//
کدخبر: ۳۰۵۱۷۵ //

اوج گیری کرونا در این شهر

روند شیوع کرونا به ویژه نوع جهش یافته آن در هرمزگان بسیار صعودی بوده و با تداوم این وضعیت ، شرایط چندان خوبی برای این استان پیش بینی نمی شود ، مگر اینکه مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی یاریگر نیروهای بهداشت و درمان در مبارزه با این غول مرگبار میکروسکوپی باشند.

اوج گیری کرونا در این شهر
به گزارش فرتاک نیوز،

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره در روزهایی که شاهد کاهش آمار مبتلایان در این منطقه بودیم، نسبت به ناپایداری این وضعیت در صورت بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی هشدار داده بودند و متاسفانه امروز در سایه این بی توجهی وضعیت هرمزگان بسیار نگران کننده اعلام شده و آمار فوتی ها و بستری های کرونا افزایش چشمگیری یافته است.

البته ناگفته نماند که انجام سفرهای غیرضروری از سوی برخی از هموطنانمان به مقصد هرمزگان در ایام نوروز نیز در تشدید وضعیت موجود بی تاثیر نبوده و به نوعی سرعت چرخش ویروس در این استان را دوچندان کرد.

پنج شهرستان هرمزگان در وضعیت نارنجی

هرمزگانی که تا چندی پیش تمام مناطق آن آبی بود، امروز به یکی از کانون های شیوع کرونا تبدیل شده و هم اکنون پنج شهرستان آن در وضعیت نارنجی هستد و با توجه به روند صعودی مبتلایان ، باید هر لحظه انتظار قرمز شدن این مناطق را داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در استان، گفت: در حال حاضر پنج شهرستان بندرعباس، بندرخمیر، بندرلنگه، قشم و میناب در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند و شرایط بسیار حساس و ناپایدار است.

دکتر حسین فرشیدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درصورت رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در شهرستان های رودان و پارسیان،احتمال تغییر وضعیت رنگ بندی از زرد به نارنجی این دو شهرستان نیز وجود دارد و ما به شدت نگران شرایط هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون تمام مناطق هرمزگان درگیر کرونای انگلیسی است، افزود: شیوع بالای این نوع جهش یافته، موجب افزایش دو تا سه برابری شمار بستری ها در بخش مراقبت های ویژه شده است.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: تمام موارد مثبت کرونا در هرمزگان از نوع جهش یافته است که قدرت سرایت پذیری و کشندگی آن بسیار بیشتر از نوع معمولی است.

این مقام مسوول تاکید کرد: بارها و بارها گفته ایم که تنها در صورتی می توانیم جلوی روند صعودی کرونا در هرمزگان را بگیریم که مردم با جدیت هر چه تمام تر پروتکلهای بهداشتی به ویژه اجتناب از برگزاری هر گونه تجمع را رعایت کنند و در عین حال از انجام سفر نیز به شدت پرهیز نمایند.

مرگ یک هزار و ۶۵ نفر در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک هزار و ۶۵ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر نیز ۱۷۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که ۴۲ نفر از این شمار در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر بوده و حال ۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

 وی خاطرنشان کرد: دو هزار و ۵۳۴ فرد مبتلا در هرمزگان هم اکنون در قرنطینه خانگی هستند و وضعیت آنها از طریق کارشناسان بهداشتی به صورت مداوم رصد شده و درمان های سرپایی لازم را دریافت می کنند.

دکتر نوروزیان بیان داشت: با توجه به ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم و تجمع، متاسفانه افرادی همچنان توصیه ها را نادیده گرفته و اقدام به برگزاری مراسم عروسی می کنند که این موضوع به خطر انداختن جدی سلامت جامعه است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال با برگزاری مراسم جشن عروسی در شهر پارسیان تعداد زیادی از میهمانان به کرونای جهش یافته مبتلا شدند، که در نهایت منجر به بستری شدن جمعی از آنان در بیمارستان شد که حال شماری از آنها وخیم است.

این مقام مسوول ادامه داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین در روزهای آینده وارد یک موج صعودی جدید در استان خواهیم شد و شرایط نسبت به سال گذشته خطرناک‌تر خواهد بود.

پیش بینی موج شدید ابتلا به کرونا در هرمزگان

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه موج شدیدی از ابتلا به کرونا را در استان پیش روی خواهیم داشت، گفت: اگر مراقبت و همکاری نباشد به مدت طولانی و ماه ها درگیر این موج خواهیم بود.

فریدون همتی در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان افزود: متاسفانه به دلیل ترددهای غیرضروری پیش از تعطیلات نوروزی، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی ها و مراسم‌های عروسی و ختم، تعداد مبتلایان به کرونا و همچنین مراجعه افراد به بیمارستان‌ها در هرمزگان درحال افزایش است و تعداد فوتی های ناشی از کرونا طی هفته اخیر ۲ برابر بیشتر از هفته قبل بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در زمان تعطیلات نوروزی نیز میزان ترددهای درون استانی از شهرها به روستاها افزایش یافته و همچنین مسافرانی از بیرون به هرمزگان  و از درون به استان‌های دیگر سفر کردند.

استاندار هرمزگان از مردم استان خواست همانند گذشته با جدیت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و اجتماعی، پرهیز از تجمع، دورهمی و مراسم‌ها را رعایت کنند و به طور قطع با همکاری مردم می‌توانیم این موج از بیماری کرونا در استان را مهار و کنترل کنیم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های متناسب با وضعیت شهرستان‌های نارنجی و زرد در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، صنفی، خدماتی و دستگاه‌ها و ادارات، اجرایی می‌شود.

دورکاری ۵۰ درصد کارکنان هرمزگان در شهرهای با وضعیت نارنجی کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به دورکاری ۵۰ درصد کارکنان اداره‌ها در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی شیوع کرونا، اظهارداشت: در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بندرلنگه، بندرخمیر و قشم، اداره‌های ارائه ‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسوول نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان خود اقدام کنند و در سایر اداره‌ها ارائه خدمات با حضور ۵۰ درصد کارکنان انجام خواهد شد.

علی رئوفی اضافه کرد: همچنین در این شهرستان‌ها مشاغل گروه سه و چهار تعطیل هستند و سایر مشاغل سطح یک و ۲ باید با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت کنند.

 وی ادامه داد: تا زمان خروج از این وضعیت، ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بندرلنگه، بندرخمیر و قشم و همچنین ورود خودروهای شخصی پلاک بومی این شهرستان‌ها به سایر شهرها ممنوع است.

رئوفی با اشاره به دورکاری یک سوم کارکنان اداره‌ها در شهرستان‌های با وضعیت زرد شیوع کرونا بیان داشت: سایر شهرستان‌های هرمزگان که در وضعیت زرد کرونا قرار دارند، فقط مشاغل گروه چهار تعطیل خواهند بود و کارکنان اداره‌های ارائه ‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با ۱۰۰ درصد ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد و در سایر اداره‌ها ارائه خدمات با حضور دو سوم کارکنان انجام خواهد شد.

این مقام مسوول یادآور شد: همچنین ممنوعیت تردد شبانه خودروها در تمامی شهرستان های هرمزگان، از ساعت ۲۲ تا سه بامداد اعمال می‌شود.

وی از مردم خواست تا جایی که مقدور است از مراجعه حضوری به اداره‌ها و دستگاه ها خودداری کنند و از طریق میز خدمت الکترونیکی و اینترنتی که دستگاه ها برای ارائه خدمات فراهم کرده‌اند، کارها و امور مربوطه را پیگیری کنند.

رئوفی خاطرنشان کرد: با وجود دورکاری کارکنان با توجه به شرایط موجود شیوع کرونا، اما هیچ کاری نباید معطل و یا کند شود و در سال جاری نیاز به تلاش بیشتری برای دستیابی به اهداف و تحقق برنامه ها داریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۱۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان