//
کدخبر: ۴۱۴۹۹۳ //
مدیر پایگاه ملی تاق بستان:

گورستان پارتی تاق‌بستان سایت موزه می‌شود

مدیر پایگاه ملی تاق‌بستان از برنامه‌ریزی برای تبدیل گورستان پارتی تاق‌بستان به سایت موزه خبر داد.

گورستان پارتی تاق‌بستان سایت موزه می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدمهدی فیض آقایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی گورستان پارتی تاق بستان، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان جمعا حدود هشت هکتار وسعت دارد که چهار هکتار آن را گورستان پارتی و درختان کاج تشکیل داده و مابقی فضایی است که مردم از آن بازدید می‌کنند. وی افزود: گورستان پارتی در سال ۱۳۴۸ توسط کارگران شهرداری به صورت اتفاقی کشف شد و در همان زمان توسط مرحوم سیف‌الله کامبخش فرد از باستان‌شناسان مطرح ایرانی مورد کاوش قرار گرفت.

مدیر پایگاه ملی تاق‌بستان خاطرنشان کرد: طی کاوش‌هایی که مرحوم کامبخش فرد در این محوطه باستانی انجام داد، حدود ۴۰ خمره از دوره اشکانی کشف شد که در آن مردگانی به شکل جنین به همراه مقداری آذوقه تدفین شده بودند. به گفته این مسئول، کشف آثاری از دوره‌های مفرغ میانی، جدید و عصر آهن سه و دوره اشکانی از دیگر دستاوردهای کاوش مرحوم کامبخش فرد در این محوطه باستانی بوده است. وی اضافه کرد: بعدها در اوایل دهه ۹۰ که پرونده ثبت جهانی تاق بستان در دستور کار قرار گرفت، دکتر سجاد علی بیگی از باستان شناسان کرمانشاهی چندین گمانه جدید را به منظور تعیین عرصه و حریم این گورستان انجام داد.

مدیر پایگاه ملی تاق بستان یادآورشد: طی این کاوش‌ها، بقایای یک روستا به قدمت ۵۵۰۰ سال کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا هم رایزنی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم ادامه کاوش ها را در این محوطه باستانی داشته باشیم و با توجه به کاوش‌هایی که سابقا در آن انجام شده، می‌توانیم یک سایت موزه را در حد بین‌المللی در این محوطه راه‌اندازی کنیم. فیض آقایی تاکید کرد: در صورتی که این امر محقق شود، یک مساحت چهار هکتاری دیگر هم به فضای بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان اضافه خواهد شد، چرا که مردم درخصوص نوع تدفین انسان‌های گذشته علاقمند هستند

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۴۹۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان