//
کدخبر: ۲۵۵۳۳۱ //

فردا تهرانی‌ها انتخاب می‌کنند؛ مرگ یا نان را

تعداد مسافران حمل و نقل عمومی از صبح شنبه افزایش خواهد یافت، راهکار مدیران شهری توصیه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی است اما به گفته رئیس کمیسیون عمران شورا، مشکل فقط با توصیه حل نمی‌شود.

فردا تهرانی‌ها انتخاب می‌کنند؛ مرگ یا نان را

به گزارش فرتاک نیوز به نقل از مهر، انتخاب بین نان و جان است. هفته‌ای که گذشت شهر نه به شلوغی هفته پایانی سال پیش بود نه به خلوتی ایام نوروز. اندک جمعیتی که مجبور بودند سر کارهایشان حاضر شوند مانند همیشه هم اتوبوس‌های شلوغ را تجربه کردند و هم واگن‌هایی که دیگر صندلی خالی نداشت.

از فردا تعداد بیشتری بیرون آمدن از خانه را باید انتخاب کنند. تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در تهران هم تغییری نکرده است. هر چقدر هم مسئولان بگویند واگن‌ها و اتوبوس‌ها در بیشتر مواقع خلوت است.

ناوگان حمل و نقل عمومی با همان ظرفیت گذشته که پاسخگوی مسافران نبود و به قول مشتریان هرروزه مترو و اتوبوس در آن کنسرو می‌شدند و همیشه تعدادی مسافر جامانده داشت، باید خدمات رسانی کند.

اما دیگر نفس به نفس شدن مسافران در واگن‌ها، جان می‌گیرد. اینکه در اتوبوس آویزان مسافر کنار دستی‌ات شوی و میله‌ای برای گرفتن نباشد یا در مترو حجم مسافران نفست را تنگ کند، تصویر همیشگی و روزمره از این ناوگان نیست و می‌تواند قاب آخر بسیاری از زندگی‌ها باشد.

هفته گذشته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا که هفته گذشته به صحن شورای شهر تهران آمد و هشدار داد تهران به دلیل میزان جمعیت ساکن، شناور و آزادی که دارد نیاز به تصمیم‌های ویژه دارد.

او به رابطه مستقیم میزان مبتلایان به کرونا و میزان حضور در سطح شهر اشاره کرد و گفت: و حضور پر شمار شهروندان در سه روز گذشته در پایتخت آثار خود را نشان خواهد داد. آثار این حضور ۵ تا ۹ روز آینده مشخص می‌شود، تلفات آن نیز تا دو هفته آینده معلوم می‌شود و نباید گفت شلوغی دو روز پیش در پایتخت هیچ اثری نداشت.

 

تهران نقطه پاکی ندارد

زالی معتقد بود صحبت از فاصله گذاری هوشمند در شهر تهران هنوز خیلی زود است زیرا هنوز خود فاصله گذاری اجتماعی در تهران محقق نشده است.

به گفته او شیب ابتلاء به بیماری کرونا در تهران شاهد تکان‌های سینوسی است یعنی در روزهایی که حضور نامتعارف شهروندان را شاهد هستیم مانند هفته آخر اسفند ماه بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین ماه مشاهده کردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت‌تر پس از طی چند روز خواهیم بود.

زالی افزود: حمل و نقل عمومی بر اساس تجربه جهانی بزرگترین کانون انتقال ویروس شناخته می‌شود و من احساس می‌کنم شرایط حمل و نقل عمومی تهران برای کنترل و مهار بیماری مناسب نیست.

او هشدار داد: در حال حاضر به دلیل حجم ترددهای درون شهری تقریباً هیچ نقطه پاکی نداریم.

اما تاکنون سخنان متخصصان حوزه بهداشت تأثیری در تصمیم گیری های کلان نداشته است و از فردا دو، سوم شاغلان بخش‌های دولتی و خصوصی باید برسرکارهای خود حاضر باشند.

 

کسی را اجبار به استفاده از مترو نمی‌کنیم

تعداد شهروندانی که برای حفظ موقعیت کاری شأن مجبور هستند فردا بر سر کارهایشان حاضر شوند، بیشتر خواهد شد. مدیریت شهری تهران نشانه گذاری‌هایی در مترو، اتوبوس برای حفظ فاصله اجتماعی کرده است.

طرح ترافیک که هفته گذشته لغو شده بود این هفته دوباره اجرایی می‌شود با تغییراتی در ساعت اجرا. شهرداری تهران می‌گوید در خصوص اجرای دوباره طرح ترافیک تصمیم گیر نهایی نیست و تنها ضلع تصمیم سازی ها است.

از سویی شهردار تهران هم در پاسخ راهکارهایی که برای حفظ سلامت شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی کرده است می‌گوید شهرداری کسی را دعوت به استفاده از مترو نمی‌کند.

پیروز حناچی گفته است که فاصله فیزیکی بعد از کرونا مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد ولی توجه کنید که ما تقاضای سفر را ما به وجود نمی‌آوریم ما تقاضای سفر را جواب می‌دهیم. همکاران من در مترو اقداماتی انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند با آموزش و علامت گذاری، مردم را متوجه رعایت فاصله کنند و اگر توجه کنید کف متروها علامت گذاری شده است این بخش در دست ماست بخشی هم دست مردم است که همکاری کنند، ما کسی را برای سوار شدن به قطار اجبار نمی‌کنیم و از سویی جلوی سوار شدن افراد به واگن‌ها را نمی‌گیریم.

آن طور که مشخص است مدیران شهری تنها مجری دستورالعمل‌های دولتی هستند و خود را شریک اثرات احتمالی این نوع تصمیم گیری ها بر افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا نمی‌دانند.

 

وقتی پارلمان محلی در تصمیم گیری ها جایی ندارد

اعضای شورای شهر تهران هم نقشی در تصمیم‌گیری ندارند، آنها تنها می‌توانند پیشنهاد دهنده باشند و نظرات مشورتی خود را از طریق شهردار تهران به گوش تصمیم گیران برسانند.

به اعتقاد آنها حمل و نقل عمومی در تهران باید تعطیل شود و فاصله گذاری اجتماعی در این ناوگان شلوغ بی تأثیر است. البته درخواست آنها تعطیلی ناوگان حمل و نقل در کنار تعطیلی شهر است. موضوعی که بر اساس سومین نظرسنجی شهرداری تهران، سه چهارم مردم تهران با آن موافق هستند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است وقتی قرار است دو سوم مردم بر سرکارهای خود حاضر شوند، صحبت از تعطیلی مترو بی دلیل است و با این تعداد مسافر هم امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

اظهار نظر برخی از اعضای شورای شهر درخصوص مقابله با ویروس کرونا

X1

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم همین اعتقاد را دارد توضیح داد: در حال حاضر برای رعایت فاصله اجتماعی در حمل و نقل عمومی توصیه‌هایی می‌شود از جمله آنکه مسافران فاصله یک متری را حفظ کنند اما اگر قرار باشد دو سوم کارکنان بر سر کارهای خودشان بروند تعداد واگن‌های ما کافی نیست و برای اجرای این موضوع الزام‌های دیگری باید وجود داشته باشد و با توصیه هیچ مشکلی حل نمی‌شود. وقتی قرار است دو سوم کارکنان بر سر کارهایشان بیایند با این مقدار واگن امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. دولت باید کمک کند به سرعت واگن‌های جدیدی به مترو اضافه شود.

وی با بیان اینکه اگر امکان رعایت فاصله یک متری نیست حتماً مسافران ماسک بزنند یا ماسک با قیمت دولتی در مترو توزیع شود تا از این طریق بتوان از انتقال کرونا میان مسافران پیشگیری کرد و شرایط به صورتی باشد که از ورود مسافر بدون ماسک جلوگیری شود، گفت: در صورتی که استفاده از ماسک اجباری شود خطر انتقال بیماری کرونا کاهش می‌یابد این موضوع در بسیاری از کشورها نیز مدنظر قرار گرفته و نتایج مؤثری داشته است.

حجت نظری هم در صفحه توئیتر خود نوشت: اجرای طرح ترافیک در تهران در شرایطی که به دستور رئیس جمهور دو سوم کارمندان نیز باید سر کار بروند یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس که پیامدش هم ایجاد موج ابتلاء به کرونا در پایتخت است.

انتخاب میان جان است و نان و مردم فردا به اجبار برای ماندن نان در سفرهای کوچک شأن، سوار مترو و اتوبوس می‌شوند و ساعت‌ها هم در شلوغی خیابان‌ها خواهند ماند تا منحنی رو به رشد مبتلایان کرونا در پایتخت یک تکان بلند تر بخورد و ۵ تا ۹ روز دیگر این جان‌ها تبدیل به اعدادی می‌شوند که آقای سخنگو از میزان مبتلایان و فوتی‌ها خواهد خواند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۵۳۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان