//
کدخبر: ۲۶۲۸۰۴ //

آشنایی با مربیانی که در چند کشور قهرمان لیگ شده‌اند

فقط ۶ مربی هستند که در ۴ کشور یا بیشتر قهرمان شده‌اند و نکته جالب صدرنشینی تومیسلاو ایویچ فقید در این لیست است.

آشنایی با مربیانی که در چند کشور قهرمان لیگ شده‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

وقتی پپ گواردیولا سال ۲۰۰۸ سرمربی بارسلونا شد و خودش را تا سطحی که برترین مربی جهان نامیده شود رساند، همه فکر می‌کردند با موفقیت‌های پرتعدادش رکوردها را یکی پس از دیگری خواهد شکست. تا امروز او در ۱۱ فصل قهرمان ۸ لیگ مختلف شده. همراه بارسلونا ۳ مرتبه قهرمان لالیگا شد و سپس همراه بایرن‌مونیخ ۳ مرتبه قهرمانی بوندس‌لیگا را جشن گرفت و در نهایت ۲ قهرمانی در لیگ برتر با منچسترسیتی به دست‌ آورد اما یک رکورد باورنکردنی هست که پپ گواردیولا برای رسیدن به آن باید انگلیس را ترک کند. در تاریخ ۶ سرمربی بوده‌اند که در ۴ کشور مختلف یا بیشتر قهرمان شده‌اند.

تومیسلاو ایویچ (یوگسلاوی، هلند، بلژیک، پرتغال و فرانسه)

شاید خیلی از مردم ایران ندانند مردی که فقط در ۵ دیدار روی نیمکت تیم ملی کشورمان نشست و هنوز هم بعد از بیست و چند سال از او یاد می‌شود، در ۵ کشور قهرمان شده است و رکوردی کم‌نظیر دارد. تومیسلاو ایویچ اولین و تنها کسی است که به رکورد قهرمانی در ۵ لیگ رسیده. مربی افسانه‌ای کروات دهه ۱۹۷۰ هایدوک اسپلیت را ۳ فصل قهرمان لیگ یوگسلاوی کرد. در بین رفت و برگشت به هایدوک، یک مرتبه هم در اردیویزی هلند با آژاکس به قهرمانی رسید. اندرلخت بلژیک را در دهه ۱۹۸۰ قهرمان لیگ این کشور کرد و سال‌های انتهایی این دهه با پورتو قهرمان لیگ برتر پرتغال شد. رکوردش را سال ۱۹۹۲ زد، وقتی به‌عنوان مربی موقت روی نیمکت مارسی نشسته بود. ایویچ با اتلتیکو قهرمان کوپادل‌ری شد و اگر در لالیگا جام می‌گرفت این رکورد دست‌نیافتنی‌تر هم می‌شد.

ارنست هاپل (هلند، بلژیک، آلمان و اتریش)

مربی برجسته اتریشی هم جام‌های مختلفی در کشورهای اروپایی برده. ارنست هاپل که از نخبه‌های مربیگری بود، اولین مربی‌ای نام گرفت که با دو باشگاه مختلف یعنی فاینورد و هامبورگ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. هاپل مربیگری را دهه ۱۹۶۰ در هلند شروع کرد اما اولین جامش را ابتدای دهه ۱۹۷۰ با فاینورد در اردیویزی هلند گرفت. سپس کلوب بروژ را ۳ مرتبه به قهرمانی لیگ بلژیک رساند. او که مربی هلندِ نایب‌قهرمان جام جهانی‌ ۱۹۷۸ بود، پس از کنار رفتن از هدایت لاله‌های نارنجی به هامبورگ رفت و این تیم را ۲ فصل متوالی به قهرمانی بوندس‌لیگا رساند. پایان کارش هم ۲ قهرمانی با تیم اتریشی اسوارووسکی تیرول بود. تیمی که سال ۲۰۰۲ منحل شد.

جووانی تراپاتونی (ایتالیا، آلمان، پرتغال و اتریش)

مربی کهنه‌کار ایتالیایی یک رکورد خاص دارد، هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده، هم لیگ اروپا و هم جام‌در‌جام اروپا. رکوردی که در آن با اُدو لاتک آلمانی شریک است اما رکورد قهرمانی‌های او در کشورهای مختلف از دهه ۱۹۷۰ با یوونتوس شروع شد. او ۶ مرتبه یوونتوس را در این دهه و دهه ۱۹۸۰ قهرمان سری A کرد. در این لیگ با اینتر هم قهرمان شد. پس از اینکه سال ۱۹۹۷ همراه بایرن‌مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا شد، در دهه ۲۰۰۰ به پرتغال و اتریش رفت. با بنفیکا قهرمانی لیگ برتر پرتغال را جشن گرفت و در بوندس‌لیگای اتریش هم با ردبول سالزبورگ به جام رسید. قهرمانی با ردبول پایان راه او به‌عنوان مربی در رده باشگاهی بود. در واقع تراپ در هر کشوری که مربیگری کرده عنوان قهرمانی را هم به دست‌آورده.

اریک گرتس (بلژیک، هلند، ترکیه، عربستان و قطر)

مدافع برجسته فوتبال بلژیک که تا دهه ۱۹۹۰ هم بازی می‌کرد، در شروع مربیگری هدایت استاندارد لیژ را در دست گرفت. با این تیم قهرمان لیگ کشورش شد و سپس قهرمانی را با کلوب بروژ هم تکرار کرد. اریک گرتس وقتی به تیم آخر دوران بازی‌اش یعنی آیندهوون رفت، با این تیم در اردیویزی هلند هم قهرمان شد. گرتس سپس به فوتبال ترکیه رفت و تیم محبوب گالاتاسرای را در سوپرلیگ به جام رساند. سال‌های بعدی او مربی تیم‌های عربی شد. همراه الهلال در لیگ حرفه‌ای عربستان به مقام قهرمانی رسید و با حضور در قطر تیم لخویای سابق که این روزا الدحیل نام دارد را قهرمان لیگ ستارگان کرد.

ژوزه مورینیو (پرتغال، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا)

چند سال اخیر برای ژوزه مورینیو دشوار بوده و در لیگی قهرمان نشده اما پیش از آن افتخارات فراوانی داشت. قبل از اینکه با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا همراه پورتو نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد، با این تیم پرتغالی قهرمان لیگ برتر کشورش شده بود. او به لیگ برتر انگلیس رفت و ۳ مرتبه در ۲ مقطع چلسی را قهرمان کرد. با اینتر سه‌گانه گرفت. ۲ قهرمانی‌اش در سری A ایتالیا بود. آقای‌خاص یک قهرمانی لالیگا هم به افتخارات رئال‌مادرید و خودش افزود. پس از قهرمانی در لالیگا دیگر جامی در لیگ نگرفت اما با منچستریونایتد قهرمان لیگ اروپا شد. البته مورینیو در کشور دیگری هم مربیگری نکرد و بیشتر تمایل داشت در انگلیس به کارش ادامه دهد. حالا هم مربی تاتنهام است.

کارلو آنچلوتی (ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان)

خاص‌ترین قهرمانی‌ها را بین این مربیان مورینیو و آنچلوتی کسب کرده‌اند، چراکه قهرمانی‌های‌شان در لیگ‌های معتبرتری به دست آمده. کارلتو دهه ۱۹۹۰ مربیگری را در کشورش شروع کرد و حتی هدایت یوونتوس را هم برعهده گرفت اما اولین قهرمانی‌اش در سری A را با میلان در دهه ۲۰۰۰ به افتخاراتش افزود. او که ۸ جام با روسونری گرفت پس از حضور در لندن، همراه چلسی در همان فصل اول قهرمان لیگ برتر شد. آنچلوتی به فرانسه رفت و یک مرتبه هم پاری‌سن‌ژرمن را به قهرمانی لیگ این کشور رساند. دورانش در رئال‌مادرید شیرین بود و سال ۲۰۱۴ موفق شد ۴ قهرمانی به دست ‌آورد اما حسرت او قهرمانی در لالیگا بود. اگر به آن جام می‌رسید حالا در صدر لیست قرار داشت. آخرین قهرمانی مربی فعلی اورتون همراه بایرن‌مونیخ در بوندس‌لیگا بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۸۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان