//
کدخبر: ۲۵۱۸۱۸ //

وعده وزارت ارتباطات برای اینترنت با کیفیت در نوروز

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف اینترنت از سوی کاربران گفت: تمامی تلاشمان این است که کیفیت اینترنت و ارتباطات را برای ایام عید نوروز بهبود دهیم.

وعده وزارت ارتباطات برای اینترنت با کیفیت در نوروز
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین فلاح جوشقانی تمهیدات وزارت ارتباطات را برای برقراری ارتباطات با کیفیت در ایام نوروز ۹۹ تشریح کرد.

وی گفت: تمامی تلاشمان این است که در ایام تعطیلات نوروز از شبکه ارتباطی کشور مراقبت کرده و هر منطقه ای که با مشکل و تراکم شبکه مواجه شد را به سرعت برطرف کنیم.

افت کیفیت اینترنت عمدی نیست

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موضوع افت عمدی کیفی اینترنت توسط اپراتورها به دلیل فعالسازی بسته های رایگان برای کاربران را رد کرد و گفت: این موضوع که این روزها در خصوص افت عمدی کیفیت اینترنت مطرح می شود کاملا غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و هیچ اپراتوری کیفیت سرویس خود را کاهش نداده است.

وی با اشاره به اینکه خود اپراتورها داوطلب به ارائه بسته اینترنت هدیه به کاربرانشان بودند، افزود: تمامی اپراتورها تلاششان این است که بهترین کیفیت را در اختیار کاربرانشان قرار دهند و در حال مدیریت شرایط هستند.

کیفیت اینترنت به روزهای قبل از کرونا نرسیده است

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه رگولاتوری به صورت مرتب در حال بررسی کیفیت ارائه خدمات است، افزود: کیفیت اینترنت در شرایط فعلی به دلیل مصرف بیش از حد کاربران تغییر کرده است و به رغم همه تلاش ها و افزایش ظرفیت صورت گرفته، اما همچنان کیفیت اینترنت به قبل از شرایط کرونایی نرسیده است.

وی گفت: این به این معنا نیست که اپراتورها کیفیت را کاهش داده اند و هیچ اپراتوری قصد آن را ندارد که یک تجربه بد در ذهن مشترک خود بگذارد. بلکه تمامی تلاش این است که شرایط مدیریت شود و به تمامی کاربران، خدماتی با کیفیت مناسب ارائه شود. اما به دلیل افزایش غیرقابل پیش بینی مصرف، شاهد بروز اختلال در برخی مواقع هستیم.

مصرف اینترنت دو برابر شد

معاون وزیر ارتباطات گفت: شاهد افزایش دو برابری مصرف حجم اینترنت کاربران شبکه ثابت خانگی هستیم و مصرف اینترنت در شبکه موبایل نیز ۴۰ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش مصرف روی کیفیت سرویس اینترنت تاثیر می گذارد.

وی گفت: بخشی از اینترنت از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت تامین شد؛ بخشی دیگر که مربوط به شبکه انتقال بود توسط ظرفیت های شرکت مخابرات ایران فراهم شد و اپراتورهای اینترنت و موبایل نیز تمامی ظرفیت‌های شبکه خود را به کار گرفته اند تا مشکلی از بابت کیفیت ایجاد نشود. هم اکنون توسعه و افزایش ظرفیت شبکه شامل رشد ۲۰ درصدی پهنای باند اینترنت بین الملل، رشد ۶۰ درصدی پهنای باند ارتباطات داخلی و نیز افزایش ۱۴۰۰ گیگابیت به ظرفیت هسته شبکه IP می شود.

فلاح جوشقانی گفت: ما در سامانه نت سنج پلاس، در حال رصد لحظه به لحظه کیفیت شبکه هستیم و قبول داریم که کیفیت اینترنت پایین آمده است. اما باید وضعیت فعلی را با حدود ۱۰ روز پیش مقایسه کنید. آن زمان متوجه می شوید که شرایط به دلیل ارتقای ظرفیت ها به شدت بهتر شده است.

شبکه به صورت شبانه روزی مدیریت می شود

رئیس رگولاتوری اضافه کرد: ما شبکه را رها نکردیم. شرایط به گونه ای نیست که مردم نتوانند سرویس دریافت کنند. باید توجه داشته باشیم که در این شرایط سخت که توصیه می شود همه در خانه بمانند همکاران ما در اپراتورها، مخابرات، شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت شبانه روزی در حال مدیریت شبکه هستند و هرچه توان داریم به کار بسته ایم تا شرایط را بهبود دهیم که مردم بتوانند در روزهای عید، سرویس بهتری دریافت کنند.

وی در مورد عدم آمادگی اپراتورها در ارتقای شبکه برای ارائه بسته هدیه اینترنت، گفت: ما قبول داریم که فعالسازی بسته رایگان اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی روی مصرف کاربران تاثیر گذاشته است. اما این کل ماجرا نیست و از زمان شروع دورکاری ها و در خانه ماندن دانشجویان و دانش آموزان، ترافیک اینترنت برای کار، آموزش و سرگرمی بالا رفت.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش چندبرابر ترافیک مصرفی شبکه های پخش فیلم (VOD ها) گفت: پیش بینی ما این است که مصرف اینترنت در ایام عید نوروز نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین برنامه ما مراقبت از شبکه است تا بتوانیم هرجا مشکل و شلوغی در شبکه بود را برطرف کنیم.

افزایش بیشتر ظرفیت، نیازمند تجهیزات است

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای افزایش ظرفیت بیشتر شبکه وجود ندارد، گفت: ظرفیت بیشتر شبکه نیاز به تجهیزات دارد. شبکه ارتباطی یک دفعه و در عرض یک ساعت قابل ارتقا نیست؛ باید توجه داشت که توسعه بیشتر از این، نیازمند تجهیزات و ظرفیت سازی است و شبکه باید آمادگی آن را داشته باشد.

فلاح جوشقانی افزود: از لحاظ فنی حتی ممکن است در بخش هایی از شبکه ظرفیتهای خالی داشته باشیم اما در برخی بخش ها نیز با شلوغی و تراکم مواجه می شویم و امکان توزیع ظرفیت در این بخش ها وجود ندارد. تمامی اینها کاملا کارشناسی است و نمی توان گفت که به همین راحتی می توان ظرفیت شبکه را ارتقا داد.

مردم در مصرف اینترنت مراعات کنند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اما ما تمام توان خود را گذاشته ایم تا کاربران در ایام عید از ارتباطات با کیفیت بهره ببرند. البته از مردم نیز می خواهیم تا قدری مدیریت شده و توزیع شده از اینترنت استفاده کرده و رعایت کنند. البته این به این معنی نیست که بگوییم از اینترنت استفاده نکنند. بلکه درخواستمان این است که در روز اول عید و در ساعات اولیه تحویل سال، قدری مراعات کنند.

وی ادامه داد: اگر همه به صورت همزمان بخواهند تماس تصویری برقرار کنند، ممکن است بار ترافیکی شبکه بالا برود و کیفیت مناسبی دریافت نکنند. البته همه سال در زمان تحویل سال این مشکل وجود داشته است. در سال های گذشته این ترافیک باید برای مکالمات مدیریت می شد و امسال پیش بینی ما این است که ترافیک بالایی روی شبکه اینترنت داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به شرایط خاص پیش آمده برای نوروز امسال و کاهش دید و بازدید در این ایام، گفت: پیش بینی می شود که کاربران به سمت استفاده از تماس تصویری بروند و ترافیک مصرف افزایش می یابد. براین اساس خواهشمان این است که مردم توزیع شده تر از اینترنت استفاده کنند.

وی افزود: یقینا اطمینان می دهیم که همه بخش ICT کشور در ایام نوروز پای کار هستند تا کیفیت اینترنت را بهبود دهند و به کمک هم از این شرایط عبور کنیم.

فلاح جوشقانی در مورد فعالسازی مجدد بسته های اینترنت رایگان از سوی اپراتورها نیز گفت: اپراتورها در این رابطه بحث مالی ندارند اما موضوع فعلی نگرانی از بابت شلوغی و تراکم شبکه است که کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۱۸۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان