//
کدخبر: ۱۸۲۸۷۵ //

کاهش استقبال از رشته ریاضی/ هدایت تحصیلی ناکارآمد است

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: هدایت تحصیلی درآموزش‌وپرورش کارآمد نیست و هدایت تحصیلی جایگاه خود را به نمره و کمیت داده است.

کاهش استقبال از رشته ریاضی/ هدایت تحصیلی ناکارآمد است
به گزارش فرتاک نیوز،

 قاسم‌علی خدابنده در همایش کشوری «علوم ریاضی؛ چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو» که در کانون فرهنگی فارابی برگزار شد، اظهار کرد: در همه کشورها یکی از عناصرو ‌فاکتورهای مهم در زمینه توسعه پایدار ‌سرمایه‌‍ انسانی است. کشور ایران برای رسیدن به  توسعه پایدار باید در این  مسیر قرار گیرد تا  نیروی انسانی توان‌مند و خلاق بیافریند.

وی افزود: آموزش نیروی انسانی و سرمایه انسانی توانمند و خلاق در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی امکان‌پذیر است. اگر انسان‌های فکور، خلاق و اندیشمند برای توسعه کشور را خواستار باشیم باید به این آموزش نگاه جدی داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص اهمیت علم ریاضی، بیان کرد: ریاضیات به عنوان یک علم در توانمندسازی افراد مختلف جامعه به ویژه کسانی که  برای کشور تصمیم‌سازی می‌کنند جایگاه بسیار رفیعی دارد. علم ریاضی زیربنای توسعه بسیاری از علوم است. ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه با کمک این علم میسر است.

خدابنده ادامه داد: در شاخه‌های دیگر علوم از جمله رشته‌های مهندسی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و حتی در رشته‌های علوم‌انسانی، علوم‌ اجتماعی و سیاسی، اقتصاد، آمار، مدیریت مالی ریاضی نقش بسیار مهمی دارد.

وی بیان کرد: تربیت رسمی و عمومی کشور در حوزه آموزش و پرورش  با علم ریاضی ممکن است. در آموزش‌ و پرورش میزان ساعت و رسیدگی به این درس از مقطع ابتدایی تا متوسطه از دروس دیگر بیش‌تر است. رشته‌ریاضی به صورت تخصصی و نیمه‌‍تخصصی در آموزش‌ عالی اهمیت زیادی دارد و این علم  در دانشگاه‌ها توسعه خوبی داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: علم ریاضیات از نظر کیفی دچار چالش شده است. ریاضی باید در بعد تربیتی خود تأثیر بسزایی داشته باشد در همین راستا علاوه بر افزایش بعد آموزشی باید وقت بیش‌تری برای کشف استعداد دانش‌آموزان گذاشته شود. در این حوزه پرورش‌ و شکوفایی، افزایش  قدرت تفکر و تخیل، افزایش خلاقیت و تجزیه و تحلیل اهمیت دارد.

خدابنده در خصوص این‌که آموزش علم ریاضی باید به‌ درستی انجام شود خاطرنشان کرد: آموزش صحیح این علم اندیشه‌ورزی را بیش‌تر خواهد کرد.  کسی‌ که رباضی را به درستی بداند، تجزیه و تحلیل پدیده‌های علمی و اجتماعی را بهتر می‌تواند انجام دهد و با واقعیت‌های جامعه  آگاهانه‌تر مواجه می‌شود.

وی تأکید کرد: افزایش توسعه کیفی‌ و کمی ریاضی مدنظر برنامه‌ریزان آموزش‌و پرورش و آموزش‌عالی است. در چند سال اخیر متأسفانه استقبال عمومی برای رشته‌ریاضی کاهش پیدا کرده و ممکن است در آینده چالش‌های جدی از لحاظ تأمین متخصصان فن در رشته ریاضی وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مورد کاهش استقبال از علم ریاضی، گفت: در مدارس به دلیل سخت‌گیری‌های زیادی که نسبت به این درس شده‌ است، دانش‌آموزان احساس می‌کنند این درس بسیارسخت و از آن فراری هستند. هم‌چنین در زمینه اشتغال و نداشتن آینده‌ کاری مشخص برای دانشجویان این رشته مشکل‌ ایجاد کرده است.

خدابنده عنوان کرد: اکنون در بین دانش‌آموزان اشتیاق برای ورود به رشته‌های تجربی بسیار زیاد شده است. هدایت تحصیلی در آموزرش‌ و پرورش کارآمد نیست و هدایت تحصیلی جایگاه خود را به نمره و کمیت داده و مشاوران، مدیران با بررسی فرم هدایت تحصیلی معطوف به نمره‌های دانش‌آموزان آن‌ها را به رشته‌های تجربی هدایت می‌کنند. ریاضی از علومی است که افتخارات بسیاری در این زمینه به جا گذاشته است و ما باید این راه را ادامه دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۸۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان