//
کدخبر: ۴۰۳۸۱۶ //
انجیل 1500 ساله

کشف متن ۱۵۰۰ ساله انجیل با استفاده از اشعه ماوراء بنفش

این کشف دریچه‌ای منحصر به فرد به روی درک مراحل اولیه تکامل ترجمه‌های کتاب مقدس باز می‌کند

کشف متن 1500 ساله انجیل با استفاده از اشعه ماوراء بنفش
به گزارش فرتاک نیوز،

پژوهشگران اخیرا موفق شدند با استفاده از اشعه ماوراء بنفش متنی مخفی در یک نسخه دست‌نویس کتاب مقدس مسیحیان و یهودیان که به مدت 1500 سال در زیر بخشی که قبلاً کشف شده بود باقی مانده و بدین ترتیب از دید محققان پنهان مانده بود را کشف کنند.

این متن مخفی در سوره دوازدهم کتاب متی در یک نسخه بیش از 1500 ساله کتاب مقدس کشف شده است. این نسخه کتاب مقدس از اولین ترجمه‌های اناجیل به زبان سُریانی است که اولین بار در قرن سوم ترجمه شدند و در قرن ششم مورد نسخه‌برداری قرار گرفتند.

محققان از روش تصویربرداری ماوراء بنفش استفاده کردند تا متن مخفی که به صورت «پالیمپسِست» زیر سه لایه دیگر از کتابت مخفی شده بود را مشاهده کنند. پالیمپسست گونه‌ای از کتابت قرون وسطایی است. از آنجایی که در آن دوران کاغذ کمیاب بود، کاتبان معمولا نوشته‌های نسخه‌های قدیمی را می‌تراشیدند و از نو روی کاغذ می‌نوشتند. اما اثرات نوشتارهای قدیمی کمابیش قابل مشاهده است.

ترجمه یونانی اصلی آیه اول سوره دوازدهم انجیل متی می‌گوید: «در آن زمان مسیح در روز سبت از مزارع غلات عبور کرد، و شاگردانش گرسنه شدند و شروع به چیدن خوشه‌های غلات کردند و آنها را خوردند.» ترجمه سریانی جدیدالکشف می‌گوید: «مشغول چیدن خوشه‌ها، مالیدن آنها در دستان‌شان و خوردن‌شان شدند».

کشف جدید در این نسخه خطی به محققان کمک می‌کند تا ترجمه‌های سریانی باستانی را بهتر بفهمند. به گفته دانشمندان، این کشف «دریچه‌ای منحصر به فرد» به روی درک مراحل اولیه تکامل ترجمه‌های کتاب مقدس باز می‌کند، و تفاوت‌های ترجمه‌های اولیه با ترجمه‌های جدیدتر را نشان می‌دهد.

کشف اخیر همچنان نشان می‌دهد که فناوری‌های دیجیتال مدرن می‌توانند نقش مهمی در بررسی پدیده‌های باستانی و قرون وسطایی علوم انسانی و مذهبی و درک بهتر آنها ایفا کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۸۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان