//
کدخبر: ۱۹۵۳۵۶ //

میانگین افزایش عوارض ساخت‌و‌ساز در تهران تشریح شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران میانگین افزایش نرخ عوارض ساخت‌و‌ساز در پایتخت را تشریح کرد.

میانگین افزایش عوارض ساخت‌و‌ساز در تهران تشریح شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه صد و‌چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لایحه تعدیل عوارض شهرسازی در سال ۹۸ گفت: برخی موارد درباره این لایحه مطرح شد که شاید سو برداشت‌هایی ایجاد کند.

وی افزود: همانطور که اطلاع دارید در ۱۱ دی ماه سال ۹۷ لایحه‌ای دریافت شد از شهرداری درباره عوارض ارزش افزوده که این لایحه بعداً با عنوان دیگری به شورای شهر آورده شد و در ۱۵ بهمن ماه پس از ابلاغ به شهردار تهران ابلاغ شد.

اعطا گفت: در یکی از مصوبات این لایحه آمده بود که شهرداری مکلف است تا پایان خرداد ۹۸ نسبت به تعدیل عوارض براساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک اقدام کند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: این یک تکلیف برای شهرداری بود تا برای واقعی کردن ضرایب اقدام کند و از طرفی هم باید توجه کنیم که در قانون ارزش افزوده آمده است که هرگونه عوارض باید تا ۱۵ بهمن تصویب شود تا در سال بعد قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

وی افزود: ما با توجه به ضوابط قانونی موضوع ضرایب تعدیل را مورد بررسی قرار دادیم.

اعطا با اشاره به این مطلب که ما در بهمن ماه سال قبل یک ضرب الاجل کاری داشتیم و باید عجله می‌کردیم گفت: آنچه در بهمن ماه تصویب شد نیاز به اصلاحاتی داشت.

وی گفت در آن مصوبه در مناطق یک تا هشت افزایش اعمال شده به طور میانگین ۱۲۲ درصد است اما در مناطق ۹ تا ۱۵ میانگین ۲۱۳ درصد است اما در ۱۵ تا ۲۲ میانگین ۱۴۰ درصد است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در آن مقطع به این موضوع توجه کردند که در جاهایی که قسمت ساختمان و معاملات آن افزایش داشته باید رقم عوارض افزایش یابد.

وی افزود: اما در مقطع فعلی به این اندیشیدم که شاید این موضوع اشتباه بوده و به همین دلیل در لایحه امروز در مناطق ۱ تا ۸ به طور متوسط ۹۹ درصد است و در مناطق ۹ تا ۱۵ افزایش عوارض ۷۰ درصد خواهد بود.

اعطا خاطرنشان کرد: از دید ما این روش باعث افزایش عدالت می شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که بارها گفته شد در روزهای اخیر که تورمی که در بازار مسکن داشتیم نسبتی با میزان عوارض ندارد و کار دارد آن تعداد محدود شهروندانی که در حوزه ساخت و ساز فعال هستند عوارض این فعالیت را بدهند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در هر سال ۹ تا ۱۰ هزار درخواست ساخت و ساز واصل می شود و امروز در صحن شورا گفته شد که ۶.۱ درصد هزینه های یک ساختمان را عوارض آن تشکیل می دهد.

اعطا گفت: باید به این نکته توجه کنیم که درست است که از سال ۹۳ تا امروز افزایشی نداشته‌ایم اما نباید حرکت امروز ما هم شوکی به بازار مسکن ایجاد کند و شاید بشود این افزایش را در طول یک بازه چند ساله اعمال کنیم.

وی گفت: من از خبرنگاران می خواهم تا کل مطالبی که در صحن شورا مطرح می شود را اختلاف نظرهای معمول و کارشناسی در نظر بگیرید و بدانید که مشکلی وجود ندارد.

اعطا خاطر نشان کرد: در رابطه با مناطق ۱۵ تا ۲۲ در مصوبه بهمن ۱۴۰ درصد بوده اما در لایحه شهرداری به عدد ۵۷ درصد کاهش یافت.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: ما ۱۶۶ بلوک ساختمانی داریم و این اعداد منتشر شده میانگین رقم کل عوارض هر منطقه است و طبیعی است که در یک بخشی از یک منطقه عدد عوارض بالاتر از اعداد دیگر در سایر بخش‌های این منطقه باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۳۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان