//
کدخبر: ۲۹۴۴۱۸ //

کاربردی شدن فناوری هوش مصنوعی در موسیقی

گروه استارتاپی بیژن نوروز استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی را در دستور کار خود قرار دادند تا با این فناوری گامی در جهت رفع چالش‌ها و پیچیدگی‌های این فناوری در توسعه موسیقی علمی بردارند.

کاربردی شدن فناوری هوش مصنوعی در موسیقی

بیژن نوروز مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه همه بر این باور هستند که صنعت موسیقی به‌آرامی پیش می‌رود، گفت: به باور من وقتی پای فناوری‌ها و تمایل مشتریان به سبب محبوبیت و همگانی بودن آن در میان باشد، صنعت موسیقی مانند یک قناری می‌ماند که در معدن زغال‌سنگ باشد.

وی ادامه داد: با اختراع اینترنت،‌ صنعت موسیقی یکی از نخستین صنایعی بود که  به سبب توزیع آنلاین موسیقی دچار آسیب شد، ولی می‌توان از طریق به اشتراک گذاشتن فایل‌ها، دانلود آنلاین، اپلیکیشن‌های موسیقی و پلتفرم‌های محتوای تولیدی کاربران و مواردی از این دست به هر موسیقی که بخواهیم دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش فرتاک نیوز،نوروز با تاکید بر اینکه موسیقی همواره در معرض آسیب بوده‌ است و این ماجرا همچنان تا به امروز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: بااین‌حال، هر بار که صنعت موسیقی برای ایجاد تجربه‌ای بهتر در ذهن مصرف‌کنندگان، قادر به تحسین و تصدیق یک فناوری جدید بوده، کار خود را به بهترین شکل انجام داده است. برای مثال در اواخر دهه‌ ۱۹۹۰، بیشتر شرکت‌های پخش موسیقی برای بقای دنیای سی‌دی‌ها،‌ از در دسترس گذاشتن محتوای خود به‌صورت آنلاین خودداری کردند.

این محقق حوزه موسیقی علمی اظهار کرد: متأسفانه آمار نشان می‌دهد که به اشتراک‌گذاری غیرقانونی فایل‌ها بسیار در بین همگان محبوبیت دارد، زیرا از این طریق کاربران غیر قانونی، انتخاب‌های نامحدود و دسترسی‌های بیشتری دارند و از سوی دیگر صنعت موسیقی در تلاش خود در جهت متوقف کردن این جریان چندان موفق عمل نکرده است.

نوروز یادآور شد: گاهی نگاه اجمالی به گذشته‌ این صنعت در رابطه با موسیقی و هوش مصنوعی می‌اندازم و مشاهده می‌کنم همه‌ این‌ها اعضای یک پیکر هستند. صنعت موسیقی همواره به تکامل خود ادامه می‌دهد و در این راستا لازم است که خود را با عادات و نیازهای مشتریان خود وفق دهد.

مجری طرح با بیان اینکه امروزه عادات مصرفی شنوندگان به طرز چشمگیری تغییر کرده و این تغییرات همچنان ادامه دارد، یادآور شد: در مورد رادیو، می‌بینیم که مردم به همان نسبت به رادیو گوش می‌کنند اما بخش قابل‌توجهی از مردم، علاوه بر رادیو به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی نیز توجه دارند، ولی زمانی که مردم همزمان با گوش دادن به موسیقی، به کارهای روزمره‌ خود می‌رسند، به ‌سختی می‌توان توجه آنها را به محتوای موسیقی جلب کرد؛ از این رو محتوای تولید شده به ‌جای آنکه اقتصاد مصرفی باشد، اقتصاد تعاملی است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است که تمامی عوامل موثر در سرویس‌های پخش آنلاین در کنار هم باشد تا تبدیل موسیقی به متن تجربه شود، گفت: بر این اساس من در تلاش هستم نقاط ارزشمند استارتاپ‌های نوظهور را به هم متصل و فناوری‌های پیشرفته را به راه‌حل‌های این حوزه تبدیل ‌کنم. فناوری به‌خودی‌خود بلااستفاده است، اما وقتی راه‌حلی ارائه می‌کند،‌ الگوی کلی جدیدی در جامعه خلق می‌کند.

نوروز این روش را زمینه‌ای برای خلق مزیت، فرصت، مشاغل جدید و مدل‌های نو دانست و ادامه داد: این‌ها همان چیزهایی هستند که سعی دارم در کمپانی موسیقی جهانی بیژن نوروز بر عهده بگیرم. علاوه بر این به دنبال ایجاد پلی ارتباطی با دیگر اکوسیستم‌های فناوری‌های موسیقی مانند آن‌هایی که در آینده هستند و فناوری‌های موسیقی‌ نوظهور(FEMT) و موسیقی‌های آینده و نوظهور (FEM) و کار با بخش خیریه موسیقی هستم.

این محقق استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی را از اقدامات دانشی جدید این کمپانی نام برد و خاطر نشان کرد: علت توجه من به موسیقی هوش مصنوعی "تک‌ وجهی و چند وجهی بودن این فناوری" بوده است. چگونگی عملکرد آن اصولی بسیار شنیدنی دارد، اما با دیدن دورنمای مشکلات متعددی که در برنامه‌های مختلف پشت سر می‌گذارد، به جذابیت آن پی می‌بریم.

وی تاکید کرد: در این مسیر بسیار علاقه‌مندم مشکلات توسعه هوش مصنوعی در موسیقی را دریابم و در ادامه بدانم که موسیقی هوش مصنوعی چگونه به رفع این مشکلات می‌پردازد.

نوروز اضافه کرد: علاوه بر مسرت حاصل از فناوری، کار تیمی بسیار خوشایند است. آن‌ها علاوه بر داشتن فناوری بدعت‌آمیز به‌تنهایی، شجاع و متفکر نیز هستند و دنبال حل تعدادی از مسائلی هستند که صنعت هم‌اکنون با آن مواجه است.

به گفته وی، این تیم‌های نوآور به مردم قدرت بازی با موسیقی را می‌دهند؛ یعنی تبدیل موسیقی به متن،‌ ارائه‌ تجربیات شخصی، انتقال موسیقی از حالت ایستا به پویا و ایجاد دموکراسی در موسیقی. فناوری آن‌ها آینده موسیقی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۴۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان