//
کدخبر: ۱۸۱۱۹۳ //

راه‌های صعود پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان

پرسپولیس می‌تواند در دیدار هفته آینده‌اش با الاهلی عربستان و سپس مسابقه 16 اردیبهشت با پاختاکور ازبکستان در تاشکند مجموعاً 6 امتیاز بگیرد و با تکیه بر 4 پوئن قبلی خود صعودش به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را از همان نقطه و روز قطعی کند اما اگر احتمال‌های قوی‌تر و رویدادهای محتمل‌تر را مبنا بگذاریم، کار سرخ‌ها برای صعود به مرحله بعدی به روز آخر از مرحله گروهی می‌کشد.

راه‌های صعود پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان
به گزارش فرتاک نیوز،

موقعی که سرخ‌ها در تهران از السد قطر پذیرایی می‌کنند و این شانس را می‌یابند که هم شکست 0-1 دیدار رفت را که البته با یک گل آفساید در وقت تلف شده حاصل آمد، جبران کنند و هم 3 امتیازی را بگیرند که به‌نظر می‌رسد بدون آن مأموریت صعودشان کامل و نهایی نخواهد شد.
بردن ازبک‌ها در تاشکند با توجه به نظمی که در بازی پاختاکور در دیدار رفت در تهران دیدیم، کار سختی خواهد بود و حتی غلبه مجدد بر الاهلی در دیدار دوشنبه آینده (2 اردیبهشت) انرژی عظیمی را می‌طلبد و با این اوصاف کاملاً قابل فهم و لمس است که تیم برانکو ایوانکوویچ کار صعودش را ناچاراً وابسته به هفته آخر و دیدار 30 اردیبهشت خود در ورزشگاه آزادی تهران کند. آنجا که یک بار دیگر ژاوی مهندس اسپانیایی بازی السد به رغم 39 ساله شدن باز احساس جوانی و مراحل هدایت تیم خود در داخل زمین را بسان یک مربی اجرایی خواهد کرد و خاطرات دیدارهای متعدد سال‌های اخیرش با تیم‌های ایرانی را تجدید خواهد کرد.
 اگر صعود پرسپولیس در هفته آخر مستلزم شکست دادن السد باشد، چنان چیزی در ورزشگاه آزادی طبعاً امکانپذیرتر از خاک رقیب خواهد بود و تحت هر شرایطی پرسپولیس باید مهیای ستیز با رقیبی قدر و بسیار آماده باشد. تیمی که اخیراً به 7 سال قهرمان نشدن خود در لیگ قطر پایان داده و در این راه به زدن 100 گل در 22 مسابقه نایل شده که دستاوردی نادیده و تازه در کل تاریخ برپایی لیگ قطر است و پیش‌تر هیچ تیمی نتوانسته بود در یک فصل از این لیگ (که آن را لیگ ستارگان هم می‌نامند) به ثمر رساننده 100 گل باشد.
 بغداد بونجاح مهاجم الجزایری السد که تک‌گل دیدار رفت مقابل پرسپولیس را با یک ضربه سر به نام خود نوشت، فصل 2019-2018 لیگ قطر را با 39 گل زده به پایان رساند تا مقام آقای گلی نیز سهم مردان این تیم شود و با این اوصاف هم وی و هم اکرم عفیف که زوج بونجاح در خط حمله بوده و 26 گل در فصل اخیر زده است، باید در دیدار دوم مقابل قرمزهای پایتخت تحت مراقبت جدی قرار گیرند تا مبادا با زدن گل‌هایی فرصت‌طلبانه و طی اندک موقعیت‌سازی‌ تیم خود ضربه‌ای غیر‌قابل جبران را به پرسپولیس وارد و کار صعود این تیم را در واپسین دیدارهای مرحله گروهی مختل کنند.
 خوشبختانه نقطه قوت اصلی پرسپولیس طی سال‌های اخیر در خط دفاعی این تیم بوده است. خطی آهنین که بخصوص در داخل و لیگ برتر به سختی قابل فرو‌ریختن بوده و چند سالی است که عنوان بهترین خط دفاعی فصل را با فاصله‌ای زیاد نسبت به سایرین به دست می‌آورد و امسال فقط استقلال شانه به شانه آن ساییده است.
پایه قوت این خط زوجی است که در مرکز دفاع ایستاده‌اند و از سید‌جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده شکل می‌گیرد و به سختی می‌توان آنها را غافلگیر کرد و حتی اگر آنها جا بمانند علیرضا بیرانوند درون آخرین سنگر پرسپولیس هست تا گاه حماسه‌سازی کند و ضرباتی را دفع نماید که گل مسلم به نظر می‌رسند. وقتی درنظر بگیریم که این روزها اضافه بر نزدیک شدن مهدی شیری و محمد نادری دو مدافع کناری سرخ‌ها به دفاع وسط تیم‌شان هافبک وسط‌هایی مانند کمال کامیابی‌نیا و احمد نوراللهی نیز از این مهم غافل نمی‌مانند و دائماً در کارهای دفاعی مشارکت می‌یابند می‌بینیم که کار پرسپولیس برای مهار خط حمله‌ای که کل لیگ قطر را به آتش کشیده و از مرز 100 گل آن هم طی فقط 22 هفته عبور کرده، چندان ناشدنی نیست.
 از طرف دیگر قطعاً همگی به یاد می‌آوریم که السد فصل پیش در اوج مراحل حذفی لیگ قهرمانان گذارش به همین محل (ورزشگاه آزادی) افتاد و در شبی که یک پیروزی 0-1 هم برای صعود قرمزها و حذف السد کفایت کرد، بیرانوند ضربه سری را از ژاوی در دقایق آخر گرفت که افسوس آن هنوز در دل این هافبک کارکشته اسپانیایی مانده و شاید اگر هر سنگربان دیگری بود تسلیم آن ضربه می‌شد و السدی‌ها به فینال می‌رفتند و افتخار نایب‌قهرمانی آسیا شامل حال پرسپولیس نمی‌شد.
 اینکه در نهایت کدام دو تیم از بین پرسپولیس ایران، السد قطر، الاهلی عربستان و پاختاکور ازبکستان راه صعود به مرحله حذفی را هموار و دو تیم دیگر را حاشیه‌نشین می‌کنند، مستلزم قدری صبر است اما شکی وجود ندارد که پرسپولیس برای قرار داشتن در این جمع نیازمند عملکرد عالی تازه‌ای از مدافعانش و برخی تک‌گل‌های فرصت‌شناسانه در مواقع ضد‌حملات خود است. چیزی که اجرایش به آسانی گفتنش نیست اما برانکو ایوانکوویچ و مردانش بارها نشان داده‌اند توان اجرای کارهای اجرا‌نشدنی را هم دارند و استاد در گذر از صعب‌العبورترین مناطق‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۱۱۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان