//
کدخبر: ۱۸۵۹۶۸ //

واکاوی علت ناکامی سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس و استقلال از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و شانسی برای صعود به مرحله حذفی و رفتن روی سکو ندارند.

واکاوی علت ناکامی سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا
به گزارش فرتاک نیوز،

پرسپولیس و استقلال فصل گذشته به مرحله حذفی بازی‌ها صعود کرده بودند و پرسپولیس تا بازی پایانی پیش رفته بود. 

ناسازگاری با فشردگی رقابت‌ها 

از شروع بازی‌ها هر دو تیم به خصوص پرسپولیس فشردگی بازی‌ها را بهانه کردند. نه اینکه بازی‌ها فشرده نبوده باشد، اما در همه جای دنیا تیم‌ها به جای اعتراض خود را با فشردگی بازی‌ها وفق می‌دهند. 

بدنسازی نامناسب 

این شاید در مورد پرسپولیس صدق نکند، اما در مورد استقلال صادق است. نکته‌ای که مورد اشاره چند بازیکن باتجربه استقلال از جمله پژمان منتظری و وریا غفوری بوده است. 

بی‌انگیزگی 

در بازی پاختاکور - پرسپولیس که برای تیم پرسپولیس حکم مرگ و زندگی را داشت شاگردان برانکو مثل همیشه شور و حال نداشتند و به نوعی بی‌انگیزه فوتبال می‌کردند. این بی‌انگیزگی شاید به دلیل خستگی بازیکنان تیم بود. 

شناخت دقیق‌تر رقبا از پرسپولیس 

این فصل تیم‌ها با شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به تیم پرسپولیس به میدان می‌آمدند، چون پرسپولیس فصل گذشته نایب‌قهرمان بازی‌ها شده بود و همه تیم‌ها به شناخت کافی از تیم برانکو رسیده بودند. 

بی‌تجربگی 

استقلال بعد از باز کردن دروازه تیم الدحیل باید بازی را اداره می‌کرد، اما هم بازیکنان و هم کادر فنی بیش از اندازه غرق در شادی شدند به طوری که تیم تمرکز خود را از دست داد و خیلی سریع گل خورد. استقلال اگر یک کادر باتجربه داشت، مربیان به کنار زمین می‌آمدند و به بازیکنان تشر می‌زدند که مراقب باشید هر چند که عامل اصلی حذف استقلال در آسیا نتایج زمان شفر بود. 

اشتباهات داوری 

در برخی از بازی‌ها اشتباهات داوری به ضرر تیم استقلال و پرسپولیس بود. به خصوص که این فصل پرسپولیس از اشتباهات داوری در لیگ قهرمانان آسیا لطمات شدید و جبران‌ناپذیری دید، حتی در بازی با پاختاکور. 

از دست دادن مهره‌های کلیدی 

هر دو تیم در ابتدای فصل چند مهره کلیدی خود را از دست دادند، به خصوص استقلال. فصل گذشته خیلی از گل‌های حساس استقلال را تیام به ثمر رساند که این فصل جایی در ترکیب تیم نداشت. مهره‌های جدید هم نتوانستند جانشین خوبی برای بازیکنان جدا شده باشند. 

ضعف امکانات در قیاس با حریفان خارجی 

خیلی از تیم‌ها برای بازی با استقلال و پرسپولیس با هواپیمای اختصاصی و پرواز چارتر به ایران می‌آمدند، اما هر دو تیم ایرانی سعی در استفاده از پرواز‌های اکونومی یا همان اقتصادی داشتند. امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در خیلی از سطوح قابل قیاس نیست و نمی‌شود خیلی از این‌ها را نادیده گرفت. 

مشکلات مالی و مدیریتی 

این فصل هم هر دو تیم با چالش مالی مواجه بودند، تا جایی که در برهه‌ای صحبت از فسخ قرارداد برانکو به میان آمد به این دلیل که بیش از ۶ ماه پول نگرفته بود و می‌توانست قرارداد خود را یک طرفه فسخ کند.

کارشناسان استقلال و پرسپولیس پاسخ می‌دهند

عامل اصلی حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا چه بود؟

* به فاصله یک هفته به پایان مرحله اول رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دو تیم پرسپولیس و استقلال، نمایندگان کشور مان از گردونه این رقابت‌ها حذف شدند و یک ناکامی بزرگ برای فوتبال کشورمان رقم زدند. اینکه چه دلایلی باعث حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان شد، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و بازیکنان قدیمی سرخابی مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.

بهنام ابوالقاسم‌پور: من دلیلش را خستگی می‌دانم

مهاجم اسبق پرسپولیس، در این خصوص گفت: من دلیل ناکامی پرسپولیس در آسیا را خستگی بازیکنان و درگیر بودن آن‌ها با ۳ جام می‌دانم. به هر حال پرسپولیس فصل گذشته هم تا فینال آسیا رسید و در لیگ هم برای قهرمانی بسیار خوب جنگید و جام گرفت. حالا هم شرایط سخت‌تر شده و پرسپولیس در لیگ برتر شانس اول قهرمانی است و در جام حذفی هم همین وضعیت را دارد. طبیعی است در آسیا دچار خستگی شود و بازیکنان نتوانند توان کافی از خود نشان دهند. فوتبالیست‌های ایرانی تحمل این همه فشار را ندارند.

سیروس دین‌محمدی: تغییرات فنی کمکی به استقلال نکرد

هافبک اسبق استقلال به ما گفت: من فکر می‌کنم تغییراتی که در استقلال ایجاد شد، کمکی به تیم نکرد و آبی‌پوشان هم لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده‌اند و هم قهرمانی در لیگ برتر را و یکی از دلایل اصلی این مشکلات بروز مسائل حاشیه‌ای در تیم است که نتوانستند آن را جمع و جور کنند. من معتقدم استقلال باید یک مربی بزرگ خارجی بیاورد که از لحاظ فنی شرایطی بالاتر از شفر داشته باشد. تیم باید تقویت شود و اگر این اتفاق نیفتد فصل بعد هم در آسیا و هم در لیگ این نتایج تکرار خواهد شد.

محمد نوازی: وجود بازیکنانی که در اندازه‌های استقلال نیستند

مدافع اسبق استقلال، در این خصوص گفت: من معتقدم یکسری از بازیکنان استقلال در اندازه‌های این تیم نیستند و حضورشان در ترکیب باعث می‌شود تیم ضعیف شود. همین شد که هم در آسیا و هم در لیگ برتر دچار مشکلات فنی شدیم. میل به بردن در تیم کمتر دیده می‌شود. باید تیم را برای فصل بعد از نو ساخت. وقتی بازیکنی مثل باقری را بیرون می‌گذارند و برخی بی‌انگیزه‌ها بازی می‌کنند حاصلش همین نتایج می‌شود. من می‌گویم بعضی‌ها در حد و اندازه‌های استقلال نیستند.

بهزاد داداش‌زاده: نه برنامه‌ریزی آسیایی داشتیم، نه تمرکز

هافبک اسبق پرسپولیس، در این خصوص گفت: من دلیل ناکامی این تیم را در آسیا فشردگی بازی‌ها و عدم تمرکز پرسپولیس در مسابقات آسیایی می‌دانم. تیم‌های آسیایی به خوبی از سبک بازی پرسپولیس شناخت پیدا کرده بودند. شروع خوبی هم در آسیا نداشتیم در عوض تیمی، چون پاختاکور هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت سد راه پرسپولیس شد و به هدف خودش هم رسید. باشگاه‌های ایرانی برای موفقیت در بازی‌های بین المللی نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارند و با کار‌های گلخانه‌ای نمی‌شود نتیجه گرفت.

غلامرضا فتح‌آبادی: دلیلش بی‌پولی و نداشتن برنامه اصولی است

مهاجم اسبق سرخابی‌ها در دهه ۶۰، به خبرورزشی گفت: واقعاً از اینکه پرسپولیس و استقلال نتوانستند از گروه خودشان بالا بروند، ناراحت شدم. مثل روز مشخص است که چرا این ناکامی‌ها در فوتبال ما ثبت شد. بی‌پولی سرخابی‌ها در جذب مهره‌های بین‌المللی کارآمد و عدم برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت برای رسیدن به اهداف بزرگ، دلیل اصلی این اتفاقات بود. ما برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و فقط به صورت مقطعی پیش می‌رویم. تا وقتی ساختار باشگاه‌های ما حرفه‌ای نشود، موفق نخواهیم شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۹۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان