//
کدخبر: ۲۷۵۴۷۴ //

بررسی تمام اتفاقات هفته پایانی لیگ برتر و بازی‌های جام حذفی

در هفته پایانی لیگ و بازی‌های جام حذفی ممکن است برای تیم‌هایی که شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند هر اتفاقی رخ بدهد.

بررسی تمام اتفاقات هفته پایانی لیگ برتر و بازی‌های جام حذفی

هرچند رقابت قهرمانی در لیگ با چهارمین قهرمانی پرسپولیس دو هفته‌ای است که تمام شده اما هنوز در بالای جدول رقابت برای صعود به لیگ قهرمانان و بقا در لیگ داغ است. با توجه به اینکه نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم از طریق لیگ و هم جام حذفی مشخص می‌شود و از طرفی ۳ تیم بالای جدول در لیگ در جام حذفی هم حضور دارند، اتفاقات بسیار زیادی ممکن است رخ بدهد که در این گزارش به بیشتر آن‌ها اشاره کردیم:

چه تیم‌هایی به لیگ قهرمانان صعود می‌کنند؟

مطابق قانون ای اف سی، سهمیه تیم‌های ایرانی برای صعود به لیگ قهرمانان ۲ + ۲ است. یعنی دو تیم به صورت مستقیم و دو تیم با شرکت در مرحله پلی‌آف راهی این مسابقات می‌شوند. قهرمان لیگ و جام حذفی به صورت مستقیم و تیم‌های دوم و سوم لیگ هم راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند.

تیم چهارم لیگ هم شانس صعود دارد؟

با توجه به اینکه ۳ تیم از ۴ تیم مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی در بالای جدول لیگ قرار دارند، در صورت قهرمانی یکی از این تیم‌ها اگر در هفته پایانی لیگ هم در همان رتبه‌ها بمانند تیم چهارم لیگ می‌تواند به عنوان چهارمین سهمیه ایران راهی مرحله پلی‌آف شود. البته پرسپولیس که قهرمانی‌اش در لیگ مسجل شده و اگر قهرمان جام حذفی شود سهمیه چهارم ایران قطعا به تیم چهارم جدول می‌رسد و تیم دوم لیگ هم به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان صعود می‌کند. علاوه بر قهرمانی نفت مسجد سلیمان در جام حذفی، یک سری اتفاقات عجیب ممکن است سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از تیم چهارم جدول بگیرد که به آن اشاره می‌کنیم.

چند تیم برای صعود به لیگ قهرمانان شانس دارند؟

به جز پرسپولیس که صعودش به صورت مستقیم قطعی شده، هنوز استقلال، تراکتور، سپاهان، فولاد و شهر خودرو برای کسب سهمیه از طریق لیگ شانس دارند.

شهر خودرو

البته شانس شهر خودرو بسیار کم است اما می‌تواند هنوز امید داشته باشد. اگر در هفته پایانی فولاد و سپاهان شکست بخورند و شهر خودرو، نساجی را با تعداد گل بالا ببرد آن وقت می‌تواند در رتبه چهارم قرار بگیرد و در صورت قهرمانی یکی از تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور در جام حذفی به عنوان نماینده آخر ایران به این رقابت‌ها صعود کند. البته اختلاف تفاضل گل تیم سوم لیگ یعنی سپاهان و تیم پنجم یعنی شهر خودرو مثبت ۱۵ است و جبران آن برای شهر خودرو کمی بعید است.

فولاد

فولاد در جام حذفی حضور ندارد و اگر می‌خواهد به لیگ قهرمانان برسد باید در هفته آخر تراکتور مدعی را شکست بدهد. البته پیروزی فولاد که در رتبه چهارم است نمی‌تواند صعود این تیم را تضمین کند چون ممکن است با پیروزی سپاهان و استقلال در هفته آخر این تیم در رتبه چهارم قرار بگیرد و آن‌وقت در صورت قهرمانی پرسپولیس یا استقلال در جام حذفی، راهی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان شود. البته حتی در صورت کسب رتبه چهارم توسط فولاد و قهرمان نشدن نفت مسجد سلیمان در جام حذفی ممکن است فولاد به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان نرسد که در پایان به آن شاره می‌کنیم.

سپاهان

سپاهان هم مثل فولاد در نیمه‌ نهایی جام حذفی غایب است و برای رسیدن به لیگ قهرمانان باید در هفته آخر پیکان را که خودش گزینه سقوط است، از پیش رو بردارد. البته اگر تراکتور فولاد را شکست بدهد و استقلال هم برابر شاهین برنده شود سپاهان حتی با پیروزی برابر پیکان در رده چهارم قرار می‌گیرد و باید منتظر مشخص شدن قهرمان جام حذفی باشد تا در صورت قهرمان نشدن نفت مسجد سلیمان، به عنوان تیم چهارم سهمیه را کسب کند. اما اگر تراکتور برابر فولاد پیروز نشود، کار برای سپاهان کمی راحت‌تر است و می‌تواند با پیروزی برابر پیکان حداقل رتبه سومش را تضمین کند. این تیم حتی در صورت شکست همزمان استقلال و تراکتور می‌تواند با پیروزی برابر پیکان به رتبه دوم برسد و در صورت قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان را کسب کند.

استقلال

استقلال در دو جبهه برای کسب سهمیه تلاش می‌کند که کارش در لیگ بسیار آسان‌تر از جام حذفی است. استقلال در هفته آخر باید برابر شاهین شهرداری قرار بگیرد که سقوطش به دسته یک قطعی شده و دیگر انگیزه چندانی ندارد. استقلال با پیروزی در این دیدار و با توجه به اختلاف تفاضل گلش با تراکتور صعودش به لیگ قهرمانان را قطعی می‌کند و در این صورت اگر خودش یا پرسپولیس قهرمان جام حذفی شوند به صورت مستقیم به این بازی‌ها راه پیدا می‌کند. استقلال در بدترین حالت در لیگ در رتبه چهارم قرار می‌گیرد و در صورت قهرمانی پرسپولیس و تراکتور در جام حذفی باز هم می‌تواند به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان برسد. البته یک اتفاق عجیب و غریب ممکن است برای استقلال رخ بدهد که به آن اشاره می‌کنیم.

تراکتور

وضعیت تراکتور تقریبا مشابه استقلال است. این دو تیم ۵۰ امتیازی‌اند و تراکتور به خاطراختلاف تفاضل گل نسبت به استقلال که زیاد هم هست، در رتبه سوم قرار دارد. تراکتور هم از طریق قهرمانی در جام حذفی و هم از طریق لیگ می‌تواند سهمیه را به دست بیاورد. آن‌ها اگر در هفته آخر فولاد را ببرند بدون توجه به بازی‌های استقلال و سپاهان رتبه سوم‌شان در لیگ قطعی می‌شود و حتی بدون قهرمانی در جام حذفی، راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند. اگر همه چیز در لیگ به ضرر تراکتور تمام شود، یعنی آن‌ها به فولاد ببازند و سپاهان برابر پیکان برنده شود، حتی در صورت شکست استقلال برابر شاهین، این تراکتور است که در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. در این حالت تراکتور برای صعود به آسیا باید فقط باید قهرمان جام حذفی شود.

نفت مسجد سلیمان

شاگردان تارتار که در لیگ نتایج نسبتا قابل قبولی کسب کردند شانسی برای کسب سهمیه از طریق لیگ ندارند اما می‌توانند با پیروزی در دو دیدار جام حذفی به صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد تیم چهارم لیگ دیگر شانسی برای صعود به لیگ قهرمانان ندارد.

اتفاق عجیب و غریب برای استقلال و فولاد

با توجه به فشردگی در بالای جدول و حضور ۳ تیم از بالانشینان در جام حذفی، هر اتفاقی می‌تواند سرنوشت نماینده‌های ایران در لیگ قهرانان آسیا را تغییر دهد که یکی از این اتفاقات از همه جالب‌تر است. اگر استقلال برابر شاهین شکست بخورد، سپاهان برابر پیکان برنده شود و فولاد هم تراکتور را ببرد، استقلال در رتبه چهارم و تراکتور در رتبه پنجم قرار می‌گیرند. در این صورت اگر تراکتور قهرمان جام حذفی شود این فولاد و سپاهان هستند که به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کنند. اتفاقی که رخ دادنش به چیزهای زیادی مربوط است اما احتمالش وجود دارد. همین اتفاق ممکن است برای فولاد هم رخ بدهد. اگر فولاد تراکتور را ببرد و سپاهان و استقلال هم برابر رقیبانشان پیروز شوند، رتبه‌های دوم تا پنجم به ترتیب به استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتور می‌رسد. در این صورت اگر تراکتور قهرمان جام حذفی شود، سهمیه به تیم چهارم یعنی فولاد نمی‌رسد و سپاهان و استقلال به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان می‌رسند.

دور از از ذهن‌ترین اتفاق ممکن برای سپاهان چیست؟

اتفاقی که احتمال رخ دادنش برای فولاد و استقلال را توضیح دادیم، ممکن است برای سپاهان هم رخ بدهد که بسیار بعید است. اگر استقلال شاهین را ببرد، سپاهان هم برابر پیکان پیروز شود و فولاد هم تراکتور را از پیش رو بردارد رتبه‌های دوم تا چهارم به استقلال، سپاهان و فولاد می‌رسد اما با توجه به هم امتیاز بودن سپاهان و فولاد، تفاضل گل رتبه آن‌ها را مشخص می‌کند. تفاضل گلی که الان مثبت ۹ است. یعنی اگر سپاهان با اختلاف یک گل پیکان را ببرد، فولاد با زدن ۱۱ گل به تراکتور می‌تواند در رتبه سوم قرار می‌گیرد سپاهان چهارم می‌شود. در این صورت اگر تراکتور که در رتبه پنجم جدول است قهرمان جام حذفی شود، استقلال و فولاد به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کنند و سپاهان سهمیه را از دست می‌دهد. اتفاقی که بیش از اندازه دور از ذهن است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۵۴۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان