//
کدخبر: ۹۳۰۱ //

مردم آگاهی در مقابله با پدیده ریزگردها یک ضرورت است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: مردم تاثیر پذیرترین افراد در هنگام بروز ریزگردها هستند که باید در موقع فعالیت این پدیده آگاهی آنها در برخورد و مقابله با این معضل بیشتر شود.

مازیار سلیمان اظهار کرد: همچنین باید برنامه های پیشگیری از امراض ناشی از پدیده ریزگردها بر سلامت مردم و اطلاع رسانی جامع در این خصوص به صورت عمومی آموزش داده شود و قبل از ورود ریزگردها به آسمان استان اطلاع رسانی به موقع انجام شود.

 

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدرضا مروارید عصر چهارشنبه در نشست کارگروه محیط زیست استان ایلام با موضوع ریزگردها اظهار کرد: برای اجرای طرح های مشترک با کشور عراق در موضوع ریزگردها باید وظایف، میزان ومحل اعتبارات تخصیصی طرف عراقی و ما مشخص باشد.

 

وی افزود: در استان ایلام با همکاری منابع طبیعی طرح کمربند سبز جدی تر از گذشته و در محل های حساسی چون شبکه های توزیع برق اجرایی می شود تا مشکل قطعی برق همچون استان خوزستان به خاطر پدیده ریزگردها را در استان نداشته باشیم.

 

مروارید یادآور شد: باید تجهیزات شبکه های توزیع برق استان به روز و بهسازی و تا حد امکان در برابر حوادثی چون ریزگردها ایمن شوند ضمن اینکه نوسازی تجهیزات فرودگاهی و اداره کل هواشناسی نیز باید انجام شود و اعتبار مناسب برای خرید امکانات و تجهیزات مورد نیاز به هواشناسی اختصاص یابد.

 

استاندار ایلام اضافه کرد: برای حل موضوع ریزگردها درصدی از بودجه های استانی و حتی ملی باید به برنامه های مرتبط با مهار و مقابله با گرد و غبار و معضل های آن تخصیص داده شود.

حل مشکل ریزگردها نیازمند اعتبار ویژه ملی است

مدیر کل مدیریت بحران استان ایلام هم در این نشست پیشنهاد کرد دولت برای حل مساله ریزگردها ردیف بودجه مشخص و ویژه در نظر بگیرد و یا اینکه درصد تعیین شده ای از سایر اعتبارات را به این مساله اختصاص دهد.

 

احمد کرمی افزود: برخی دستگاه های مهم چون هواشناسی نیازمند اعتبارات خاص برای تامین تجهیزات و امکانات مدرن ویژه پیش بینی وضعیت جوی هستند.

 

وی ادامه داد: ریزگردها علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی و روحی مردم تاثیر بسزایی دارد موجب بروز خسارت های سنگینی بر زیر بخش های کشاورزی و صنعت نیز می شود.

 هواشناسی نیازمند تجهیزات نوین است

مدیرکل هواشناسی استان ایلام نیز گفت: این اداره با وجود اهمیت نقش خود در پیش بینی های جوی با مشکلات عدیده سخت افزاری مواجه است در حالیکه برای پیش بینی دقیق شرایط جوی نیازمند امکانات و تجهیزات مدرن است.

 

یوسف شیخ الملوکی افزوذ: یکی از امکانات نوین مورد نیاز این اداره کل که پیش بینی های جوی از جمله گرد و غبار را با کمترین درصد خطا ارائه می دهد سامانه سینرژی است که استان ایلام فاقد این سامانه است.

 

وی هزینه مورد نیاز برای حرید این سامانه را بین یک تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد کرد که با خرید این سامانه امکان دقیق پیش بینی های جوی بویژه گرد و غبار و ریزگردها در این استان تقویت می شود.

 

 

در این نشست که در محل سالن نشست های استانداری ایلام برگزار شد، مسئولان برخی دستگاه های عضو کارگروه نیز پیشنهاد و نظرات خود را برای مقابله با معضل ریزگردها و پیامدهای ناشی از آن ارائه کردند.

 

پدیده ریزگردها و گرد و غبار چند سالی است که مهمان ناخوانده شهرهای کشور از جمله شهرهای استان مرزی همچون ایلام شده و معضلات و مشکلات متعددی از جمله تهدید سلامت مردم و افزایش خسارت بر بخش کشاورزی را همراه داشته است.

 

در سال جاری استان ایلام تحت تاثیر آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردهای و گرد و غبار بیش از 70 روز آلوده و ناسالم داشته است.

 

منبع: تابناک
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان