//
کدخبر: ۱۳۱۲۸ //

تصویری از معبد عشاق در حال مرمّت

یک مسئول میراث‌فرهنگی از مرمت و سامان‌دهی «معبد عشاق» سیریک خبر داد.

به گزارش فرتاک نیوز،

اشکان مختاری با اعلام این مطلب اظهار داشت: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این پروژه بالغ بر 500 میلیون ریال است.

معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان افزود: سامان‌دهی، بازسازی دیواره‌های فروریخته ضلع جنوبی و شرقی، تعمیر و مرمت گنبد و پاک‌سازی محوطه بنا از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.

«معبد عشاق» بازمانده از دوره صفوی است و در شهرستان سیریک، شهر گروگ، واقع شده و با شماره 20531 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1395/12/15/13951215160723991101830510.jpg

 

درباره این بنای افسانه ای نقل می‌شود که حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می‌شوند. این واقعه به مرگ آنها ختم می‌شود. سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتر سوار کرده و به سوی مقصد نامعلومی حرکت می دهند.

شتر، جسد عشاق را در مکانی بر زمین می‌گذارد که بعدها اقوام آن دو، بنای یادبودی در آنجا می‌سازند. چون این منطقه آب نداشته ولی شتران زیادی داشته، در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کردند.

این بنا امروزه یک آرامستان به همراه یک ساختمان ویرانه ای در یک آبادی است که به نام معبد عشاق نامیده می‌شود که اکنون جز باد و باران و آب و خاک بندی مردم بیابان آثار کمی از آن بر جای نمانده است. آرامگاهی با تاریخ مکتوب بیش از 200 تا 400 سال که از زمان‌های طولانی گذر کرده است. مورد تهاجم باد و باران واقع شده است و آرامگاه میر محمد سالار تاج الدین و بی بی سعده (حریره) که اثری از آن به جای نمانده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان