//
کدخبر: ۱۸۲۹۷۳ //

تحقیقات جدید نشان داد؛ جهان با سرعت بیشتر در حال گسترش است

تحقیقات جدید نشان می دهد جهان با ۱۰ درصد سرعتی بیش از آنچه پیش از این محاسبه شده بود، در حال گسترش است.

تحقیقات جدید نشان داد؛ جهان با سرعت بیشتر در حال گسترش است
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از اسپیس، طبق تحقیقات جدید جهان با سرعتی بیش از آنچه تصور می‌شد، در حال گسترش است. این روند نشان می‌دهد احتمالاً ستاره شناسان باید نظریه‌های خود درباره شیوه عملکرد کیهان را دوباره بررسی کنند.

طبق تحقیق جدید جهان با نرخی حدود ۱۰ درصد سریع‌تر از آنچه در مشاهدات قبلی پیش بینی می‌شد، گسترش می‌یابد. این پیش بینی بر اساس مشاهدات مسیر رشد کهکشان در مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ انجام شده بود.

«آدام ریس» استاد فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه جان هاپکینز و مؤلف ارشد این تحقیق است.

در تحقیق جدید ریس و همکارانش با استفاده از تلسکوپ هابل ۷۰ ستاره متغیر قیفاووسی ( Cepheid variable star) را در ابر بزرگ ماژلانی بررسی کردند. ابر بزرگ ماژلانی یکی از کهکشان‌های اطراف کهکشان راه شیری است.

ستاره‌های متغیر قیفاووسی با میزانی قابل پیش بینی کم نو و پرنور می‌شوند و به همین دلیل به ستاره شناسان کمک می‌کنند تا مسافت‌ها را در فضا تخمین می‌زنند.

علاوه بر آن، محققان مشاهدات مربوط به پروژه Araucaria را نیز مورد بررسی قرار دادند. در این پروژه محققان آمریکایی، اروپایی و شیلیایی سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی را در کهکشان ابر بزرگ ماژلانی بررسی کردند.

محققان از تمام این اطلاعات برای محاسبه سرعت گسترش جهان در حال حاضر استفاده کردند. سرعت گسترش جهان با واحدی به نام «ثابت هابل» شناخته می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داد مقدار جدید «ثابت هابل» ۷۴.۳ کیلومتر برثانیه بر مگاپارسیک (mega parsec) است.مگاپارسیک یک واحد ستاره شناسی و معادل ۳.۲۶ میلیون سال نوری است.

به گفته دانشمندان عدم قطعیت مربوط به این رقم ۱.۹ درصد است. این کمترین میزان عدم قطعیت محاسبه شده با این روش است.

تخمین زده می‌شود نرخ گسترش جهان حدود ۶۷.۴ کیلومتر برثانیه بر مگاپارسیک باشد. این نرخ با توجه به مشاهدات ماهواره Planck اتحادیه اروپا تخمین زده شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۹۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان