//
کدخبر: ۱۴۵۰۱۳ //

گردشگری ظرفیتی مهم برای دور زدن تحریم‌ها

معاون توسعه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با بسته شدن سوئیفت‌ها گردشگری ظرفیتی برای دور زدن تحریم ها خواهد بود.

گردشگری ظرفیتی مهم برای دور زدن تحریم‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

«محمد خیاطیان» در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار کرد: موضوع گردشگری در استان مرکزی و در تفکر مسئولان ارشد استان از اولویت‌هاست و این امر در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه کشور و با بیان این‌که اقدامات ناجوانمردانه امریکا پس از برجام علیه کشور برخلاف همه معاهدات بین‌المللی است، گفت: حوزه گردشگری و ظرفیت‌های صنایع‌دستی کشور و تبادل میراث‌فرهنگی بین کشورها ظرفیت مهم و اثرگذاری برای کشور خواهد بود که می‌تواند منشاء برکاتی برای کشور باشد و اگر بتوانیم از این ظرفیت گردشگری کشور استفاده کنیم در واقع امکان دور زدن برخی تحریم‌ها میسر خواهد شد که درآمد و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

خیاطیان تصریح کرد: با بسته شدن سوئیفت‌ها گردشگری طرفیتی برای دور زدن تحریم‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به آمار گردشگری که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، افزود: با ورود هر گردشگر به کشور نقدینگی و ارزآوری را در کشور شاهد خواهیم بود، چون هزینه‌کرد هر گردشگر در ایران منابع مناسبی را در پی خواهد داشت که این منابع در حال ورود به کشور است.

خیاطیان با اشاره به انتخاب استان همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری ایران که می‌تواند در محافل بین‌المللی بازتاب مناسبی داشته باشد و هدایت منابع و گردشگران به سمت ایران را رقم بزند، گفت: استان مرکزی یکی از استان‌های دارای سابقه تاریخی است که این سابقه یکی از مشخصه‌های توسعه گردشگری قلمداد می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که بحث گردشگری در کشور یک بحث تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی را چون گردشگری مذهبی، طبیعی، سلامت، تاریخی و ...  در بر می‌گیرد و باید با توجه به کارکرد هر استان و پتانسیل‌ها به آن توجه شود.

خیاطان گفت: استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است و ابعاد صنعتی آن نسبت به سایر ابعاد برجسته‌تر شده است، اما متأسفانه این استان فاقد یک موزه صنعت است و حتی پیشنهاد می‌شود که مجموعه استان در جهت ایجاد موزه صنعت تلاش کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی و مشاهیر و مفاخر این استان چون وجود شخصیتی چون امام راحل و بیت ایشان در خمین، گفت: این مهم ظرفیتی بلامنازع برای استان مرکزی است، اما نباید استفاده از این فرصت‌ها بدون تعامل و توجه به استان‌های همجوار صورت گیرد.

وی افزود: استان مرکزی با وجود ظرفیت‌هایی چون غار نخجیر، آبگرم و سرچشمه محلات، مسجد جامع ساوه و ... در مقایسه با استان‌های همجوار خود ظرفیت کمتری دارد، اما می‌توان در تعامل با استان‌های دیگر از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد و در راستای جذب گردشگر همپوشانی کرد و استان می‌تواند در جهت شکل‌گیری این تعامل عمل کند.

خیاطیان گفت: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی است و شهرستان تفرش می‌تواند نقطه‌ای برای گذران دوران نقاهت بیماران به‌علت وجود آب و هوای مطبوع باشد، از طرفی فرش ساروق نیز ظرفیتی بزرگ محسوب می‌شود، اما متأسفانه سازمان میراث‌فرهنگی درگیر یک حلقه مفقوده به نام برندسازی است.

وی بر ضرورت توجه به برندسازی که زمینه ارزآوری را محقق می‌کند تأکید کرد و گفت: شاخص عملکردی سازمان میراث فرهنگی از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم ارتقا یافته است و در واقع همه فعالیت‌های انجام شده طی ٥ سال اخیر برابر با همه فعالیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته بوده است و در همه استان‌ها رشد شاخص‌ها تحقق یافته است که نشان از تلاش مطلوب انجام شده دارد.

خیاطیان با بیان این‌که مدیریت به معنی استفاده از ظرفیت و فعلیت بخشیدن توانمندی‌های بالقوه است، اظهار کرد: مسلماً اقدامات صورت گرفته در یک مجموعه مرهون کار تیمی است و اگر کاری صورت نگیرد نشان از بی‌هنری مدیریتی است. با تغییر در نگرش‌ها و نگاه جدید ظرفیت‌سنجی در حوزه گردشگری می‌توان تحولات اساسی در استان رقم زد.

وی بر ضرورت توزیع عادلانه ثروت و امکانات در همه شهرستان‌های استان مرکزی تأکید کرد و گفت: مسلماً تفاوتی میان مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها وجود ندارد بلکه باید امکانات در نگاهی عادلانه و براساس ظرفیت‌های هر شهرستان توزیع و اختصاص یابد و انتظار مجموعه سازمان نیز توجه به ظرفیت‌های درونی هر شهرستان و توزیع امکانات است.

معاون توسعه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به نیروهای توانمند در مجموعه میراث‌فرهنگی استان مرکزی بر استفاده از این ظرفیت تأکید کرد و گفت: طی ابلاغ اخیر از سوی سازمان تصمیم بر ایجاد اتاق فکر گرفته شده است تا ماحصل این اتاق‌های فکر به ستاد در سازمان جهت اتخاذ تصمیمات درست منتقل شود، مسلماً استان نسبت به جزئیات و ظرافت‌های کار تمرکز و اطلاع بیشتری دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود هم‌چنین نظام انتقادات و پیشنهادات و اتاق فکر نیز در میراث فرهنگی استان شکل گیرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر فروش محصولات صنایع‌دستی از رایزنی با یکی از بانک‌ها جهت عقد تفاهم‌نامه در روز گذشته خبر داد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه امکان اختصاص تسهیلات مناسب با نرخ سود پایین برای صنایع‌دستی فراهم خواهد شد که به کارگاه‌ها و کارآفرینان تعلق خواهد گرفت هم‌چنین در گام بعد به بازارچه‌های فروش محصولات صنایع‌دستی تسری خواهد یافت تا فروش رونق گیرد.

خیاطیان یکی از عوامل و موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران را بوروکراسی اداری دانست و گفت: این مانع را می‌توان با استفاده از ظرفیت فناوری برطرف کرد، چون از مزیت‌های فناوری کاهش بوروکراسی، افزایش شفافیت در کارها و کاهش رانت و سلامت اداری است و لازم است که به‌عنوان امری جدی در استان دنبال شود و سازمان نیز فناوری و نرم‌افزارهای تولیدی را در اختیار استان‌ها قرار خواهد داد.

وی در خصوص وضعیت پرسنلی این سازمان در کشور یادآور شد: تلاش بر این است که معوقات پرسنلی برای رفع دغدغه‌ها در نخستین فرصت پرداخت شود هم‌چنین در این راستا لازم است که استان مرکزی در حوزه معیشت کارکنان اداره‌کل را همراهی کند چون بحث حقوق و مزایا در سازمان ضعیف دیده شده که امید است در بودجه ٩٨ ویژه دیده شود هم‌چنین وضعیت قراردادی پرسنل به مسأله‌ای کشوری بدل شده است و در حال تلاش رفع این موضوع هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان