//
کدخبر: ۱۶۳۴۸۷ //

دست کی‌روش روی نیمکت باز است

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران شانس کشورمان را برای قهرمانی در آسیا بالا دانست و گفت: این تیم بهترین تیم چند سال اخیر بوده و دست کارلوس کی‌روش بخصوص در فاز تهاجمی باز است.

دست کی‌روش روی نیمکت باز است
به گزارش فرتاک نیوز،

امید نمازی که سابقه کار با کارلوس کی روش را در تیم ملی ایران دارد، این فصل در تیم ذوب آهن سرمربی بود اما در میانه های کار به همکاری اش با این باشگاه خاتمه داد. نمازی در حال حاضر در آمریکا به سر می برد و در تیم زیر ۲۰ سال این تیم مربی است.

این مربی به ارزیابی اش از شرایط تیم ملی در جام ملت های آسیا پرداخت و ناگفته هایی از زمان سرمربیگری اش در ذوب آهن را بیان کرد. نمازی تاکید کرد که محسن مسلمان با نظر مستقیم او جذب شد اما در هفته سوم به مسئولان باشگاه اعلام کرد که این بازیکن را نمی خواهد.

مشروح گفتگوی نمازی در ادامه می آید:

* آقای نمازی! بعد از بازگشت به آمریکا مشغول چه کاری هستید؟

- من به عنوان دستیار کارم را در تیم زیر ۲۰ سال آمریکا شروع کردم و احتمالا این تیم را در اردوهای قبل از جام جهانی همراهی می کنم. همچنین مذاکراتی را هم با فدراسیون آمریکا برای سرمربیگری تیم زیر ۱۸ سال داشته ام تا مجددا کارم را در این تیم آغاز کنم. بعد از آنکه از تیم زیر ۱۸ سال جدا شدم، یک نفر جایگزین من شد و او فعلا کار را پیش می برد.

* آمریکا چطور سهمیه جام جهانی زیر ۲۰ سال را کسب کرده است؟

- زمانی که من در ذوب آهن بودم، آمریکا توانست قهرمان کونکاکاف شود و به عنوان صدرنشین به جام جهانی صعود کند. من از اردوی قبلی به این تیم اضافه شده ام. قرار است در ماه مارچ، می و ژوئن هم اردو داشته باشیم.

* آیا در تیم های پایه آمریکا بازیکن ایرانی هم حضور دارد؟

- یک بازیکن به نام امیر بشیری داشتیم که تا همین اواخر هم در اردوهای تیم زیر ۲۰ سال حضور داشت ولی الان در تیم نیست. این بازیکن با تیم آتلانتا قرارداد دارد. در تیم زیر ۱۸ سال یک بازیکن داریم که مادرش ایرانی است. او هم چند روز پیش با تیم نیویورک سیتی قرارداد بست. نام او «جاستین هک» است و همانطور که گفتم فقط مادرش ایرانی است.

* بعد از یک دوره کار پرفشار و پراسترس در لیگ ایران، آیا توانسته اید خودتان را از نظر روحی و روانی ریکاوری کنید؟

- الان از حضور در تیم آمریکا خیلی راضی هستم. کار در محیط حرفه ای استرس را کم می کند. اینجا اجازه می دهند که تمرکز مربی فقط روی مسائل فنی باشد.

* یعنی شرایط در ذوب آهن یا لیگ ایران غیرحرفه ای بود؟

- متاسفانه شرایطی که برای ما در ذوب آهن رقم خورد شرایطی نبود که یک مربی دنبال تغییرات اساسی و فلسفه جدید فوتبال باشد. این بستر برای من فراهم نشد و گلایه هم دارم چون غیر از تیم های حاشیه خلیج فارس در هیچ کجای دنیا با یک مربی بعد از ۱۱ هفته قطع همکاری نمی شود یا به صورت توافقی جدا نمی شوند! قرار ما این بود که در ذوب آهن کار اصولی انجام بدهیم و فوتبال جدید و نزدیک به استاندارد دنیا را پیاده کنیم ولی اتفاقات زیادی رخ داد که مانع این شرایط شد.

* چه اتفاقاتی؟

ما چهار، پنج بازیکن اصلی خود را اوایل فصل از دست دادیم؛ نفراتی مثل تبریزی که به استقلال رفت یا حبیب زاده که مصدوم شد. همچنین حقدوست که با مشکل خدمت سربازی مواجه بود. در مجموع مشکل گلزنی داشتیم. داوری ها هم خیلی به ما لطمه زد و به تیم و مدیرعامل فشار آورد. مدیرعامل هم در آن مقطع تصمیم گرفت با مربی دیگری کار کند. این حق او بوده است ولی قرار قبلی ما این نبود. من قرارداد خوبی در آمریکا داشتم ولی فسخ کردم و به ایران آمدم. به هر حال تجربه خوبی بود و اگر فرصتی فراهم شود، اینبار با شرایط خاصی به ایران بازخواهم گشت.

* منظورتان از شرایط خاص چیست؟

- اول اینکه اگر به ایران بیایم دیگر قرارداد کمتر از دو سال نمی بندم. قراردادم با ذوب آهن به خاطر اعتماد به کسی که چهار، پنج سال دنبالم بود یکساله بسته شد. باید کار حرفه ای انجام شود. ضمن اینکه اختیار تام برای تصمیم گیری در مسائل فنی می خواهم. مسائل غیر فنی و خارج از زمین بر عهده دیگران است اما در بحث فنی و شرایط تیم، اختیار تام می خواهم. به هر حال حضور چند ماهه در لیگ ایران برایم درس و تجربه خوبی بود.

* یکی از اتفاقاتی که هفته گذشته در ذوب آهن سر و صدا کرد، جدایی محسن مسلمان از این تیم بود؛ بازیکنی که شما در نیم فصل اول خواستار کنارگذاشتنش شده بودید.

- من از این مسائل گلایه دارم. بنده درخواست کرده بودم مسلمان از جمع ما جدا شود ولی با حمایت دست اندرکاران بخصوص مدیرعامل این بازیکن حفظ شد. آن اتحاد و هماهنگی در تیم نبود. برای همین به باشگاه گفتم اگر مسلمان نباشد بهتر است و قراردادش را فسخ کنید. از هفته سوم بود که اینرا به باشگاه گفتم. موضوعی که می گفتند این بود که تا نیم فصل نمی توانیم با مسلمان قطع همکاری کنیم. همانجا خواستم که مسلمان سر تمرین نیاید ولی گفتند اگر نیاید بازیکن آزاد می شود. فکر نکنم چنین قانونی وجود داشته باشد. علاوه بر این در همان زمان یکی از درخواست هایم جذب محمدرضا خلعتبری در نیم فصل بود؛ اتفاقی که الان افتاده است. از هفته هفتم یا هشتم بود که به باشگاه گفتم خلعتبری را جذب کنید.

* اما قبول دارید شاید شما هم مشکلاتی در بحث فنی داشته اید؟

- بله نمی گویم اشتباه نداشته ام ولی در مسائل فنی هم دخالت شد. آنچه می خواستم اجرا نشد. خیلی دقیق و شفاف می گویم ابتدای فصل مخالف فروش مرتضی تبریزی بودم ولی باشگاه تاکید داشت باید درآمدزایی کند. شرطم این بود که جایگزین خوبی برای تبریزی پیدا شود. من سه چهار بازیکنی را که می توانستند جایگزین خوبی برای تبریزی باشند از جمله علی قربانی مدنظر داشتم. قربانی حتی پای میز مذاکره آمد. امیدوار بودم باشگاه او را جذب کند ولی به من اطلاع دادند این کار را نمی کنند. قربانی خودش هم تمایل زیادی داشت به ذوب آهن بیاید و قبول کرده بود با نرخ مناسبی به تیم ما بیاید. بعد از آن هم سه چهار بازیکن خارجی به باشگاه معرفی کردم که می توانستیم جذب کنیم ولی همیشه صحبت از کمبود منابع مالی بود و اینکه تا نیم فصل نمی توانیم بازیکنی را اضافه کنیم. این مسئله به ما لطمه زیادی زد. آمار می گوید ذوب آهن در زمان من یکی از بهترین تیم ها از نظر مالکیت توپ و تعداد پاس بود ولی فرصت هایمان گل نمی شد و این موضوع به باشگاه و تیم فشار می آورد.

* شما در حالی خواهان کنار گذاشتن مسلمان بودید که مسئولان باشگاه تاکید دارند این بازیکن با نظر مستقیم خودتان جذب شد؛ درست است؟

- بله، خودم از باشگاه خواستم مسلمان را جذب کند. تیم ما فاقد یک هافبک طراح بود و خرید او تصمیم مستقیم من بود اما از هفته سوم هم اعلام کردم او را نمی خواهم چون در تمرین کار نمی کرد و در زمین آن فعالیتی که باید داشته باشد را نداشت. مسلمان استعداد بالایی دارد ولی باید انگیزه و تلاشش را هم بیشتر کند. الان هم ممکن است مسلمان در سپاهان موفق باشد چون امیر قلعه نویی آشنایی زیادی با این بازیکن دارد. من خوبی مسلمان را خواستم. با این بازیکن هم زیاد صحبت می کردم تا در او انگیزه مضاعفی ایجاد کنم ولی در این کار موفق نبودیم. خیلی وقت ها این اتفاق می افتد. به عنوان مثال زلاتان ابراهیممویچ به بارسلونا رفت ولی در این تیم جواب نداد و جدا شد. این اتفاقات در فوتبال طبیعی است ولی برای من گوش شنوایی نبود و از تمام اتفاقاتی که گفتم لطمه خوردیم.

* از این بحث بگذریم. آیا بازی های تیم ملی ایران در جام ملت ها را دنبال می کنید؟

- بازی های اول ایران را به خاطر اینکه با تیم آمریکا در اردو بودم دنبال نکردم ولی بازی آخر با چین را تماشا کردم. به نظرم تیم ایران شکل خیلی خوبی گرفته است. بازیکنان متحد و با انرژی خوبی بازی می کنند. این تیم در چند سال اخیر بهترین تیم ایران است. این هم نتیجه کارهای کارلوس کی روش است. او بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ پوست اندازی در تیم ملی و جوانگرایی را شروع و بازیکنان جوان را به تدریج وارد تیم کرد. همان بازیکنان الان در سن ۲۶ یا ۲۷ سالگی در اوج فوتبال و پختگی قرار دارند. اینها ثمره کار و برنامه کی روش است.

* شانس ایران برای صعود به فینال و قهرمانی در آسیا را چقدر می دانید؟

- به نظرم ایران شانس زیادی برای قهرمانی دارد. ملی پوشان متحد و یکدل هستند و از نظر روحی و روانی هم در شرایط خوبی به سر می برند. آنها در جریان مسابقات با استفاده از پرسینگ شدید تیم های مقابل را تحت فشار می گذارند و نتیجه اش اشتباهات زیاد تیم های حریف بوده که مثمرثمر واقع شده است. قبل از جام جهانی هم گفته بودم که بازیکنان با کیفیت زیاد در تیم ملی، دست سرمربی را بخصوص در فاز تهاجمی باز گذاشته است. وقتی نفراتی مثل کریم انصاریفرد، مسعود شجاعی یا سامان قدوس ذخیره هستند و یا غیبت وحید امیری به چشم نمی آید، نشان می دهد که تیم ایران پرمهره است. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی نه تنها در آسیا بلکه جلوی هر تیمی در دنیا می توانند خطرناک باشند. ایران به خوبی به دفاع حریف فشار می آورد چه با ارسال از کناره ها چه با بازی در عمق.

* حذف کره جنوبی و استرالیا برای شما شگفت انگیز نبود؟

- آنقدر سطح تیم ها به هم نزدیک شده است که اگر یک تیم روز خوبش نباشد به راحتی شکست می خورد. این اتفاق برای کره جنوبی و استرالیا هم افتاد. امیدوارم این موضوع گریبانگیر تیم ملی ایران نشود.

* از تیم ژاپن شناخت دارید و می دانید نقطه قوت این تیم چیست؟

- این تیم ملی ژاپن را نمی شناسم. با تیم های پایه آمریکا به دفعات مقابل تیم های پایه ژاپن بازی کرده ام ولی با تیم ملی آنها آشنا نیستم. در مجموع ژاپن منسجم و منظم دفاع می کند و نشان داده حریفانش را به خوبی پِرس می کند. بازی سختی با ایران داریم ولی باید این را هم بدانیم که ژاپن مثل دوران گذشته خود قدرتمند نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۴۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان