//
کدخبر: ۱۸۹۷۹۱ //

فارغ التحصیلان جویای کار به کجا مراجعه کنند؟

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار از اجرای طرح «کاروزی فارغ التحصیلان» از سوی کاریابی ها خبر داد و گفت:با اجرای این طرح علاوه بر معرفی فارغ التحصیلان بیکارِ به بازار کار، برای جذب آنها، مشوق کارفرمایان به مدت ۲سال در نظرگرفته شده است.

فارغ التحصیلان جویای کار به کجا مراجعه کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

طرح کارانه اشتغال (کاج)  به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که سه طرح  «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و «مشوق بیمه‌ای کارفرمایی» را شامل می‌شود.

این طرح از طریق تدوین طرحی تحت عنوان کارانه اشتغال جوانان ذیل برنامه اشتغال فراگیر مصوب 31 فروردین 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دستور کار وزارت کار قرار گرفته است.

بر اساس طرح کارورزی، افراد فارغ التحصیل دانشگاهی پس از ثبت نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واحدهای تولیدی و اقتصادی برای طی دوره کارورزی معرفی می شوند تا در دوره 4 تا 6 ماهه با یک سوم حداقل دستمزد در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار شوند. اما دولت برای ترغیب کارفرمایان به جذب این افراد پس از اتمام دوره کارورزی مشوق بیمه‌ای برای کارفرمایان در نظر گرفته است. 

آنطور که عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار می گوید: سال گذشته برای اجرای سیاست‌های اشتغال باید یکسری منابع به عنوان ورودی می‌داشتیم که با اجرای سلسله فعالیت‌ها، خروجی آن دستاوردی به نام اشتغال می‌شد. واقعیت این است که ما اصولاً ورودی نداشتیم جز اینکه در اسفندماه سال 97 مبلغ محدود 135 میلیارد تومان ذیل تبصره 18 قانون بودجه تخصیص یافت. در حالی که فقط برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغال‌زا حدود 850 میلیارد تومان منابع پیش بینی شده و نیاز بود.

بودجه لازم برای طرح « مشوق بیمه ای برای کارفرمایان» هم تخیصیص نیافت و همین موضوع باعث شد که نتوانیم خروجی خوبی از طرح کارورزی داشته باشیم.

* اجرای طرح در انتظار مصوبه دولت

محمد اکبرنیا، مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خبر از اجرای طرح کارورزی در کاریابی ها داد و گفت: منتظر مصوبه جدید دولت پیرامون ماده 71 قانون برنامه ششم هستیم.

 وی ادامه داد: در راستای این مصوبه کارفرمایانی که به عنوان واحد پذیرنده، نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای گواهی طی دوره کارورزی را جذب کنند بابت  همان کارورزان و در چارچوب آیین نامه اجرایی ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه به مدت22 سال از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند. 

 اکبرنیا گفت:  دستورالعمل اجرای این طرح از طریق کاریابی ها آماده است و به محض ابلاغ دولت اجرایی می شود.

با اشاره به برنامه‌های رونق فعالیت مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها گفت: به دلیل رکودی که در بازار کار طی چند سال گذشته وجود دارد کاریابی‌های داخلی نیازمند حمایت بیشتری از نظر اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از کاریابی‌ها، هماهنگ شده تا در قالب طرح کارورزی بتوان از ظرفیت کاریابی‌ها برای معرفی کارورزان به کارفرمایان استفاده کرد.

اکبرنیا افزود: با اجرای طرح کارورزی علاوه بر معرفی فارغ التحصیلان بیکارِ دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا به بازار کار، کارفرمایان نیز در صورت جذب این افراد تا دو سال از پرداخت حق بیمه فرد به کارگمارده شده به تأمین اجتماعی معاف می‌شوند.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با تاکید بر اینکه کاریابی‌ها می‌توانند با ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و فارع التحصیلان از این محل منتفع شوند، گفت: ضمن اینکه بیمه بیکاری و انجام امور مربوط به اتباع خارجی هم به کاریابی‌های منتخب واگذار شده و در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده برخی کاریابی‌ها از متقاضیان، دستورالعملی تدوین شد تا ضوابط و شرایط مشارکت این مراکز در طرح کارورزی مشخص باشد.

فرایند کار و نحوه مشارکت دفاتر کاریابی

1- مراجعه فارغ التحصیلان جویای کار (لیسانس و بالاتر) به دفاتر کاریابی.

2- راهنمایی و مشاوره شغلی و ثبت نام از فارغ التحصیلان جویای کار (بدون دریافت وجه مشاوره و ثبت نام).

3- معرفی فارغ التحصیلان جویای کار به کارفرمایان متقاضی جذب نیروی کار جدید.

تبصره: درصورتی که کارفرمایی متقاضی بهره مندی از معافیت‌های بیمه‌ای (به مدت یک سال) باشد، دفتر کاریابی مکلف به اخذ، بررسی و تطبیق مدارک و مستندات موجود با ضوابط اجرایی طرح می‌باشد.

4- بکارگیری و جذب فارغ التحصیلان جویای کار توسط کارفرما مطابق گردش کار اعلامی در این شیوه نامه.

5- دریافت حق الزحمه مشاوره شغلی، ثبت نام و بکارگماری توسط کاریابی پس از اشتغال نیروی نیروی کار.

6- در صورت عدم بکارگیری فارغ التحصیل جویای کار در فرصت‌های شغلی معرفی شده از طریق کاریابی یا اعمال مشوق‌های بیمه‌ای یک ساله و تمایل متقاضی به سپری نمودن دوره کارورزی، کاریابی می‌تواند فارغ التحصیل جویای کار را جهت طی دوره آموزش کارورزی به واحد پذیرنده‌ای که شناسایی و در سامانه ثبت می‌نماید، معرفی کند.

7- انجام دوره کارورزی توسط فارغ التحصیل جویای کار واجد شرایط طی دوره چهار تا شش ماهه در واحد پذیرنده‌ای که کاریابی شناسایی و ثبت نام نموده است.

تبصره: در واحدهای پذیرنده‌ای که توسط کاریابی شناسایی و در طرح کارورزی مشارکت می‌نمایند در صورت بکارگماری کارورزان (جهت استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای دو ساله) حداقل یک ماه قبل از اتمام دوره کارورزی، حق الزحمه کاریابی معادل یک ماه کمک هزینه آموزشی همان کارورز خواهد بود.

8- معرفی کارورز آموزش دیده (لیسانس و بالاتر) به کارفرمای واجد شرایطی که در دوره آموزش کارورزی مشارکت نداشته ولی متقاضی بکارگماری کارورزان می‌باشد جهت استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای (دو ساله).

تبصره: در صورت عدم تمایل کارجو برای شرکت در دوره کارورزی پس از گذشت دو ماه از ثبت نام، کاریابی می‌تواند حق ثبت نام و مشاوره را از کارجو اخذ نماید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۹۷۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان