//
کدخبر: ۲۲۰۶۲۴ //
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران:

طی ۲ سال گذشته ۱۸ نفر جذب «گرنت آغاز» شده‌اند

رئیس صندوق پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال ۹۸، دو پژوهشگر جذب «گرنت آغاز» شده‌اند و از زمان اجرای این طرح از سال ۹۶ نیز، پروژه ۱۶ نفر از پژوهشگران که از دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند تحت حمایت صندوق قرار گرفته است.

طی ۲ سال گذشته ۱۸ نفر جذب «گرنت آغاز» شده‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

ایمان افتخاری اظهار داشت: این صندوق در راستای انجام ماموریت خود و برای جذب و حفظ دانش آموختگان مقطع دکتری و اشتغال در مراکز علمی کشور، اعتبار پژوهشی یا همان گرنت مرداد را طراحی کرده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: یکی از برنامه‌های موفق معاونت علمی و فناوری در سال‌های گذشته، برنامه «بازگشت» معاونت بوده است که در قالب آن تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: در راستای افزایش اثر بخشی نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند، دغدغه‌های بسیاری وجود دارد تا موانع پیش روی آن‌ها برداشته شود و برنامه‌های بسیاری نیز تهیه شده است.

«گرنت آغاز» توسعه می‌یابد

رئیس صندوق پژوهشگران عنوان کرد: بسیاری از این فارغ‌التحصیلان که به کشور بازگشته‌اند، از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند. برنامه‌ای طراحی شده که در بازه زمانی سه ساله ابتدایی فعالیت در کشور، صندوق کمک‌هایی را در قالب گرنت آغاز انجام دهد که دراین گرنت حفظ تعاملات پژوهشی و سرعت بخشیدن و بالا بردن سطح کیفی پژوه‌ها مدنظر است و این برنامه در سال جدید توسعه پیدا می‌کند.

به گفته وی، اعمال این گرنت باعث رقابت شده تا بهترین پروپزال‌ها از طرف پژوهشگران ارائه و در نهایت کارآمدترین طرح پژوهشی انتخاب شود.

افتخاری در ادامه گفت: در بازه زمانی سه ساله دوم، افراد وارد فاز تشکیل گروه پژوهشی و فعالیت جمعی می‌شوند. یکی از مهمترین رویکردها در این مسیر، افزایش تعداد گروه‌های موثر پژوهشی در کشور است. در این مرحله رقابت بین تیم‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین ورودی «برنامه پیشتازان» نیز می‌توانند از گروه‌های بازگشته به کشور باشند.

وی توضیح داد: برنامه پیشتازان و میثاق بر توسعه علوم پایه و انسانی و با تاکید بر توانمندسازی پژوهشگران جوان، اجرایی شده است.

افتخاری ادامه داد: در صندوق حمایت از پژوهشگران، دایره حمایت‌ها محدود به افراد بازگشته به داخل کشور نیست و هر زمانی که برنامه‌ای برای افرادی که از خارج کشور بازگشته‌اند تعریف شود؛ معادل آن برنامه‌ای برای فارغ‌التحصیلان داخل در فضایی مشابه تدوین می‌شود.

گرنت ملی و بین‌المللی و آغاز

افتخاری در توضیح گرنت آغاز گفت: گرنت پژوهشی آغاز عنوان حمایتی است که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به منظور جذب و حفظ دانش آموختگان برجسته فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از مراکز علمی معتبر دنیا در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورمان شکل گرفته است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: متقاضی باید فارغ‌التحصیل مقطع دکتری با درجه عالی از یکی از دانشگاه‌های برتر جهان (صد دانشگاه اول جهان در رتبه بندی لایدن) باشد و بیش از ۵ سال از زمان فارغ‌التحصیلی او نگذشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین متقاضی باید در چارچوب اولویت‌های تحقیقاتی کشور پروژه خود را ارائه کند. ارزیابی پروژه و مدیریت ارزیابی طرح‌ها توسط چند داور از بانک داوران انتخاب می‌شود.

افتخاری با اشاره به دو گرنت ملی و بین‌المللی عنوان کرد: گرنت ملی به پژوهشگران ایرانی شاغل در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخل کشور اعطاء می‌شود. همچنین گرنت بین‌المللی به پژوهشگران ایرانی خارج از کشور اعطاء می‌شود. این دست از پژوهشگران و فناوران باید در سازمان‌ها، دانشگاه‌ و یا مراکز پژوهشی معتبر وزارت علوم شاغل باشند.

به گفته وی این اعتبار تنها برای یکسال به میزان حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۶۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان