//
کدخبر: ۲۲۷۴۰۴ //

ابداع الگوریتمی برای ارتقای وضوح تصاویر ثبت شده از زیر آب

اقیانوس‌شناسان یک الگوریتم کامپیوتری اصلاح رنگ طراحی کرده‌اند که رنگ واقعی مرجان‌ها، ماهی‌ها و دیگر موجودات آبزی را در عکس‌هایی که از زیر آب گرفته می‌شوند، نشان می‌دهد.

ابداع الگوریتمی برای ارتقای وضوح تصاویر ثبت شده از زیر آب
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر»، این الگوریتم که Sea-thru نام دارد پس از عکسبرداری از سوژه‌های موجود در زیرآب، به طور خودکار رنگ عکس را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا اثر شکست نور بر وضوح آن خنثی شود. عکس‌هایی که از زیر آب گرفته می‌شوند اغلب به دلیل پدیده شکست نور با ته مایه‌ای از رنگ آبی همراه هستند که وضوح و رنگ واقعی محیط و سوژه‌های عکس را پنهان می‌کند.

دریا آکایاناک (Derya Akkaynak) و تالی تربیتز (Tali Trebitz) از اقیانوس‌شناسان و متخصصین عکسبرداری در زیر آب، کار بر روی این الگوریتم را بیش از سه سال قبل آغاز کردند.

156781633

آکایناک در سال ۲۰۱۵ میلادی وقتی هنوز دانشجو بود، متوجه شد که دانشمندان در کار خود از معادلات اصلاح رنگی استفاده می‌کنند که برای استفاده در جو طراحی شده‌اند.

وی در این‌باره می‌گوید: «به محض این که این نکته را فهمیدم، فرمول یک معادله دقیق‌تر از لحاظ فیزیکی را که مختص استفاده در اقیانوس بود، ریختم. آن معادله که مدل آکایناک-تربیتز نام دارد، دستاوردی بود که در نهایت به خلق الگوریتم Sea-thru منجر شد.»

پیش‌بینی می‌شود که این الگوریتم علاوه بر از بین بردن نیاز عکاسان به حمل نورهای مصنوعی به زیر آب، راه را برای استفاده از هوش مصنوعی در آنالیز تصاویر ثبت شده از محیط آبی نیز هموار کند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۷۴۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان