//
کدخبر: ۴۳۱۴۷۲ //
ضرب المثل

داستان و ریشه ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی گرفتن

در این حکایت قصد داریم به ریشه و داستان ضرب‌المثل “ایراد بنی اسرائیلی گرفتن” بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

داستان و ریشه ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی گرفتن

امروزه ایراد بنی اسرائیلی گرفتن در گفتگوهای روزمره بسیار استفاده می‌شود و معنای ایراد گرفتن را دارد.

این ضرب المثل برای افرادی به کار گرفته می‌شود که ایرادهای بیجا می‌گیرند و به عبارتی لجباز هستند. این افراد حق را قبول نمی‌کنند و  مانند قوم بنی اسرائیل که از موسی (ع) ایراد می گرفتند؛ لجبازی می‌کنند.

ایراد بنی اسرائیلی یک بهانه جویی است که به دلیل و مدرک نیاز ندارد؛ زیرا اصل بر ایراد گرفتن است.

حالا این سوال پیش می‌آید که بنی اسرائیل کیستند و ایرادات آن‌ها چگونه بود که این ضرب المثل به وجود آمده است. در ادامه با داستان و ریشه ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی گرفتن آشنا خواهید شد.

ریشه و داستان ضرب‌المثل ایراد بنی اسرائیلی گرفتن

ایراد بنی اسرائیلی گرفتن

ریشه ایراد بنی اسرائیلی گرفتن

بنی اسرائیل همان فرزندان یعقوب و پیروان کنونی دین یهود هستند که پیامبر آن حضرت موسی و کتاب آن‌ها تورات است. این قوم به چند قبیله تقسیم می‌شد و هر کدام یک رئیس به نام شیخ یا پدر داشتند. از معروف‌ترین آن‌ها حضرت ابراهیم بود.

بنی اسرائیل در زمان یعقوب به مصر مهاجرت کردند و با راهنمایی‌های موسی به شبه جزیره سینا رفتند.

بعد از اینکه موسی پیامبر شد و آن‌ها را به دین و آیین جدید خود دعوت کرد؛ اقوام بنی اسرائیل وی را مورد تمسخر قرار دادند و هر روز از وی معجزه می‌خواستند.

موسی (ع) هم به اذن خدا هر آنچه آن‌ها می‌خواستند را انجام می‌داد؛ اما باز هم آن‌ها ایراد می‌گرفتند و معجزه دیگری می‌خواستند.

در آن زمان فرعون مردم را شکنجه می‌کرد و موسی با شکافتن رود نیل، بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات داد؛ با اینحال بعد از اینکه از مهلکه بیرون آمدند؛ همه چیز را تکذیب کردند و گفتند: ” ای موسی ما به تو ایمان نمی‌آوریم مگر آنکه قدرت خداوندت را در این بیابان سوزان و بی آب به ما نشان دهی.

سپس به اذن خدا سایبانی ایجاد شد و برای آن‌ها غذایی فراهم آورد. بعد از موسی آب خواستند و موسی عصایش را به سنگی زد و از آن ۱۲ چشمه بیرون آمد.

سپس از او خواستند که برایشان عدس، پیاز، سیر و خرما بفرستد و گفتند: ای موسی! ما از غذاها خسته شدیم! به خدا بگو برایمان عدس و پیاز و سیر و خیار بفرستد! (بقره ۶۱)

بعد از مدتی در بین قوم یک قاتل پیدا شد و از موسی خواستند تا قاتل اصلی را پیدا کند.  موسی گفت اگر گاوی را بکشید و دم گاو را بر دهان مقتول بزنید؛ اسم قاتل را خواهد گفت. قوم بنی اسرائیل در مورد پیر یا جوان بودن گاو، رنگ و مشخصات آن از موسی سوال می‌کردند و هی ایراد می‌گرفتند.

این ها تنها بخشی از رفتارهای قوم بنی اسرائیل و ایرادات عحیب و غریب آن‌ها بود. به همین دلیل وقتی شخصی ایرادهای نابجا و اشتباه می‌گیرد؛ این ضرب المثل را به کار می‌برند.

آیا از ریشه و داستان این ضرب المثل آگاهی داشتید؟ آیا خود شما اهل گرفتن ایرادات بنی اسرائیلی هستید یا خیر؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۱۴۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان