//
کدخبر: ۲۰۴۰۲۵ //
سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرد

انتخابات شورایاری‌ها در ۴ محله برگزار نشد / اصلاح ساختار شهرداری به ادغام معاونت‌ها محدود نمی‌شود

سخنگوی شورای شهر تهران جزئیات آماری انتخابات شورایاری‌ها را تشریح کرد و به برخی از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

انتخابات شورایاری‌ها در ۴ محله برگزار نشد / اصلاح ساختار شهرداری به ادغام معاونت‌ها محدود نمی‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

علی اعطا در نشست خبری ظهر امروز با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها اظهار داشت: در این مدت تلاش کردیم مشارکت در این انتخابات افزایش پیدا کند و خوشبختانه حضور شهروندان تا حدی انتظارات ما را تأمین کرد.

این نشست در رصدخانه شهر تهران برگزار شد و علی اعطا با اشاره به ظرفیت مرکز رصدخانه تهران گفت: با استفاده از امکانات این رصدخانه، تصویر دقیق‌تری از کلیت حضور شهروندان در این انتخابات ارائه می‌دهم. متأسفانه از این ظرفیت کمتر استفاده شده درحالی‌که پتانسیل آماری بسیار خوبی وجود دارد.

نتیجه نهایی بررسی شکایات؛ نیمه مردادماه

در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه فعالیت هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها آغاز شده است، گفت: نتیجه رسیدگی به اعتراضات تا نیمه مرداد ماه نهایی خواهد شد. هیئت نظارت اعتراضاتی که از سوی داوطلبان رسیدگی می‌شود و گزارشات هیئت نظارت منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد و به جز این دو موضوع، سایر آراء را تائید شده می‌داند.

وی در خصوص ورود سازمان بازرسی به موضوع انتخابات شورایاری‌ها افزود: در دوره‌های پیشین نیز این موضوع مطرح بود اما در این دوره با جدیت بیشتری، موضوع مطرح شده و دلیل آن، این بود که طی چهار سال گذشته، موانع قانونی برای برگزاری این انتخابات برطرف شود که این اتفاق نیفتاده بود. خوشبختانه با حمایت دولت، معاونت حقوقی، حمایت جدی وزیر کشور و اعلام موضع سخنگوی وزارت کشور، این اتفاق افتاد و ما نیز در شورای شهر تهران تلاش کردیم مشارکت در این انتخابات افزایش پیدا کند.

در کدام محلات، انتخابات شورایاری‌ها برگزار نشد؟

اعطا با اشاره به آمار کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در انتخابات، در مناطق ۲۱، ۲۲، ۳، ۱۳، ۱۶ و ۱۹ زیر ۴۰۰ نفر بود و در مناطق ۱۸، ۱۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۷ و ۸ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود. در مناطق ۶، ۱۴ و ۲۰ بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر و در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵ و ۱۵ بالای ۶۰۰ نفر در انتخابات شرکت کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در چهار محله از ۳۵۲ محله، انتخابات شورایاری‌ها برگزار نشد، تصریح کرد: در محله زینبیه (منطقه ۱۳)، محله قصر فیروزه (منطقه ۱۴)، محله مسگرآباد (منطقه ۱۵) و محله فرودگاه (منطقه ۹) به دلیل به حد نصاب نرسیدن ثبت‌نام‌کنندگان، انتخابات برگزار نشد.

وی ادامه داد: در مجموع ۵۰۹ هزار و ۱۶۱ نفر رأی داده که از این میزان ۳۹ درصد مشارکت‌کنندگان، خانم بوده‌اند. بیشترین رأی در محله نعمت‌آباد در منطقه ۱۹ با ۱۷۷۱ رأی و مشیریه در منطقه ۱۵ با ۱۶۶۷ رأی کسب شده بود.

اعطا افزود: محلاتی که بیشترین مشارکت را در انتخابات شورایاری‌ها داشتند، محله گلشن در منطقه ۴ با ۸۳۸۷ نفر رأی، نعمت‌آباد با ۶۱۱۳ نفر و محله شکوفه در منطقه ۱۹ با ۵۶۶۶ نفر بودند.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، ۹۸ نفر در حال حاضر به دلیل کسب رأی مساوی، در انتظار نظر هیئت نظارت هستند تا بر اساس مدرک دانشگاهی، برگزیدگان نهایی مشخص شوند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه گفته می‌شود هزینه انتخابات بیش از ۶ میلیارد و حدود ۱۸ میلیارد تومان است، گفت: این انتخابات از کم‌هزینه‌ترین انتخابات برگزار شده، بود و بر اساس مصوب سال ۹۷ شورای شهر تهران، برای برگزاری آن ۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. موضوعات مالی مربوط به انتخابات در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما تلاش کردیم در این چارچوب عمل شود.

اعطا در خصوص تخلفاتی که در این انتخابات انجام شده بود، تصریح کرد: گزارش تخلف ساماندهی شده‌ای در این رابطه نداشتیم، مواردی توسط برخی داوطلبان گزارش شده و برخی داوطلبان اقدامات شبهه‌برانگیزی انجام داده‌اند که یا طبق آئین‌نامه، مجاز نبوده یا آئین‌نامه در خصوص آن سکوت کرده اما با روح برگزاری این انتخابات مغایر بوده است. به طور مثال از محله‌ای برای رأی به محله‌ دیگر بروند که این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد اما ضریب اطمینان، دقت و صحت این انتخابات نسبت به سایر دوره‌ها بیشتر بوده است.

به تک‌تک بندهای حسابرسی رسیدگی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش قبرها در بهشت‌زهرا که در حسابرسی سال ۹۳ شورای شهر تهران به آن اشاره شده بود، پرسید که اعطا پاسخ داد: حسابرسی مهمترین ابزار نظارتی شورای شهر است که باید نسبت به آن توجه بیشتر و با شتاب بیشتری بررسی شود. این حسابرسی مربوط به سال ۹۳ است. ما به تک‌تک بندهای آن رسیدگی می‌کنیم و مواردی که لازم باشد از طریق مراجع قضایی، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص شفاف‌سازی میزان حقیقی حقوق مدیران شهرداری پاسخ داد: این اطلاعات باید از طریق شهرداری به ما ارائه شود و افزایش سطح اطلاعات، نیاز به همکاری بیشتر شهرداری دارد. ممکن است موانع و مقاومت‌هایی برای افزایش سطح اطلاعات وجود داشته باشد که شورا پیگیر این موضوعات است تا به صورت دقیق‌تر، اطلاعات بارگذاری شود.

پیگیری پروانه ساخت ۶۲ باغ از کنترل شورا خارج شد

اعطا در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص پروانه ساخت ۶۲ باغ بیان  داد: شورا مصوبه‌ای در رابطه با تعیین تکلیف این ۶۲ باغ داشت که برخلاف میل باطنی خود، برای توجه به حقوق مالکانه افراد، با پروانه‌های صادر شده برای این املاک موافقت کرده بود که مورد اعتراض هیئت تطبیق قرار گرفت و در حال حاضر این موضوع از کنترل شورا خارج شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بسیاری از این ۶۲ پرونده، واقعاً باغ نیستند و تصاویر هوایی را اگر مورد بررسی قرار دهیم، مشخص می‌شود که دیگر نمی‌توان این املاک را باغ شناخت بنابراین این تعداد از باغات، یا باید بر اساس ضوابط جدید خانه‌باغ، پروانه دریافت کنند یا شهرداری با آنها وارد مذاکره شود و به نحوی نظر آنها را تأمین کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که هزینه‌کرد در انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی عنوان کرده بود، گفت: این مصوبه در مهلت قانونی ۱۴ روز در هیئت تطبیق مورد مخالفت قرار نگرفت بنابراین مصوبه هزینه‌کرد، قانونی و لازم‌الاجراست.

اعطا در پاسخ به پرسشی درباره اخذ اجاره از املاک شهرداری که در اختیار خیریه‌ها قرار گرفته است، بیان کرد: بر اساس قانون، شهرداری می‌تواند حق امتیاز یا بهره‌برداری‌اش را واگذار کند بنابراین دریافت اجاره، غیرقانونی نیست. همچنین شورا پیش از این مصوبه‌ای داشته که هرگونه واگذاری در شهرداری باید با مجوز شورا باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: در خصوص واگذاری املاک باید به عدالت رفتار شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص رأی‌آوری جناح سیاسی مخالف مدیریت شهری و یا برخی از اشرار دراین انتخابات گفت: درباره برگزیده شدگان انتخابات شورایاری‌، ما صلاحیت‌های عمومی فرد را مورد بررسی قرار دادیم و همچنین در خصوص نگاه سیاسی گزینه‌ها، ورود پیدا نکردیم زیرا این انتخابات، یک انتخابات غیرسیاسی است.

۵ مشکل فراگیر در شهر تهران

اعطا در ادامه این نشست به موضوع تماس‌های تلفنی مردم با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ پرداخت و گفت: در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷، ما با افزایش شکایات تلفنی روبرو بودیم که بیشترین پیام‌ها در حوزه سدمعبر، نظافت، تخلفات شهرسازی، آلودگی صوتی و لکه‌گیری آسفالت بود و کمترین تماس‌ها در خصوص موضوعات فرهنگی و اجتماعی بود. در مجموع پنج موضوع نخست مربوط به رفع سدمعبر، آلودگی صوتی، نظافت معابر، لکه‌گیری آسفالت و لایروبی می‌شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری که انتخابات شورایاری‌ها را یک انتخابات نمایشی و بی‌اثر می‌دانست، تصریح کرد: در گذشته سوءعملکردها در این حوزه کم نبوده اما نگاه ما به شورایاری‌ها، تصمیم‌گیری برای محلات در سطح خود محله‌ها است و اگر قرار است در مدیریت شهری، برای یک محله تصمیمی گرفته شود، باید اهل محل نیز در آن تصمیم‌گیری حضور داشته باشند و تصمیم‌گیری‌ها از بالا به پایین نباشد؛ این ایده اصلی است که تلاش می‌کنیم محقق شود اما اینکه به نتیجه برسد یا نه، مشخص نیست.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اصلاح ساختار شهرداری گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، باید لایحه اصلاح ساختار شهرداری به شورای شهر ارائه شود. در توافقی که داشتیم، این بود که ادغام‌ها به گونه‌ای نباشد که تنها معاونت‌ها ادغام شود و زیرمجموعه‌ها به همان صورت باقی بماند. ما مطلع نیستیم ادغام در کدام معاونت‌ها پیشنهاد خواهد شد اما در صحبت‌های شفاهی، دو تا سه فرضیه برای ادغام مطرح است.

اعطا ادامه داد: در تذکری که پیش از این در صحن شورا داده بودم، به همین نکته در اصلاح ساختار اشاره کردم. به طور مثال در طرح‌های شهری، چهار معاونت این موضوع را دنبال می‌کنند که باید در اصلاح ساختار، این موارد پیش‌بینی شود.

وی همچنین در خصوص تاکسی‌های اینترنتی توضیح داد: این موضوع در شورای ترافیک تهران و در جلسه فوق‌العاده‌ای در شورای عالی ترافیک کشور، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در خصوص آن و نحوه تعامل تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره توقف مصوبه تعارض منافع در دیوان عدالت نیز توضیح داد: تنها ماده ۷ این مصوبه که مربوط به استفاده کارکنان شهرداری از مجوز پروانه نظام مهندسی می‌شد، به طور موقت متوقف شده است اما بر اساس آماری که ما به دست آورده‌ایم، برخی از مهندسین شهرداری، بیش از متوسطی که امکانپذیر بود، توانسته‌اند از پروانه خود امکان نظارت بگیرند.

اعطا ادامه داد: به طور متوسط هر مهندسی در سال ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ متر امکان نظارت دارد که حداکثر متراژ نظارتی به ۳۵۰۰ متر می‌رسد اما در شهرداری افرادی بودند که از این عددها عبور کرده بودند؛ این موضوع قانونی نیست اما مصداق تعارض منافع است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تغییر نام بخشی از محله نازی‌آباد به علی‌آباد شمالی گفت: شورا به نامگذاری معابر و کوچه‌ها ورود می‌کند و در خصوص نامگذاری محلات، نقشی نداشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره بررسی گزارش کمی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تصریح کرد: این موضوع در کمیته‌های شورای شهر در حال بررسی است و پس از بررسی در کمیسیون‌ها و کمیته‌ها، در کمیسیون تلفیق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۴۰۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان