//
کدخبر: ۱۹۳۹۱۴ //

تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز با استفاده از بسته‌های تشویقی و حمایتی و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد.

تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز
به گزارش فرتاک نیوز،

صدرالدین علی پور در دومین نشست شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که  در راستای گرامیداشت هفته محیط زیست با شعار «باهم برای مقابله با آلودگی هوا» با حضور اساتید و متخصصان این حوزه توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در دفتر مرکزی شهرداری برگزار شد، با تاکید بر اینکه هدف اصلی از برگزاری این نشست نزدیک کردن نظرات، تجربیات و راهبردهای کارشناسی به حوزه اجراست، گفت: در مدیریت شهری باید به‌تدریج فرایندها و رویه‌ها تغییر کند و حرفه‌ای‌تر، تخصصی‌تر و علمی‌تر به مسائل و موضوعات محیط زیستی شهر تهران پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در هر جلسه یک موضوع محیط زیستی خاص توسط مدیران اجرایی و متخصصان مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد،اظهارکرد: تلاش بر آن است تا نشست‌های شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار به‌صورت مستمر با حضور مدیران شهری برگزار شود تا در نهایت فعالیت‌ها و اقدامات محیط زیستی که در سطح مناطق ۲۲ گانه صورت می گیرد توسط شهروندان قابل مشاهده باشد.

وی در ادامه گفت: شهر تهران باید به عنوان پایتخت کشور به سمت ترویج و توسعه احداث ساختمان‌های سبز حرکت کند تا بقیه شهرها هم در این زمینه فعال شوند که در این خصوص به دنبال تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز با استفاده از بسته‌های تشویقی و حمایتی و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر تهران هستیم.

در این نشست مصطفی کاظمی - مدیرکل دفتر شهردار تهران- درباره لزوم تغییر در بدنه شهرداری تهران گفت: تغییر ذهنیت‌ها در شهرداری و نگاه مردم نسبت به آن کاری بسیار دشوار است. شهردار تهران در سه شنبه های بدون خودرو شرکت می کند اما معاونانش خیر، اما علی رغم همه دشواری ها و سختی ها، همت و اراده شهرداری و شورای شهر بر این است تا نگاه ها تغییر کند و به طور جدی پیگیر موضوعات محیط زیستی هستیم که در این زمینه سطح انتظارات نباید با سطح اجرا فاصله زیادی داشته باشد تا با شکست پروژه ها مواجه نشویم.

در ادامه، یوسف حجت جانشین رییس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با استقبال از برگزاری اینگونه نشست ها، گفت: در زمینه حمل و نقل پاک برنامه‌های مفصلی داریم که از جمله آن‌ها استفاده از دوچرخه های اشتراکی در شهر است که در مقایسه با کشورهایی مانند چین هیچ گونه کم و کاستی ندارد.

وی افزود: هنوز فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه در کشور ما به وجود نیامده است و ذهنیت جامعه برای استفاده از دوچرخه آماده نیست که در این زمینه باید با فرهنگ‌سازی مردم را با دوچرخه آشتی دهیم.

آرش میلانی - رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران - در این نشست گفت: در برنامه سوم سعی کرده‌ایم احکامی مربوط به محیط زیست در نظر گرفته شود که این احکام قابل پیگیری است. در زمینه پسماند باید شهروندان را حساس کرد تا تفکیک از مبدا به درستی صورت گیرد. بدون حل مسائل زیست‌محیطی قطعا در سایر اهداف هم شکست خواهیم خورد که در این زمینه مدیریت شهری و شورای شهر مشتاق طرح‌ها و ایده‌های سبز است و از آن‌ها استقبال می‌کند.

در ادامه، فرخ محمدزاده - متخصص حوزه معماری و شهرسازی - با بیان اینکه برای اقدامات زیست محیطی در تهران منتظر مقامات بالا نباشیم، گفت: شاخص‌ها و ضوابطی که به مسائل زیست محیطی مرتبط است خیلی جدی گرفته نمی‌شود. مثلا شهرداری جدیتی برای الزام سازندگان به رعایت اصول عایق‌کاری ساختمان‌ها ندارد.

محمود صفارزاده - استاد دانشگاه تربیت مدرس - نیز گفت: در برخی زمینه‌های زیست محیطی ضوابط و مقررات نداریم. در برخی هم که مقررات هست اجرا نمی‌شود، گاهی هم ضوابطی وجود دارد اما اجرا و نظارت بر آن متولی ندارد.

محمد درویش - یکی از فعالان حوزه محیط زیست - گفت: سالانه ۵ میلیارد دلار انرژی در خانه‌های ما هدر می‌رود و اگر هزینه‌های ساختمان‌سازی ۵ درصد افزایش یابد. ۴۰ درصد این هدر رفت جبران خواهد شد اما اراده‌ای برای این حرکت وجود ندارد چون قیمت انرژی در ایران تقریبا رایگان است رعایت ضوابط زیست‌محیطی و عایق کاری ساختمان‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: شهرداری از خودش شروع و شاخص‌ها را رعایت کند و ساختمان‌هایش را مطابق استانداردهای محیط زیست کند تا مردم هم تشویق به این کار شوند.

رامین حیدری فاروقی  - استاد دانشگاه و مستندساز - گفت: اگر در ساختمان‌های شهرداری شاخص‌های زیست محیطی رعایت نشوند طبعا مردم هم رعایت نخواهند کرد. باید از خودمان شروع کنیم. از سوی دیگر باید نمونه موفقی از این نوع ساختمان‌ها را به مردم معرفی کرد تا آن‌ها تشویق به تغییر در ساختمان‌سازی شوند. باید نظام تشویق برای آن‌ها که این ضوابط را رعایت می‌کنند هم وجود داشته باشد.

وی در ادامه گفت: باید مکانیزم‌های ملموس برای هدایت مردم به سمت رعایت شاخص های استاندارد دیده شود. از سوی دیگر باید بپذیریم در برخی بخش‌ها تغییرات در دست ما نیست که بخواهیم آن را اصلاح کنیم اما در برخی بخش‌هایی که دست خودمان است و قادریم تغییر ایجاد کنیم، نسبت به آن اعمال نظر کنیم.

غلامرضا نبید بیدهندی - استاد دانشگاه تهران - در دومین نشست شورای راهبردی محیط زیست شهرداری تهران گفت: یکی از معضلات ما این است که سازمان‌ها و نهادهای دولتی در ایران به هم متصل نیستند و هر کسی کار خود را می‌کند. این باعث می‌شود تصمیماتی که همراهی همه نهادها را می‌طلبد به وجود نیاید. در مسائلی مانند ساختمان سبز باید همه مدیران روی آن تمرکز کنند.

فاطمه سلطانی - معاون برنامه‌ریزی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل - هم در این نشست بر تقویت ابزارهای نظارتی و شکل‌گیری نظام تشویقی در ترغیب مردم به سمت رعایت شاخص‌های زیست محیطی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در دومین نشست راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار اهداف زیست محیطی در برنامه پنجم، مسائل کلیدی شهر تهران مانند کاهش آلودگی هوا و توسعه فضای سبز، مسائل شهرداری تهران و مواد محیط زیستی مربوط به اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار از جمله کنترل آلودگی هوا و توسعه انرژی های پاک تشریح شد.

همچنین مبحث توسعه و ترویج احداث ساختمان‌های سبز در تهران، مدل‌های طراحی شده در رتبه بندی آن‌ها و شاخص‌ها و معیارهای رتبه بندی ساختمان‌های سبزمانند کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب و مدیریت پسماند نیز تشریح شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۹۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان