//
کدخبر: ۴۲۸۹۱۴ //
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به کمک پرستاران آمد| تشخیص درد با این ابزار هوش مصنوعی

در حال حاضر در علوم پزشکی از روش‌های حدودی و ذهنی برای تخمین و ارزیابی میزان درد بیمار استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی به کمک پرستاران آمد| تشخیص درد با این ابزار هوش مصنوعی
به گزارش فرتاک نیوز،

در حال حاضر در علوم پزشکی از روش‌های حدودی و ذهنی برای تخمین و ارزیابی میزان درد بیمار استفاده می‌شود. در این روش‌ها معمولا از مقیاس آنالوگ بصری (VAS) و ابزار مشاهده درد CPOT)) کمک می‌گیرند تا پزشک با بررسی حالت چهره، حرکت بدن، تنش‌های عضلانی و گزارشات خود بیمار بتواند میزان درد را تخمین بزند؛ اما تحول جدیدی در راه است!

AI در خدمت پزشکی

 در نشست ANESTHESIOLOGY 2023  یافته‌هایی ارائه شد که نشان می‌دهند هوش مصنوعی می‌تواند برای تخمین میزان درد بیماران توسعه پیدا کند. سیستم تشخیص درد خودکار از دو شکل هوش مصنوعی یعنی بینایی کامپیوتری و یادگیری عمیق کمک می‌گیرد تا بتواند با تحلیل داده‌ها میزان درد بیمار را تخمین بزند.

محققان هوش مصنوعی برای این کار ۱۴۳۲۹۳ تصویر مختلف از صورت ۶۹ بیمار را در زمان تحمل درد و حالت عادی ثبت کرده‌اند. سپس با ارائه تصاویر خام به هوش مصنوعی و ثبت این که آیا آن تصویر  خاص نشان دهنده درد است یا خیر به این سیستم تشخیص وضعیت درد را آموزش داده‌اند تا بتواند الگوها را بازشناسی کند. این مدل هوش مصنوعی برای تشخیص درد بیشتر روی نواحی خاصی از صورت مثل ابروها، لب‌ها و بینی تمرکز می‌کند و از طریق آن‌ها به ارزیابی میزان درد می‌پردازد.

سیستم تشخیص درد خودکار با هوش مصنوعی در راستی‌آزمایی خود عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. طبق پژوهش‌ها این سیستم تا ۶۶ درصد با سیستم ارزیابی درد VAS و تا ۸۸ درصد با سیستم CPOT هماهنگ است و این میزان قابل قبولی برای یک ابزار جانبی به حساب می‌آید.

هوش مصنوعی با این ابزار تشخیص درد به کمک پرستاران می‌آید

 

فایده وهدف

ابزار‌های ارزیابی دردی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقت بالایی ندارند و ممکن است تحت تاثیر سوگیری‌های نژادی و فرهنگی قرار گیرند. این موضوع مشکلات عظیمی در مراقبت‌های پزشکی به‌ویژه پس از عمل‌های جراحی سنگین ایجاد می‌کند. وجود یک مدل هوش مصنوعی که بتواند بی‌طرفانه و بدون این که تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای قرار بگیرد، میزان درد را بسنجد، می‌تواند تا حد زیادی در موارد اورژانسی کمک‌کننده باشد. علاوه بر این تشخیص زودهنگام درد اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا در عدم ایجاد درد‌های مزمن و طولانی‌مدت و بروز اضطراب و افسردگی پس از بیماری موثر است.

اگر این یافته‌ها تایید شوند، این فناوری جدید می‌تواند در مراقبت از بیماران به‌عنوان دستیاری برای پزشکان عمل کند. برای مثال از این مدل می‌توان در اتاق‌های ریکاوری پس از جراحی استفاده کرد تا میزان درد بیمار حتی زمانی که بی‌هوش است، ارزیابی شود و در صورت لزوم اقدامات لازم توسط تیم پزشکی انجام شود. این موضوع با سبک‎‌تر کردن وظایف پزشکان و پرستاران، به ارتقای سطح خدمات پزشکی کمک می‌کند و در حفظ ملاحظات حریم شخصی بیمار نیز موثر است.

جمع‌بندی

در نشست سال ۲۰۲۳ در ایالت سانفرانسیسکو آمریکا، یافته‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد هوش مصنوعی به زودی می‌تواند میزان درد بیماران را قبل، حین و پس از جراحی ارزیابی کند و به عنوان دستیاری برای پزشکان و پرستان در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در توسعه این سیستم از دو نوع هوش مصنوعی استفاده شده است و هدف غایی از طراحی آن کمک به مراقبت های پزشکی از بیماران است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۹۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان