//
کدخبر: ۱۸۸۸۷۱ //

دردسری تازه؛هفتاد و پنج درصدی ها می روند!

کاهش ارزش پول ملی بعد از بحران در بازارهای مختلف حالا کیفیت لیگ برتر را به شکل جدی تهدید می کند.

دردسری تازه؛هفتاد و پنج درصدی ها می روند!
به گزارش فرتاک نیوز،

مهرداد محمدی بازیکن تیم فوتبال سپاهان با قراردادی که شاید خالص دریافتی آن کمتر از 100 هزار دلار باشد، راهی لیگ پرتغال و تیمی متوسط در این لیگ شد تا یکی از بازیکنان با کیفیت و نه ملی پوش فوتبال ایران، لیگ برتر را ترک کند.

پذیرش پیشنهادی با این عدد در دو سال گذشته به شوخی بیشتر شبیه بود اما حالا با توجه به تغییر ارزش پول ملی و البته لاغرتر شدن بودجه تیم های فوتبال، یک تهدید جدی به شمار می رود.

سال گذشته بود که با کاهش ارزش پول ملی شاهد لژیونر شدن برخی از بازیکنان درجه دوم لیگ برتر(بازیکنان با کیفیت بالا اما به دور از تیم ملی) به لیگ های درجه دوم و سوم اروپا بودیم؛ انتقال به لیگ های لهستان و اسلواکی و بلژیک و از این دست که تنها توجیه اقتصادی به دلیل کاهش ارزش پول ملی داشت و حالا به نظر می رسد این موضوع می تواند یک رویه عادی برای فوتبال ایران شود.

همانگونه که در ابتدای امسال بازار پیاز به دلیل تفاوت قیمت داخل و خارج و سر ریز شدن تولیدات داخل به کشورهای همسایه دچار التهابی قابل پیش بینی شد و البته این التهاب به سراغ بازارهای دیگر مانند خشکبار و سوخت نیز رفت، لیگ برتر فوتبال نیز چنین وضعیتی را تجربه خواهد کرد.

 

هفتاد و پنج درصدی ها می روند!

ستاره هایی که سال های گذشته با قراردادی بیش از یک میلیارد در ایران می ماندند و رقمی نزدیک به 400 هزار دلار دریافتی داشتند، حالا برای دریافت همین رقم نیاز به قراردادی حداقل 5 میلیاردی دارند که از توان تیم های لیگ برتری خارج است؛ همین موضوع باعث شده تا مهرداد محمدی با انگیزه پیشرفت و درآمد مالی پیشنهاد لیگ پرتغال را بپذیرد و البته بازیکنان دیگری این روزها احتمالا با آغوش باز به استقبال پیشنهاد لیگ های شرق اروپا، کشورهای درجه دوم خلیج فارس مانند کویت و عمان و یا حتی ترکیه و آذربایجان خواهند رفت. اتفاقی که مشابه آن در نیم فصل برای بازیکنانی مانند میلاد نوری و فرزاد حاتمی نیز رخ داد و این دو بازیکن برای انعقاد قرارداد به لیگ سطح پایینی مانند عراق مراجعه کردند.

 

کیفیت پایین لیگ، باشگاه ها بی بهره

نکته غم انگیز این اتفاق اما پایین آمدن قطعی کیفیت لیگ است. بازیکنان معمولی لیگ حالا مشتریانی دست به نقد در کشورهای مختلف دارند و سفر به این کشورها برای بازیکنان دستاوردهای زیادی خواهد داشت.

نکته غم انگیزتر اما انفعال باشگاه ها خواهد بود؛ اکثریت بازیکنان لیگ برتری قراردادهای یک یا دوساله با باشگاه خود دارند و کمتر باشگاهی می تواند از این راه درآمدزایی کند. اتفاقی که البته استقلالی ها فعلا به خوبی آن را آغاز کردند اما سپاهان هیچ دریافتی بابت انتقال ستاره خود به پرتغال نخواهد داشت.

لیگ کم ستاره فوتبال ایران در سال آینده قطعا کم ستاره و بی کیفیت تر خواهد شد و این موضوع در کنار حاشیه های آزار دهنده، مشکلات درآمدزایی و دیگر مسائل می تواند به تدریج باعث قهر معدود اسپانسرهای باقی مانده و بخش خصوصی از فوتبال شود. اتفاقی که شروع یک دومینو برای ضعیف شدن فوتبال ایران خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۸۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان