//
کدخبر: ۴۳۲۶۱۴ //
ضرب المثل

داستان جالب و قدیمی ضرب المثل از دماغ فیل افتاده!

این ضرب‌المثل برای افرادی به کار گرفته می‌شود که از خودراضی هستند و به دلیل غرور و تکبیر زیاد خود دیگران را آزرده خاطر می‌کنند. در این شرایط گفته می‌شود: ” از دماغ فیل افتاده”.

داستان جالب و قدیمی ضرب المثل از دماغ فیل افتاده!
به گزارش فرتاک نیوز،

با ما همراه باشید تا داستان این ضرب‌المثل را بشنویم. یعنی چه موجودی از دماغ فیلم افتاده که این ضرب المثل کم کم رایج شده است.

به طور کلی این ضرب المثل در شرایط زیر به کار گرفته می‌شود:

  • وقتی شخصی خیلی ناز و افاده دارد و مغرور و متکبر است
  • وقتی شخصی ویژگی خاصی ندارد اما همیشه خود را برتر و بهتر می‌داند
  • این مثل برای افراد متکبر و از خود متشکری است که به دیگران فخر می‌فروشند

داستان ضرب‌المثل از دماغ فیل افتاده!

 ضرب‌المثل از دماغ فیل افتاده

داستان ضرب‌المثل از دماغ فیل افتاده

همانطور که داستان حضرت نوح را شنیده‌اید؛ به فرمان خدا این پیامبر تصمیم گرفت که پیروان و همراهان خود را وارد یک کشتی کند و از هر حیوان و جانور یک جفت نر و ماده را نیز با خود ببرد تا نسل آن‌ها روی زمین از بین نرود.

به فرمان خدا به زودی گناهکاران اسیر باران و طوفان می‌شدند و از بین می‌رفتند و حضرت نوح باید پیروان خود را نجات می‌داد و برای بقای حیوانات؛ یک جفت از آن‌ها را نیز با خود می‌برد.

وقتی طوفان شروع شد؛ بت پرستان و بدکاران غرق شدند و به سزای کارهایشان رسیدند.

بعد از طوفان شدید؛ حدود ۶ ماه کشتی نوح بر روی آب بود و به دلیل فضولات حیواناتی که در کشتی بودند؛ بوی زیادی ایجاد شده بود و ساکنان کشتی دیگر نمی توانستند تحمل کنند.

آن‌ها نزد نوح رفتند و گفتند:  «ای پیامبر خدا، فکری به حال این فضولات و آلودگی‌ها و بوها بکنید، از این بوی بد جانمان به لب رسیده و داریم خفه می‌شویم.»

آن حضرت به درگاه خدا مناجات کرد و خدا به او فرمود تا دستی به پشت فیل بزند.

حضرت نوح دستی به پشت فیل زد و ناگهان یک خوک از درون بینی فیل بیرون آمد. خوک شروع کرد به خوردن فضولات و کشتی تمیز شد.

اما در همین بین شیطان دستی به پشت خوک زد و از بینی خوک یک موش بیرون آ مد و شروع کرد به زاد و ولد و تعداد موش‌ها هی زیادتر و زیاتر شد. موش‌ها بخش‌های مختلف کشتی را می‌جویدند و خوراکی‌های مردم را می‌دزدیدند.  در همین میان حضرت نوح دستی به پشت شیر کشید و از دماغ آن یک گربه بیرون آمد و موش‌ها را گرفت و مردم از شر آن‌ها رهایی پیدا کردند.

در این داستان با اینکه خوک حیوان کثیفی بود و تمام فضولات درون کشتی را خورد، ولی به تمام حیوانات داخل کشتی فخر می‌فروخت و احساس غرور و تکبر می‌کرد.

به مرور این داستان به یک ضرب المثل تبدیل شد و وقتی مردم می‌خواهند در مورد یک شخص مغرور حرف بزنند می‌گویند انگار از دماغ فیل افتاده است.

 چون فیل یک حیوان بزرگ است و هیکل درشتی دارد که حتی شیر را می‌ترساند؛ وقتی چیزی مانند خوک از دماغش بیرون می‌آید؛ می‌تواند باعث غرور و تکبر خوک شود.

در واقع از دماغ فیل افتادن هرگز باعث برتری حیوانی مثل خوک نشده است. بنابراین افاده و غرور زیاد افراد به دلیل برتری و مهم بودن آن نیست؛ بلکه نشانه ضعف و نادانی آن فرد است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان