//
کدخبر: ۱۹۰۱۲۵ //

سپاهان-پرسپولیسی؛تقابلی حساس برای نهمین بار!

سپاهان و پرسپولیس چهار روز دیگر برای نهمین بار در جام حذفی در یک دیدار کلاسیک و حساس در شهر اصفهان به مصاف هم می روند تا حدودی بتوانند خودشان را به قهرمانی در جام حذفی نزدیک کنند.

سپاهان-پرسپولیسی؛تقابلی حساس برای نهمین بار!
به گزارش فرتاک نیوز،

پرسپولیس سپاهان تا به حال 8 بار با هم در جام حذفی بازی کرده اند. اولین بار بیست سال قبل و در دوران علی پروین و زمانی که عبدالله ویسی هنوز بازی می کرد.  در این بین هر تیم سه بار دیگری را حذف کرده و در مجموع به مرحله بعدی صعود کرده است.

 

بازی های بزرگ و پرحادثه

بازی های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی بازی هایی است که از همان قبل از شروع بازی و روی سکوها همه چیز مشخص است. همیشه انگاردر ورزشگاه گرد و خاک قبل از جنگ برپا شده است و مسابقاتشان در جام حذفی یک جنگ تمام عیار بوده است و پر از حاشیه و اتفاق. از آن پنالتی که مسعود مرادی در اصفهان نگرفت تا پنالتی محسن قهرمانی در تهران در دقیقه 86 بازی ، تا اشک های مهدی وقتی چهار گوشه زمین را در حالی که جام از دست رفته بود می بوسید و شادی بی پایان علی دایی وقتی در اولین سال های حضورش روی نیمکت پرسپولیس سپاهان را در جام حذفی شکست داد.

 

اولین برد در عصر غول ها

در عصر غول های فوتبال، زمانی که علی پروین، ناصرحجازی، منصور پورحیدری و مهدی مناجاتی هنوز مربیان درجه یک و اصلی فوتبال ایران بودند پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی به هم خوردند. بازی رفت در تهران در روز هشتم خرداد سال 1378 برگزار شد و در نهایت دو بر دو به پایان رسید. علیرضا امامی فر و اسماعیل حلالی برای پرسپولیس و مجید بصیرت و عبدالله ویسی برای سپاهان گل زدند. اما پروین بازی برگشت را از مناجاتی برد و تک گل پرسپولیس را هم ادموند بزیک در اصفهان به طلایی ها زد.

 

انتقام؛ هفت سال بعد

پرسپولیس و سپاهان هفت سال در جام حذفی به پست هم نخوردند اما عاقبت در فینال جام حذفی فصل 84-85 با هم روبرو شدند. روزهای متفاوتی بود. سپاهان دیگر آن سپاهان کم تجربه قبل از لیگ برتر نبود و حالا با قهرمانی هایش یکی از مدعیان فوتبال ایران بود. سرمربی پرسپولیس در آن زمان مصطفی دنیزلی بود که تازه به پرسپولیس آمده بود و در آن سو لوکا بوناچیچ روی نیمکت می نشست. بازی در تهران با گل های علیرضا نیکبخت واحدی و حمید شفیعی یک بر یک تمام شد اما بازی برگشت حکایت بازی های سپاهان و پرسپولیس را برای همیشه تغییر داد.نکته بازی رفت اما پنالتی بود که معدنچی برای پرسپولیس از دست داد. در دقیقه 119 بازی در حالی که دو تیم با گل های ابراهیم اسدی و حمید شفیعی یک برد یک بودند انگار جرقه های این جنگ فوتبالی تمام عیار خورد. ال کلاسیکوی ایرانی از اینجا آغاز شد . وقتی مسعود مرادی پنالتی روی مهاجم پرسپولیس را نگرفت بازی به پنالتی رفت بوناچیچ این بار نیکبخت پنالتی اش را هدر داد تا سپاهان جام حذفی را ببرد.

 

آن پنالتی و بازگشت انتقام

پرسپولیس بعد از آن بازی جنجالی حسابی در انتظار یک موقعیت انتقامی از سپاهان می گشت و خیلی زود و در نیمه نهایی جام حذفی سال بعد یعنی سال 86 دو تیم به هم خوردند. بازی طبق روال در مرحله نیمه نهایی تک بازی بود و اتفاقا بازی هم در ورزشگاه آزادی برگزار می شد. همه چیز برای انتقام آماده بود حسین کعبی یک پنالتی برای پرسپولیس  گرفت و فرزاد آشوبی هم آن را تبدیل به گل کرد. انتقام فینال جام حذفی را می گرفت که یک پنالتی مورد اعتراض پرسپولیسی ها از سوی محسن قهرمانی داور مسابقه در دقیقه 86 بازی گرفته شد و هادی عقیلی هم تبدیل به گلش کرد. پرسپولیس بعد از این گل قافیه را باخت و در حالی که کریم باقری در دفاع بازی می کرد در وقت های اضافه سه گل دیگر از محمود کریمی خورد تا دنیزلی بازهم از لوکا در جام حذفی شکست بخورد و با این شکست سنگین از ایران برود. دروازه بان پرسپولیس در آن بازی فرشید کریمی بود که البته روی گل های دریافتی زیاد مقصر نبود.

در مرحله یک‌هشتم نهایی بیست و دومین دوره جام حذفی، برای چهارمین و آخرین مرتبه تیم‌های پرسپولیس و سپاهان برابر همدیگر قرار گرفتند که در این بازی تیم پرسپولیس با تک گل مازیار زارع از سد سپاهان گذشت تا زردپوشان اصفهانی وداع تلخی با این جام داشته باشند.

 

بردن در بهترین فرصت

در بیستم اردیبهشت سال 88 پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی و در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی به هم خوردند. در این بازی بیژن طاهری بعد از جدایی فرهاد کاظمی به عنوان مربی موقت روی نیمکت سپاهان می نشست و در آن سو هم نلو وینگادا بود که دوران خیلی باشکوهی را با پرسپولیس نداشت. در این بازی مازیار زارع یک پنالتی را هدر داد اما در نهایت خودش گل برتری را زد تا پرسپولیس سپاهان را شکست دهد.

 

روزی که نوری سیاه کار شد

هفتمین بازی دو تیم در جام حذفی در خرداد سال 90 برگزار شد . علی دایی سرمربی پرسپولیس بود و امیرقلعه نویی هدایت سپاهان را به عهده داشت. بازی یکی مسابقه درگیرانه بود و دایی در پایان بازی معتقد بود تیمش باید بازی را در نود دقیقه می برد اما این اتفاق نیفتاد تا اولین رقابت امیرقلعه نویی و علی دایی به عنوان سرمربیان سپاهان و پرسپولیس به پنالتی کشیده شود. دروازه بان سپاهان در آن بازی مهدی رحمتی و دروازه بان پرسپولیس در آن مسابقه علیرضا حقیقی بود. قبل از ضربات پنالتی فرزند مهدی رحمتی را از لا به لای تماشاچیان آوردند و رحمتی با او دیدار کرد. اما مازیار زارع ضربه اول پرسپولیس را گل کرد اما عادی عقیلی ضربه سپاهانی ها را نزد. وحید هاشمیان برای پرسپولیس عالی زد و توپش رفت زیر طاق دروازه رحمتی. ابراهیم توره مهاجم سپاهان پنالتی بعدی این تیم را به بیرون زد اما مجتبی شیری پرسپولیس هم توپ را به تیر دروازه کوبید. هاشم بیک زاده هم توپش را تبدیل به گل کرد اما ضربه محمد نوری بود که حاشیه ساز شد. نوری مکث کرد هنگام ضربه و رحمتی به ترکی اعتراض کرد. آخر بازی هم رحمتی گفت:" آقای نوری سیاه باز است همیشه عادت دارد اینگونه حرف بزند." و در نهایت پنالتی حمیدرضا علی عسگر تبدیل به گل شد تا پرسپولیس ببرد. اما این از معدود بازی هایی است که رحمتی هیچ پنالتی را از حریف نگرفت.

 

جشن سپاهان در روز اشک های مهدی

در حالی که سپاهانی ها جشن قهرمانی برگزار می کردند مهدی مهدوی کیا با آن گزارش شورانگیز عادل فردوسی پور و خشم علی کریمی که بعد از بازی خداحافظی کرد، داشت دور تا دور زمین را برای همیشه می بوسید. ابتدا کریم انصاریفرد برای پرسپولیسی ها گل زد اما از بدترین روزهای نیلسون دروازه بان پرسپولیس بود که باعث شد جواهیر سوکای بازی را مساوی کند. محمد نوری در وقت اضافه پرسپولیس را پیش انداخت اما ده دقیقه بعد باز هم نیلسون یکی از بدترین گل های تاریخش را خورد تا بازی برده به پنالتی کشیده شود. پنالتی ها و جشنی که پشت اشک های مهدی گم شد.

 

چند نکته ریز

*آخرین بازی دو تیم در جام حذفی در پانزدهم اردیبهشت سال 1392 برگزار شد که با برتری سپاهان در فینال جام حذفی به پایان رسید.

*این سومین بار است که دو تیم در خردادماه در جام حذفی به مصاف هم می روند. اولین بار در سال 78 پرسپولیس و سپاهان در تهران 2 بر 2 شدند هرچند پرسپولیس در مجموع رفت و برگشت برنده شد.

دومین بازی دوتیم در یازدهم خرداد 86 برگزار شد که سپاهان با نتیجه 4 بر یک پرسپولیس را در تهران شکست داد. سومین بازی دو تیم در جام حذفی و در سومین ماه سال هشتم خرداد نود برگزار شد که پرسپولیس در پایان با نتیجه 4 بر دو در پنالتی ها به پیروزی رسید.

*چهاربازی از هشت بازی قبلی دو تیم در وقت معمول بازی مساوی شده است.

*محمود کریمی با 3 و حمید شفیعی با 2 گل بهترین گلزنان بازی های رودروی دو تیم در جام حذفی و هر دو سپاهانی هستند.

*لوکا بوناچیچ با دو بار شکست پرسپولیس در جام حذفی بهترین عملکرد را در میان مربیان دارد.

*امیر قلعه نویی تا به حال با سپاهان در جام حذفی نتوانسته برابر پرسپولیس پیروز شود و تنها مسابقه اش را ضربات پنالتی به دایی باخته است.

*سه بار بازی های دو تیم در جام حذفی به پنالتی کشیده شده که دو بار سپاهان و یک بار پرسپولیس پیروز شده اند.

*در مجموع هشت بازی جام حذفی هر تیم تا به حال توانسته سه بار تیم دیگر را حذف کند(بعضی بازی ها رفت و برگشت بوده است.)

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۰۱۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان