//
کدخبر: ۲۲۷۷۸۷ //
حناچی در همایش «بهره‌وری در مدیریت شهری»؛

فقط شعار بهره وری را سر داده ایم

شهردار تهران، گفت: در کشور در حوزه بهینه سازی بیشتر شعار می دهیم تا عمل کنیم.

فقط شعار بهره وری را سر داده ایم
به گزارش فرتاک نیوز،

پیروز حناچی، در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری با اشاره به این‌که بهره‌وری یک موضوع کشوری است و در تمام حوزه‌ها به این نگاه نیازمندیم، گفت: عادت داریم که همیشه به عقبه تاریخی‌مان ببالیم، که حق هم داریم، اما مدت‌هاست که دیگر هیچ تناسبی بین زندگی امروز و آن عقبه تاریخی وجود ندارد.

وی افزود: اگر به منطقه بیستون بروید، کتیبه‌ای می‌بینید در ١۵٠ خط و به ٣ زبان که حدود ۵٠٠ سال پیش از میلاد مسیح (ع) توسط داریوش به رشته تحریر در آمد. داریوش در این کتیبه دعا کرده است که خداوند این سرزمین را از خشکسالی و دروغ نجات دهد. خشکسالی سالیان سال است که سرزمین ما را درگیر کرده؛ عارضه بی‌آبی از قدیم در این سرزمین نمود داشته و در چنین وضعیتی شیوه مدیریت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به همین دلیل است که باید در مورد قنات‌ها به‌درستی مطالعه کنیم.

شهردار تهران گفت: در ایران قنات زارچ داریم با طول ١٠٠ کیلومتر که از زیر شهر یزد عبور می‌کند و از عجایب سرزمینی است. این قنات تا قبل از ثبت جهانی یزد وضعیت بسیار بدی داشت و محل انباشت فاضلاب و گنداب بود. واقعیت این است که ما با تاریخ و آموزه‌های تاریخی‌مان برخورد بدی داشته‌ایم.   

حناچی گفت: در ١۵ ژوئن ٢٠١۵ این مجموعه شبکه در جهان به عنوان بخشی از میراث تمدن جهانی ثبت شد، قنات دیگری در گناباد داریم با قدمت ٢ تا ٣ هزار سال. در کشور ما ٣۶ هزار و ۶٠٠ رشته قنات وجود دارد که ٢١ هزار و ۷۸۰ کیلومتر طول دارند. این به زمانی مربوط می‌شود که دستگاه حفاری و علم مدرن مهندسی وجود نداشت؛ طول میله‌های این قنات‌ها ١۵٨ هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود. ما سرزمینی بودیم خشک و کم‌آب که از حداکثر ظرفیت‌هایمان برای مدیریت منابع استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد: وقتی در شورای‌عالی شهرسازی بودیم به گناباد رفتیم تا احداث یک کارخانه ذوب‌آهن را در آن‌جا بررسی کنیم. می‌خواستیم به‌خاطر تشنگی صنعت ذوب‌آهن به آب، جواب منفی بدهیم که متوجه شدیم غیر از آن مورد ۶ مجوز دیگر از قبل داده شده بود. حقیقت این است که تقریبا با تمام منابعمان همین‌طور برخورد می‌کنیم و با این اوصاف طبیعی است که با واکنش‌های طبیعی سختی مثل سیل مواجه شویم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، توضیح داد: ٣٣ درصد اتلاف انرژی در شهرها اتفاق می افتد که ارزش آن روزانه معادل ٣٠٠ هزار بشکه نفت است. این رقم بسیار بزرگی است که مدیریت شهری نقش مستقیم در مدیریت آن دارد.

حناچی گفت: اگر بپرسیم چقدر در زمینه بهره‌وری تلاش می‌کنیم، باید پاسخ دهیم که شعار زیاد می‌دهیم اما باید صادقانه از خود بپرسیم که چقدر در نظام مدیریتی‌مان دغدغه این مهم را داریم. در حال حاضر ٢ لایحه در مجلس مطرح است؛ نقطه هدف اولین لایحه به طور مستقیم نظام مدیریت شهری نیست اما در آن سهیم است چرا که در تمام دنیا بخشی از مالیات‌های محلی سهم مدیریت شهری است، اما دومین لایحه مشخصا با هدف حل مشکل مدیریت شهرها تدوین شده است. امیدوارم هر دو به شکل قابل دفاعی به تصویب برسند، اما در همین شرایط سخت که دولت راضی شد تا این لوایح را پس نگیرد، مثل سوزنی است که دولت زد؛ حالا نوبت جوالدوز است تا ما به خودمان بزنیم. باید اداره بهینه شهرهایمان را شروع کنیم. هر کاری که می‌کنیم باید به بهینه‌سازی نیز در آن بیاندیشیم.  

شهردار تهران اظهار داشت: ژاپنی‌ها سیاست ۳R را در پیش گرفته‌اند که reduce، reuse و recycle است؛ کاهش، مصرف دوباره و بازیافت. در هر تصمیم خود نیز این ٣ عنصر را لحاظ می‌کنند. آن‌ها موقع فروش جنس هزینه امحاء و پسماند را همان لحظه از مشتری می‌گیرند تا در صندوقی واریز شود که مختص موضوع پسماند است. واقعیت این است که کیفیت اتفاقی نیست؛ کیفیت نتیجه زمان و منابعی است که برای آن هزینه می‌کنیم.

وی گفت: میزان شدت خورشید در آلمان یک‌دهم ایران است اما بخش عمده انرژی ساختمان‌های عادی از طریق خورشید تامین می‌شود، یا روش‌های دیگری که در نظام مدیریت شهری جهان مرسوم است. وقتی زباله در سطل می‌اندازید، حجم واقعی سطل را پر نمی‌کند چون فشرده نیست؛ در دنیا از سطل‌های زباله‌ای استفاده می‌کنند که با انرژی خورشید زباله‌ها را فشرده‌سازی می‌کند تا ظرفیت سطل تا ١٠ برابر افزایش یابد.   

حناچی تاکید کرد: مزیت مهم کشور ما وجود جمعیت جوان و تحصیلکرده است و سیاست دولت مبنی بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان امیدوارکننده است. همه باید این مسیر را تعقیب کنیم.

وی موضوع نیروی انسانی را نیز واجد اهمیت خواند و ادامه داد: همه شهرداری‌ها با موضوع نیروی انسانی دست‌ به‌گریبان اند. به یاد دارم که اواسط دهه ٨٠ شهرداری اهواز ٨ هزار نیرو داشت اما الان ١٨ هزار نیرو دارد؛ تهران در همان دوره حدود ٢۴ هزار نیرو داشت اما آمار رسمی، الان از وجود ۶۵ هزار نیروی انسانی در شهرداری تهران حکایت می‌کند. حالا اگر پرسیده شود که آیا خدمات ویژه‌تری نسبت به آن دوران ارایه می‌شود، بدون شک پاسخ منفی است.   

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک سوزن به دولت می‌زنیم، باید یک جوالدوز هم به خودمان بزنیم و شهرهایمان را بهینه مدیریت کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۷۷۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان