//
کدخبر: ۳۱۵۶۹۳ //

دادستان کرمانشاه خروج کاه و کلش را از استان ممنوع کرد

در جهت حمایت از عشایر و به منظور صیانت از حقوق عمومی تا پایان تابستان سال جاری فرماندهی پلیس راه استان کرمانشاه از هرگونه خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان جلوگیری کند.

دادستان کرمانشاه خروج کاه و کلش را از استان ممنوع کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب استان با بیان اینکه امسال یکی از کم بارش ترین سال های یک دهه اخیر است، اظهار کرد: با توجه به شیوه زندگی، کوچ نشینی، دامپروری و نوع معیشت بخشی از جمعیت استان که تحت تاثیر شرایط اقلیمی بوده، کاهش بارندگی ها پیامدهایی منفی را برای زندگی آنها به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: کمبود بارندگی ها به شدت میزان پوشش گیاهی و مرتعی مناطق استقرار این جمعیت را کاهش داده تا جایی که طبق آمارها حداقل ۱۲۰ هزار تن تولید علوفه در مراتع و زیر اشکوب جنگل های استان کاهش پیدا کرده که در نهایت می‌تواند به از بین رفتن دامداری در و افزایش بی رویه قیمت دام در استان نیز منتهی شود.

دادستان کرمانشاه افزود: در این راستا حسب گزارش‌های واصله کاه و کلش در سطح استان با قیمت های نامتعارف خریداری شده و به استان خارج می شود که این موضوع موجبات بروز مشکلات متعددی را برای دامداران به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین، تعدادی از افراد غیر بومی از استان های دیگر با استفاده از دستگاههای مخصوص و ادوات پیشرفته کاه و کلش پس چر مزارع کشاورزی استان را در سطح گسترده و با قیمت های نامتعارف خریداری برداشت و ضمن بسته بندی به مقاصد خارج از استان و گاها خارج از کشور منتقل می کنند.

کرمی گفت: این مسئله باعث شده تا دامپروران استان جهت تعلیف دام‌های خود با کمبود علوفه مواجه شوند و از سوی دیگر این اقدام بالا رفتن قیمت کاه و کاهش تولیدات دامی و افزایش قیمت این محصول و در نهایت نارضایتی عشایر و دامداران استان را به دنبال داشته است.این در حالی است که کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در سطح کشور بشمار می رود.

وی متذکر شد: با توجه به موارد گفته شده و با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا که منجر به کاهش نیرو در بخش کشاورزی و دامداری و همچنین تغییرات در سیاست‌های صادراتی بسیاری از کشورهای جهان شده و این موضوع در کوتاه مدت منجر به برنامه ریزی و هشدار بسیاری از کشورهای منطقه در زمینه ی امنیت غذایی شده و از سوی دیگر با در نظرگرفتن وضعیت کنونی قیمت ارز که منجر به ارزش چند برابری قیمت محصولات مختلف کشاورزی در کشورهای همسایه شده، احتمال قاچاق آن را توسط دلالان و افراد سودجو چند برابر می‌کند.

دادستان کرمانشاه اعلام کرد: بنابراین بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از عشایر به ویژه در مناطق محروم و دستورات رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم حمایت قرار قانونی از عشایر و همچنین به به منظور صیانت از حقوق عمومی مقرر است تا پایان تابستان سال جاری فرماندهی پلیس راه استان از هرگونه خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان جلوگیری کند.

وی افزود: همچنین فرماندهی انتظامی استان به پاسگاه‌های استان ابلاغ کند که اقدامات پیشگیرانه لازم را اجرایی کنند.

کرمی اضافه کرد: ضمناً تعاونی های عشایری به همراه یازده شرکت تعاونی عشایر آمادگی دارند تا نسبت به خرید و ذخیره سازی کاه و کلش مکشوفه با قیمت‌های مصوب اقدام و آن را در اختیار عشایر قرار دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۶۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان