//
کدخبر: ۱۱۲۷۷۰ //

مهلت صدور کارت ملی هوشمند تمدید نمی‌شود

حمید درخشان نیا در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال تمدید دوباره مهلت صدور کارت ملی هوشمند گفت: در حال حاضر حدود 80 تا 85 درصد ایرانیان برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کرده‌اند و این رقم تا پایان سال به 90 درصد نیز خواهد رسید، پس نیازی به تمدید این مهلت نیست.

 مهلت صدور کارت ملی هوشمند تمدید نمی‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: به علت کاربردهای خاصی که شناسنامه اکنون دارد، برنامه خاصی برای حذف آن وجود ندارد.

حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند اظهار کرد: طرح تعویض کارت‌های ملی از سال 94 شتاب گرفت و در حال حاضر بیش از 45 میلیون و 500 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند پیش ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از 45 میلیون نفر ثبت نام خود را تکمیل و حدود 41 میلیون و 500 هزار نفر نیز کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: اگر قول‌های سازمان برنامه و بودجه در خصوص تخصیص اعتبارات محقق شود، تا پایان امسال برای همه ایرانیان کارت ملی هوشمند صادر می‌شود و این پروژه رسما پایان می‌یابد.

درخشان نیا با تاکید بر اینکه دریافت کارت ملی هوشمند برای همه افراد بالای 15 سال الزامی است، گفت: پیش از این قرار بود تا پایان سال 96 پروژه صدور کارت ملی هوشمند تکمیل شود، اما به لحاظ هجوم یکباره مردم در سه ماه پایانی سال 96 برای درخواست کارت ملی هوشمند، این طرح با موافقت مراجع ذیصلاح و دولت یک سال دیگر نیز تمدید شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این باره افزود: در سه ماه پایانی سال 96، بیش از 11 میلیون نفر برای صدور کارت ملی هوشمند درخواست خود را ثبت کردند که به لحاظ حجم بالای ورودی درخواست‌ها مشکلاتی برای نرم افزار و سامانه این بخش به وجود آمد و فرآیند پاسخگویی به درخواست‌ها را اندکی با مشکل مواجه کرد که به سرعت مشکل رفع شد و در حال حاضر نیز این سامانه بدون تعلل در حال سرویس دهی به متقاضیان است و امنیت بالایی دارد.

مهلت صدور کارت ملی هوشمند تمدید نمی‌شود

حمید درخشان نیا در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال تمدید دوباره مهلت صدور کارت ملی هوشمند گفت: در حال حاضر حدود 80 تا 85 درصد ایرانیان برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کرده‌اند و این رقم تا پایان سال به 90 درصد نیز خواهد رسید، پس نیازی به تمدید این مهلت نیست، اما با این وجود ممکن است برخی افراد مراجعه نکنند که با توجه به پایان مهلت ثبت نام این افراد قطعا برای انجام بسیاری از امور اداری خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی در خصوص اعتبار کارت‌های ملی قدیمی نیز گفت: به طور حتم با بهره برداری سراسری از کارت‌های ملی هوشمند، اسناد قبلی از درجه اعتبار ساقط می‌شوند و اشخاص فاقد کارت ملی هوشمند، در مراکزی مانند بانک‌ها، دستگاه قضایی و اماکنی که نیاز به احراز هویت دارند با مشکل مواجه خواهند شد.

درخشان نیا در خصوص چگونگی استفاده از مزایای کارت ملی هوشمند گفت: پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور همه اطلاعات 115 میلیون ایرانی اعم از فوتی‌ها و زنده‌ها را از سال 1297 در خود دارد و همه این اطلاعات به صورت برخط در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است تا استعلام هویت ایرانیان و انجام امور اداری و دولتی تسهیل شود.

رئیس سازمان ثبت احوال در پاسخ به سئوالی درباره اعتبار کارت‌های ملی هوشمند جدید گفت: این کارت‌ها 7 سال اعتبار دارند و حدود 62 میلیون نفر که دارنده کارت ملی هوشمند هستند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی از این کارت‌ها استفاده کنند.

وی افزود: در صورت مفقود شدن و یا تخریب کارت ملی هوشمند با مراجعه و درخواست متقاضی کارت جدید صادر می‌شود و مانند شناسنامه المثنی، دیگر صدور المثنی برای کارت‌های ملی هوشمند مفقود شده مفهومی ندارد.

کاربرد شناسنامه‌ها همچنان منحصر بفرد است

درخشان نیا درباره وضعیت شناسنامه‌ها و تعویض این اسناد هویتی گفت: شناسنامه‌ها همچنان کاربرد خاص خود را دارند و عملکرد این اسناد منحصر بفرد است، زیرا در رویدادهای خاص مانند شرکت در انتخابات و ثبت ازدواج و طلاق و همچنین ذکر نام فرزندان همچنان کاربرد خاص دارند و از اسناد اصلی هویت به شمار می‌روند.

وی گفت: هر چند کارت ملی هوشمند همه اطلاعات افراد را دارد، اما به دلیل درج اطلاعات خانواده‌ها در شناسنامه‌ها، از منظر نمادین همچنان در دنیا مورد تائید و استفاده هستند، لذا هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص صدور یا عدم صدور شناسنامه به بررسی‌های کارشناسانه و تصویب مجلس نیاز دارد.

حمید درخشان نیا تصریح کرد: تعویض شناسنامه به هیچ وجه الزامی نیست، اما اگر افراد تمایل به دریافت شناسنامه هوشمند و جدید داشته باشند، دفاتر پیشخوان و مراکز ثبت احوال آمادگی لازم برای صدور شناسنامه جدید را دارند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص موازی کاری خدمات کارت ملی هوشمند و شناسنامه گفت: اطلاعات شناسنامه بیشتر در خصوص اقدام سببی و نسبی افراد است و کارت ملی هوشمند فاقد این اطلاعات است، چنانچه این اطلاعات نیز به کارت‌های ملی اضافه شود، می‌توان گفت که موازی کاری وجود دارد، اما تا وقتی که این اطلاعات به کارت ملی هوشمند منتقل نشود، وجود شناسنامه و ادامه صدور آن برای افراد ضروری است.

درخشان نیا تاکید کرد: حذف فرآیند صدور شناسنامه برای افراد نیز مستلزم پیشنهاد ثبت احوال و مصوبه مجلس است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه اسناد هویتی و تابعیتی با هم متفاوت هستند، گفت: طبق قانون، دولت موظف است برای همه ایرانیان اسناد هویتی مانند شناسنامه صادر کند، اما برای اتباع خارجی ساکن در ایران باید اسناد تابعیتی صادر شود و صدور شناسنامه برای این افراد منع قانونی دارد.

تعداد افراد بی شناسنامه بسیار اندک است

درخشان نیا درباره وجود افراد فاقد اسناد هویتی در کشور تصریح کرد: آمارهای موجود در این زمینه به هیچ وجه مستند نیستند و نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص داد، اما به طور حتم تعداد این افراد در کشور بسیار ناچیز است.

وی افزود: ممکن است در برخی از مناطق مرزی کشور برخی افراد هنوز برای دریافت شناسنامه اقدام نکرده باشند، اما به محض مراجعه و درخواست، در صورت تأیید هویت آنان شناسنامه این افراد به سرعت صادر خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: این سازمان با مراجعه به منازل افراد در دورترین مناطق کشور و دِه گردشی همه تلاش خود را برای صدور اسناد هویتی ایرانیان کرده است.

وی گفت: در این میان ممکن است برخی اتباع خارجی سال‌های طولانی در ایران زندگی کرده باشند و یا فرزندان بانوان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند، فاقد اسناد هویتی باشند که نباید این افراد در آمار ایرانیان بدون شناسنامه لحاظ شوند، زیرا صدور شناسنامه ایرانی برای این افراد نیاز به مصوبه مجلس دارد و مستلزم قانون در این زمینه است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تعداد اتباع ایرانی فاقد شناسنامه بسیار اندک است، گفت: به عنوان مثال تعداد این افراد در استان سیستان و بلوچستان 3 هزار و 200 نفر و در خراسان رضوی نیز حدود یک هزار نفر است که در صورت مراجعه و تأیید اسناد هویتی‌شان، این افراد به سرعت صاحب شناسنامه می‌شوند.

فاطمه و امیرعلی بیشترین نام برای ایرانیان

وی درخصوص فراوانی نام‌ها گفت: بیشترین نام‌ها در فرزندان دختر به ترتیب فاطمه، زهرا و حلما و در فرزندان پسر نیز به ترتیب امیرعلی، علی و محمد است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: امسال در روز دختر 2 هزار و 691 نوزاد متولد شدند که 220 نفر از آنان فاطمه و 53 نفر نیز معصومه نام گرفتند که این اسامی بیشترین نام‌ها در روز دختر بودند.

ترکیب جنسی جمعیت ایرانیان متناسب است

درخشان نیا همچنین در خصوص ترکیب جنستی جمعیت ایران گفت: میزان تولد پسران در ایران بیشتر از دختران است.

وی در توضیح ترکیب جمعیتی و تناسب دختران و پسران گفت: بر اساس آمارها به ازای تولد 106 پسر،  100 دختر متولد می‌شود،اما به دلیل وقوع بیشتر حوادث برای پسران، شمار مرگ و میر بر اثر حوادث در پسران بیشتر از دختران است. این ترکیب جمعیتی در نهایت مساوی خواهد شد و می‌توان گفت هیچ یکی از جنسیت‌ها از نظر تعداد بر دیگری تقدم ندارند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره میزان موالید و فوتی‌های کشور گفت: در سال 96 یک میلیون و 487 هزار و 913 نفر متولد شده‌اند و همچنین در همین سال، 376 هزار و 731 نفر فوت کردند.

درخشان نیا در خصوص آمار جمعیتی امسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 455 هزار و 660 نفر متولد و 19 هزار و 962 نفر نیز فوت شده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۷۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان