را برای حضور پر قدرت در رقابت‌های لیگ بیستم آماده نمایند

نکته مثبت ادامه این توافق در آن جا نهفته است که مدیران باشگاه و شخص مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تمامی فکر خود را برای تخصیص اعتبار لازم خواهند گذاشت و بدون تردید نقش دکتر  اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت صنایع  مس ایران که نشان داده است توجه بسیاری به امر ورزش دارد، می تواند خیال آنها را راحت نماید که امیدواریم این امر هر چه سریع تر محقق گردد.

دکتر اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت صنایع  مس‌ایران در گفت وگو با فرتاک ورزشی: امیدوارم شرایطی را فراهم کنیم تا مس رفسنجان با قدرت در لیگ برتر شرکت کند

 

 

یک توصیه مهم به محمد ربیعی

محمد ربیعی علی‌رغم این که هنوز از مرز چهل سالگی عبور نکرده است، اما می‌توان از او بعنوان یکی از مربیان جوان اما پخته فوتبال کشور نام برد که طی سالیان گذشته توانسته یکی از سردمداران نسل جدیدی از مربیان فوتبال باشد که که درک درستی از این ورزش داشته و پله های ترقی را یکی یکی طی کرده است.

او توانسته از فوتبال استانی شروع کند و تیم‌های تحت نظر خود را از لیگ دسته سوم به دوم، از دوم به دسته اول و در نهایت از لیگ دسته اول به لیگ برتر هدایت نماید، کارنامه یا بسیار درخشان که نشانگر پیمودن مسیر پر پیچ و خم مربیگری این چهره جوان و کاربلد است و دیگر نمی توان او را یک مربی ناشناخته و کم تجربه دانست و همین امر وظیفه او را سنگین می نماید.

 اما توصیه ما به این مربی در این خصوص است که شنیده ها حکایت از این دارد چند تیم لیگ برتری تمایل خود را برای جذب او نشان داده اند و این که تا چه اندازه جدی است یا نه موضوع دیگری خواهد بود، اما طبیعی است که یک مربی جواتن و کاربلد در لیست برخی تیم ها قرار بگیرد و این می تواند برای هر مربی جای خوشحالی و البته نگرانی باشد.

 خوشحالی از این بابت که بالاخره به مرزی از خودباوری و پذیرش دیگران رسیده است که از او بعنوان یک گزینه برای تیم های خود یاد می کنند و نگراین از این بابت که اولین سال حضور او در لیگ برتر می باشد و انتخاب اشتباه ممکن است بازگشت به عقب او را فراهم نماید.

به همین دلیل می گوییم ربیعی و مس در این فصل از رقابت های لیگ برتر برای هم ساخته شده اند و فکر کردن هر یک از آنها به گزینه‌ای دیگر می‌تواند عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد که ان‌شالله این گونه نخواهد بود.

 

IMG_1720

توصیه به مدیران مس رفسنجان؛ صبور باشید

جان کلام این که فضای لیگ برتر بسیار متفاوت تر از لیگ یک می باشد و نباید تحت تاثیر احساسات تصمیم گرفت و توقع آن چنانی از یک تیم تازه راه یافته داشت و هدف گذاری ها بایستی براساس منطق باشد و خواسته های غیر منطقی می تواند عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد که امیدواری م با توجه به شناختی که از مدیران مس رفسنجان داریم با طمانینه و به دور از هیاهو فصل را آغاز و به پایان برسانند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۱۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان