//
کدخبر: ۲۵۲۷۱ //
رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار:

مسیر همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار در دولت یازدهم باز شد

رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید بر اینکه هیچ برنامه‌ریزی نمی‌تواند ادعا کند که گرد و غبار را در یک دولت حل می‌کند، تصریح کرد: حل مشکل گرد و غبار در صورت تامین اعتبارات لازم، وجود امنیت کافی و همچنین تمایل همه طرف‌ها برای حل آن، حداقل به۵۰ سال به زمان نیاز دارد.

مسیر همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار در دولت یازدهم باز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

ضیاءالدین شعاعی افزود:در موردی مشابه گرد و غبار ایران، چهار کشور مهم چین، کره، ژاپن و مغلوستان برای ساماندهی تنها دو میلیون هکتار، دست به دست هم دادند و توانستند این میزان اراضی را طی ۲۳ سال سامان دهند.

وی در مورد اقدامات دولت یازدهم برای مقابله با گرد و غبار کشور، اظهار کرد:  برای کاهش گرد و غبار حرکت‌های اساسی صورت گرفته است. مطالعات لازم انجام شده، منشاءهای گرد و غبار  شناسایی شده و ستاد مقابله با گرد و غبار تشکیل شده است همچنین در شرایط حاضر متناسب با بحران‌های مختلف گرد و غبار تیم‌هایی تجهیز شده است و موضوع را رتق و فتق می‌کنند. با این وجود برای ساماندهی وضع گرد و غبار کشور به زمان احتیاج داریم.

ادعا نکردیم گرد و غبار را یک شبه حل می کنیم

رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه چطور می‌توانیم ادعا کنیم که مشکل گرد و غبار خوزستان را در کوتاه مدت حل خواهیم کرد، گفت: ما در برابر این پرسش قرار می گیریم؛ که چرا این مشکل گرد و غبار خوزستان حل نشد، درحالی که هیچ‌وقت ما ادعا نکردیم که مشکل گرد و غبار خوزستان را یک شبه حل می کنیم، بنابراین وقتی یک موضوع را تکرار می‌کنیم و جا نمی‌افتد مصداق خود را به خواب زدن است و وقتی قرار نیست یک نفر موضوعی را درست بفهمد و درست نقل کند دیگر کاری از دست ما بر نمی‌آید.

ضرورت همکاری منطقه ای برای حل گرد و غبار

وی تاکید کرد: بارها تکرار کرده‌ایم که برای گرد و غباری که ۲۷ بار در سال ۹۵ در خوزستان اتفاق افتاده و ۲۴ بار آن از منشأ خارجی و سه بار آن از منشأ داخلی بوده است، یک شبه نمی توان کار کرد البته سه بار طوفان گرد و غبار خوزستان با منشاء داخلی باعث قطع خطوط برق و به تبع آن آب شد بنابراین از نظر آسیب همین سه بار هم اهمیت دارد ولی وقتی ۲۴ بار منشاء گرد و غبارخارجی بوده است، این مساله نشان می‌دهد اقدامات مقابله‌ای با گرد و غبار احتیاج به زمان دارد. برای مثال برای ۱۴.۵ میلیون هکتار کانون های گرد و غبار طرف عراقی یک یا دو دولت نمی‌توانند مشکل را حل کنند و لازم است همکاری منطقه ای برای این موضوع شکل گیرد.

رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه در این دوره اقدامات بنیادین و حساب شده‌ای درزمینه مقابله با گرد و غبار انجام شده است، گفت: مگر تاکنون چند کنفرانس بین‌المللی در کشور برای مقابله با گرد و غبار داشته‌ایم و این برای اولین بار است که میزبان کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار می‌شویم. این کنفرانس با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در تیرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود چون در تعامل با کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدیم که ایران یک تنه نمی‌تواند با این مشکلات به مقابله بپردازد بنابراین موفق شدیم این مصوبه را از مجمع ۷۱ سازمان ملل بگیریم که اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در تهران برگزار شود. هدف آن است که الزاماتی برای کشورهای مختلف به منظور گردهمایی و مقابله با این پدیده فرامرزی فراهم شود.

شعاعی با اشاره به قطعنامه های اخذ شده در سازمان ملل در حوزه مقابله با گرد و غبار در این دوره که با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است،اظهارکرد: آیا این اقدامات،  مقابله‌ای محسوب نمی شود؟ هیچ‌وقت ادعا نکردیم می‌خواهیم مشکل گرد و غبار را طی تنها چهار سال حل کنیم. خوشبختانه امروز UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) و UNDP (برنامه عمران سازمان ملل) پشت این کار قرار گرفته‌اند و این بخش‌های بین المللی هستند که برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در تهران را برعهده دارند.

قطعنامه‌های بین‌المللی ابزار برقراری ارتباط با کشورها در زمینه مقابله با گرد و غبار

وی افزود:علت موفقیت کنونی ما در بخش بین‌المللی این است که گذشتگان ما توانستند قطعنامه‌ها و مصوبه‌هایی را در سطح جهان اخذ کنند تا ابزاری برای اقدامات و فعالیت‌های امروز ما باشد. کارهای بین‌المللی زمان‌بر است ولی داشتن یک مصوبه و قطعنامه خوب در سطح سازمان ملل ابزار بسیار خوبی برای رسیدن به اهداف است. برای مثال چهار یا پنج سال گذشته وقتی برای مذاکره و مکاتبه با کشورها تماس گرفته می‌شد، کسی به ما توجه نمی‌کرد و جوابمان را نمی‌داد.

رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: در شرایط حاضر به علت صدور این قطعنامه‌های بین‌المللی مسیر همکاری‌های منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار هموار و گشوده شده است. در آینده نیز کسی که قصد پیگیری این موضوع را داشته باشد، می‌تواند با استناد به این قطعنامه‌ها و مصوبه‌ها در سازمان ملل از کشورها بخواهد که پاسخگوی عملکرد خود باشند و در توضیح دهند که چرا برای مقابله با آسیبی مثل گرد و غبار که در کشورشان ایجاد می‌شود و کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، جدی نیستند.

توافق ایران و عراق در مورد مقابله با گرد و غبار

وی با اشاره به توافق صورت گرفته بین ایران و عراق در زمینه مهار کانون های گرد و غبار و راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار، تصریح کرد: مذاکرات با عراقی‌ها در این باره نهایی شده ولی چون قرار است بخشی از هزینه‌ها از سوی ایران برای نهال‌کاری و تعریف طرح‌های تحقیقات مشترک تامین شود، احتیاج به مجوزهای خاص دولت دارد البته بخش زیادی از هزینه‌های ساخت این مرکز توسط دولت عراق تامین خواهد شد.

توصیه به دولت دوازدهم

شعاعی درپایان با تاکید بر ضرورت تداوم برنامه‌های تدوین شده برای مقابله با گرد و غبار در دولت دوازدهم، اظهار کرد: هر دولتی که به قدرت برسد باید معضل گرد و غبار را مشکل اساسی بداند و فارغ از گرایش‌های سیاسی و تحولاتی که هر دولت در نظام مدیریتی کشور ایجاد می‌کند، این موضوع خاص را با جدیت پیگیری کند بنابراین لازم است فرآیند علمی و بنیادین مقابله با گرد و غبار تا حل شدن بحث گرد و غبار ایران ادامه یابد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۲۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان