//
کدخبر: ۹۵۷۷۱ //

الیور استون با سرمایه گذاری ایرانی‌ها فیلم می‌سازد؟

کارگردان مشهور امریکایی با حضور در ایران شاید با سرمایه گذاری ایرانی فیلم بسازد.

الیور استون با سرمایه گذاری ایرانی‌ها فیلم می‌سازد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با یک شگفتی روبه رو شد و الیور استون، کارگردان برجسته آمریکایی در این رویداد بین المللی سینمایی حضور یافت و یک کارگاه نیز برگزار کرد. استون فیلمسازی صاحب سبکی است که بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و برای فیلم «قطار نیمه شب» برنده اسکار بهترین فیلمنامه و برای فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم جولای» برنده دو اسکار بهترین کارگردان شده و به جز نامزدی‌های متعددش برای اسکار است.

الیور استون در عین حال به عنوان یک فیلمسازی سیاسی مشهور است و درباره نیکسون، جان اف کندی و جورج دبلیو بوش، سه فیلم سینمایی Movie ساخته و به همین دلیل، دارای یک فیلمساز متکی بر نگاه مستقل و رویکردهای انتقاد نسبت به سیاست‌های حاکم بر آمریکا شناخته می‌شود؛ هرچند برخی اعتقاد دارند نگاه سیاسی او نه متوجه حاکمیت آمریکا بلکه صرفاً متوجه جریان جمهوری خواه است و او هیچ گاه حب دموکرات را در فیلم‌هایش به شکلی که سراغ جمهوری خواهان می‌رود، نشانه نرفته است.

پیش از این، پسر او به ایران آمده بود و سپس به فاصله‌ای قابل توجه خودِ الیور استون با حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر، باعث شد تا اغلب رسانه‌های بزرگ جهانی نیم نگاهی به جشنواره داشته باشند و این جشنواره بیش از همه ادوار پیشین دیده شده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در زمان حضور الیور استون در ایران، او به نقاط مختلفی دعوت شد که به برخی از آنها رفت و شماری از فیلم‌های سینمایی و مستندها را تماشا کرد و برخی کوشیدند از این فرصت برای معرفی آثارشان نهایت بهره برداری را داشته باشند.

با این حال اتفاق مهم‌تر، پیشنهادهایی است که این کارگردان آمریکایی در تهران برای ساخت آثاری در آمریکا دریافت کرده است. بنا بر شنیده‌های «تابناک»، یکی از مجموعه‌هایی که پیش از این نیز قصد ارائه سفارش تولید فیلم سینمایی درباره یکی از رویدادهای خاورمیانه را به استون داشته، اما با مخالفت یکی از مسئولان کلیدی در آن مقطع مواجه شده، در پی ساخت فیلم سینمایی تازه‌ای با این کارگردان است و در این زمینه، پیشنهاد تولید یک اثر تازه را به سرمایه گذاری این مجموعه ارائه کرده است.

همچنین یک مجموعه دیگر پیشنهاد تولید یک مستند درباره حاکمیت کنونی آمریکا و دونالد ترامپ Trump رئیس جمهور کنونی ایالات متحده را در زمان بازدید استون از تهران به این فیلمساز داده است؛ پیشنهادهایی که طبیعتاً با قیمت ارز در شرایط کنونی بسیار قابل توجه خواهد بود، اما به هر حال همکاری با الیور استون -سوای خروجی اثر و میزان اقبال بین المللی- یک موفقیت محسوب می‌شود و طبیعی است که هر مدیری بکوشد کل منابع در اختیارش را صرف دستیابی به چنین هدفی نماید.

الیور استون به هیچ یک از این پیشنهادها پاسخ روشنی نداده و ضمن استقبال از سرمایه گذاری طرف‌های ایرانی در پروژه‌هایش، تأکید کرده پس از مشخص شدنِ جزئیات پروژه و مشورت با دوستانش در آمریکا، درباره همکاری پاسخ قطعی می‌دهد و این درخواست کنندگان را به مدیر برنامه‌هایش برای هماهنگی بیشتر ارجاع داده است. این مجموعه‌ها تا اینجا سکوت کرده‌اند و ظاهراً سیاست آنها از این قرار است که حتی در صورت قطعی شدنِ همکاری، برای جلوگیری از سنگ اندازی‌‌ها، تا زمانی که خبر از رسانه‌های بین المللی سر در نیاورده، با چراغ خاموش پیش بروند.

گفتنی است، ایده همکاری با کارگردان‌های بین المللی، در سال‌های پیش از انقلاب نیز پیگیری شد و «ت مثل تقلب Cheat / F for Fake» به کارگردانی اورسن ولز کارگردان برجسته آمریکایی با سرمایه گذاری مشترک ایران و فرانسه ساخته شد که البته هیچ گاه اکران مناسبی نداشت و سرنوشت حقوق ایران در این اثر همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۷۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان